• 1
  • 2
2008-06-13, 21:54
Medlem
pdLs avatar
Jag sitter på en AMD 4800+ x2 och ett 7800gtx 256mb. Kör på ffdshow både audio och video decoder, MPC + CCCP kittet. Videon flyter på och nästan utan hack, dock skall ljudet jävlas riktigt mycket och eftersläpar ganska bra efter ca 1 min spelande. Trixat och mixat men får samma utgång vid varje försök. Är datorn för slö eller vad är det frågan om? Puss på den som lyckas hjälpa mig

-hasse
Citera
2008-06-13, 23:14
Medlem
Tvonds avatar
För slö dator helt enkelt, för att spela 720p krävs minst en Pentuim 4 3,0 ghz dock skulle jag rekommendera minst en dubbelkärnig cpu 2,gb ram då flyter det fint och utan ljudlagg.
Citera
2008-06-13, 23:33
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
För slö dator helt enkelt, för att spela 720p krävs minst en Pentuim 4 3,0 ghz dock skulle jag rekommendera minst en dubbelkärnig cpu 2,gb ram då flyter det fint och utan ljudlagg.
Det där är kvalificerat skitsnack.
Jag har en P4-prolle @ 3.2Ghz, 1GB RAM samt ett sunkigt ATI x1650-kort och jag kan spela upp 1080p utan problem.
Citera
2008-06-14, 04:54
Medlem
Conan Troutmans avatar
Du kan testa med CoreAvc codec ist för Ffdshow. Sämre bildkvalitet men snällare mot processorn.

http://www.coreavc.com/

Kostar dock pengar men har du fantasi så...
Citera
2008-06-14, 10:24
Medlem
DennisOlofs avatar
antagonisten, precis.

Core AVC + MPC ska funka mycket bra vad jag vet. Även VLC är bra. Nästan alla andra typer av program funkar inte att spela upp 720p med, dom är för söliga om man inte har en dunder dator.

Jag vågar påstå att gränsen för att spela upp 720p utan problem ligger på 2.6-3.0Ghz cpu. 1080p fungerar knappast bra.

Är det så att man har blu-ray skivor man vill titta på, då körde toms hardware ett testa, har man en sölig dator som jag beskrev ovan, då funkar det att spela upp 1080p hyffsat om man har ett grafikkort som stödjer hårdvaru uppspelning med just h264. Minns inte, men det finns inte på alla grafikkort. Trots detta test visade det sig att även värsta värstingdatorn droppade frames.

Ett annat problem är också att många inte kan ta del av 1080p om man inte har en riktigt bra dator, man måste ju ställa om skärmen eller ha en HDTV som kan visa allt, annars ingen ide att försöka spela upp. Därav lämpar sig 720p bättre i alla fall när det gäller HDTV sändningar.
Senast redigerad av DennisOlof 2008-06-14 kl. 10:26.
Citera
2008-06-14, 10:47
Medlem
King Grubs avatar
VLC är inte bra, oavsett dator, för uppspelning av HD.
Citera
2008-06-14, 13:29
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub

Funkar bra för mig? Spelar upp 1080p-filmer utan problem.
Citera
2008-06-14, 13:34
Medlem
Citat:

Förklara gärna varför?
Citera
2008-06-14, 14:56
Medlem
pdLs avatar
Jag har testat CoreAVC, men fattar inte riktigt om codecen är aktiverad när jag spelar den i MPC, eftersom det inte kommer upp någon lite ikon i högra hörnet som det gör med ffdshow. Kör ju ändå med dubbla kärnor, 3.2ghz. ska testa en 720 nu och se vad som händer.

-hasse
Citera
2008-06-14, 15:30
Bannlyst
Citat:

varför inte? vlc äger windows media player och när jag körde hd filmer på min tv så använde jag windows media player
Citera
2008-06-14, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pdL
Jag sitter på en AMD 4800+ x2 och ett 7800gtx 256mb. Kör på ffdshow både audio och video decoder, MPC + CCCP kittet. Videon flyter på och nästan utan hack, dock skall ljudet jävlas riktigt mycket och eftersläpar ganska bra efter ca 1 min spelande. Trixat och mixat men får samma utgång vid varje försök. Är datorn för slö eller vad är det frågan om? Puss på den som lyckas hjälpa mig

-hasse

Jag har en p4 3.0 med ett gammalt 7600gs grafikkort.

Kör med K-lite codec pack. Funkar bra!
Citera
2008-06-14, 21:28
Medlem
DennisOlofs avatar
pdL, du får kolla inställningarna i MPC, men man måste köra med den eller någon annan spelare som nyttjar codecs i windows.

Det gör inte VLC vad jag vet, men den är snabbare för vissa andra filtyper osv. Inte så viktigt om man har krut i datorn.

Däremot ska 2.8-3.0Ghz P4 utan problem klara 720p, däremot måste man använda rätt codecs samt program som spelar upp det, annars laggar det och funkar dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in