• 1
  • 2
2008-06-14, 03:49
Bannlyst
Det r ju allmnt knt att det r mycket vnsterpartister och socialdemokrater i Norrland. Ett bevis p det r ju den hr lnken: http://www.val.se/val/val2006/slutli...21/roster.html

Varfr r just norrlnningarna sossar? Och det verkar ofta som att resten av Sverige ser ner p dem fr deras politiska sikt, rent generellt.
Dessa citat tog jag frn en annan trd:

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...Gud sig frbarme! Det r knappast konstigt att Norrland blir avfolkat. Inte bara mrker, kyla och sn - politiskt mrker ocks, tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av maarn
Blir svrt tyvrr, fullt med vnsterpack och pensionrer i Pajala.

s hur tnker dem egentligen? Varfr r s mnga norrlnningar sossar?

Jag r egentligen inte s jtteintresserad av politik, s den hr trden kanske hamnade i fel avdelningen? Jag vet inte. Intressant frga tyckte jag iallafall!
Citera
2008-06-14, 04:06
Medlem
Dyngbagges avatar
Fr att dom rstar sklart p handen som gder dem. Norrlnningar som envist bor kvar dr uppe ven fast dom inte fr tag p jobb och tycker att de frtjnar att leva p bidrag och a-kassa istllet fr att kmpa fr att hitta frbttringar eller utvgar i situationen. Kper in solidaritetpaketet fr att rttigfrda sitt snylteri, d de hittills inte ftt uppleva den negativa sidan av solidaritetsbabblet med hela vrldens befolkning "Haha in your face 'rasistiska' skningar!".

Ja det skulle jag tippa p.
Citera
2008-06-14, 04:39
Medlem
irbors avatar
Vad rknas som Norrland?
Citera
2008-06-14, 04:55
Medlem
Deannas avatar
Min gissning r att Norrland, i synnerhet Norrlandskusten har varit starkt pverkad av arbetarrrelsen.. Ser bara till de "arbetar-loger" som vxte fram i brjan p 1900-talet som byggde p nykterhet och att arbetarna fick organisera sig.
Sen r inte steget alldelse fr lngt mellan arbetarrrelsen och socialdemokraterna.
Citera
2008-06-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acqua
Det r ju allmnt knt att det r mycket vnsterpartister och socialdemokrater i Norrland. Ett bevis p det r ju den hr lnken: http://www.val.se/val/val2006/slutli...21/roster.html

Varfr r just norrlnningarna sossar? Och det verkar ofta som att resten av Sverige ser ner p dem fr deras politiska sikt, rent generellt.
Dessa citat tog jag frn en annan trd:

s hur tnker dem egentligen? Varfr r s mnga norrlnningar sossar?

Jag r egentligen inte s jtteintresserad av politik, s den hr trden kanske hamnade i fel avdelningen? Jag vet inte. Intressant frga tyckte jag iallafall!

arbetarrrelsen brjade ju i norrland?
Citera
2008-06-14, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngbagge
Fr att dom rstar sklart p handen som gder dem. Norrlnningar som envist bor kvar dr uppe ven fast dom inte fr tag p jobb och tycker att de frtjnar att leva p bidrag och a-kassa istllet fr att kmpa fr att hitta frbttringar eller utvgar i situationen. Kper in solidaritetpaketet fr att rttigfrda sitt snylteri, d de hittills inte ftt uppleva den negativa sidan av solidaritetsbabblet med hela vrldens befolkning "Haha in your face 'rasistiska' skningar!".

Ja det skulle jag tippa p.

hur menar du egentligen? ska vre delen av landet vara obefolkad? du har inte funderat ver fljderna om alla skulle bo i lilla arabien Flt skne?
Citera
2008-06-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Vad rknas som Norrland?

Allt norr om Dallven.

Dock rknas hela dalarna (ven den del som ligger norr om Dallven) till Svealand. Det finns en liten del av Uppland som ocks ligger norr om Dallven men det r Svealand det ocks.

Allt i Norrland r inte socialdemokrati. Det finns kommuner som r borgliga, men d r det oftast centern, snarare n moderaterna, som gller:

http://www.regionfakta.com/dynamiskP...n.aspx?id=3217

Att norrlnningar r sossar beror skert p att arbetarrrelsen pverkan. Pappersbruk, sgverk, stlverk, gruvor. Norrland r mer arbetarsamhlle n tjnstesamhlle - som jag generaliserar det (efter att ha bott dr ca 20 r av mitt liv). Det sitter i vggarna att man rstar p sossarna. Man r konservativa.

Till och med i en s pass stor och handelsorieterad stad som Gvle, med 95.000 innevnare och bara 18 mil frn Stocholm, har sossarna haft makten sedan den allmnna rstrtten infrdes. Dr finns ocks en av de mest vlmende sosse-tidningarna: Arbetarbladet.
Citera
2008-06-14, 11:28
Medlem
Intressant frgestllning som lika grna kan tillmpas p andra partier. T.ex. KDs starka stllning i Jnkpings ln. Eller Moderaternas starka stllning i Vellinge, Centerns i Mnsters, FP i Tibro, KD i Markaryd, S i Haparanda, V i Fagersta och MP i Kalix.

Ska nog ta mig en titt p GIS-materialet senare, det knns nnu mer intressant n att lsa i tabellerna.
Citera
2008-06-14, 12:17
Medlem
Dom hatar stockholmare och folk det gr bra fr i allmnhet. Dom identifierar dom med borgarna. Att rsta p sossarna r fr dom en protestrst (ngot ironiskt eftersom sossarna styrt typ jmnt).
Citera
2008-06-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Dom hatar stockholmare och folk det gr bra fr i allmnhet. Dom identifierar dom med borgarna. Att rsta p sossarna r fr dom en protestrst (ngot ironiskt eftersom sossarna styrt typ jmnt).

Varfr finns det d starka fsten fr alla partier ngonstans i landet, varfr r just Vellinge s starkt M-fste eller KD i Markaryd. Knns som ett vldigt intressant mne att forska p, men inte ngot fr mig.
Citera
2008-06-14, 12:56
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Varfr finns det d starka fsten fr alla partier ngonstans i landet, varfr r just Vellinge s starkt M-fste eller KD i Markaryd. Knns som ett vldigt intressant mne att forska p, men inte ngot fr mig.

Antar fr att det r mycket egenfretagare i Vellinge och att KD i markaryd har en vldigt omtyckt person som ledare alternativt att kyrkan fortfarande str stadigt dr. Bor sjlv i en kommun dr sossarna har egen majoritet och detta r i gtaland...

Det r helt enkelt s att norrland r till stora delar r fyllt av "arbetare", numer i allt strre utstrckning bidragstagare. Precis som i kommunen jag bor.
Citera
2008-06-14, 13:22
Medlem
Tjennstroums avatar
Fr det frsta s r Norrland ingen enhetlig region lika lite som Gtaland och Svealand. Fr det andra s har Deanna helt rtt. Norrlandskusten har varit oerhrt industrittt under lng tid och stder som Sundsvall, rnskldsvik, Lule, Kiruna, Gvle r alla arbetarstder.

Studera den hr kartan, gr det inte att se en skiljelinje mellan kust och inland? Det ska ven tillggas att Vsterbotten var ett starkt fste fr liberalismen nda tills Ume blev universitetsstad.

Att vnsterpartiet har kat i std sedan 1991 beror frmst p EU-intrdet. Innan 1991 var vpk enbart stark p tre stllen i Sverige: Norrbotten, Gteborg och Stockholm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in