2023-03-06, 18:34
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu brjar det bli dags att frnya elavtalet fr min del. Jag har Fortum, och brukar ha bundet/fast 1-rigt avtal. Frra avtalsperioden lg priset p drygt 90 re/kWh, nu vill Fortum ha 250 re/kWh. Inklusive moms och avgifter och annat som tillkommer. Nstan en tredubbling av priset.
Hur ska man tnka hr? r det bttre att ta rrligt och sen binda nr och om priset gr ned? Hur gr ni andra?

Mitt gr ocks ut nu. Skulle inte binda mig i dagslget. Vi har pratat om timpris vs rrligt men kommit fram till att vi inte orkar hlla p och hlla koll hela tiden och rtta vardagen efter nyckfulla rrelser i elpriset. Vi kommer att kra rrligt s lnge sen ser vi vart det br hn framver.
Citera
2023-03-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Nope.
Det var Carl Bildt och Per Westerberg.
Regeringens proposition 1991/92:133.

Edit:
Ok, det var deras frslag frst, men Persson som gjorde en egen snarlik proposition, och genomfrde den, s det var sossarna som infrde det, ven om moderaterna troligen gjort samma sak om de haft makten.

Men ras den som ras br...
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-03-06 kl. 18:42.
Citera
2023-03-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ok, d vart jag fel informerad, trodde det var GP som infrde det 96
Dremot rstades det igenom 1995 i riksdagen.
D var Gran Persson statsminister.
Riksdagen bestmmer regeringen verkstller.
Citera
2023-03-06, 18:42
Medlem
Citat:
Nu brjar det bli dags att frnya elavtalet fr min del. Jag har Fortum, och brukar ha bundet/fast 1-rigt avtal. Frra avtalsperioden lg priset p drygt 90 re/kWh, nu vill Fortum ha 250 re/kWh. Inklusive moms och avgifter och annat som tillkommer. Nstan en tredubbling av priset.
Hur ska man tnka hr? r det bttre att ta rrligt och sen binda nr och om priset gr ned? Hur gr ni andra?

skulle nog vnta och se vad som hnder under vren sommaren?
frhoppningsvis blir det lite billigare

men alla vet vl att det blir dyrt nsta vinter utan rysk gas, s det blir nog svrt att f ett bra pris ver nsta vinter?

och mr magoo stnger ned krnkraften under vren
iofs bara 4300 mw som sverige kanske kan bidra med?

""Definitivt" stopp fr tyska krnkraftverk under vren"

https://www.energinyheter.se/2023021...rk-under-varen

om nu bara finnarna kan starta upp olkiluoto 3 s behver dom inte tvinga upp priset fr oss i se1 och se2?
Citera
2023-03-06, 18:43
Medlem
Citat:
Dremot rstades det igenom 1995 i riksdagen.
D var Gran Persson statsminister.
Riksdagen bestmmer regeringen verkstller.

Jag editerade mitt inlgg efter en snabb skning.

Det var dock sossarnas egen proposition som rstade igenom, s ansvaret ligger p socialdemokraterna.
Citera
2023-03-06, 18:51
Medlem
Citat:
Jag editerade mitt inlgg efter en snabb skning.

Det var dock sossarnas egen proposition som rstade igenom, s ansvaret ligger p socialdemokraterna.
Ja det var mnga motioner och propositioner innan allt var klart.
S var inte emot en avreglering men de ville ndra p lite detaljer innan de var njda.
Tror det dock var 94 det rstades igenom inte 95.
Brjade vl glla januari 96.
Citera
2023-03-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ja det var mnga motioner och propositioner innan allt var klart.
S var inte emot en avreglering men de ville ndra p lite detaljer innan de var njda.
Tror det dock var 94 det rstades igenom inte 95.
Brjade vl glla januari 96.

Men det r struntsammma nu vem som lg bakom, de verkarde ju vara rtt verens oavsett sida...
Citera
2023-03-06, 19:01
Medlem
Citat:
Men det r struntsammma nu vem som lg bakom, de verkarde ju vara rtt verens oavsett sida...
Personligen tycker jag det var ett rtt beslut d hela Europas elmarknad avreglerades.
Men tajmingen var inte optimal fr Sveriges del.
Citera
2023-03-06, 19:05
Medlem
"Publicerat onsdag 22 mars 2006 kl 12.22
Statsminister Gran Persson r inte frmmande fr att p nytt infra kontroll av elmarknaden. Det sa han p onsdagen i samband med en trff med sin oljekommission som ett svar till Sverker Martin-Lf, styrelseordfrande i SCA, som tycker att konkurrensen inte fungerar p elmarknaden.

Jag har aldrig ngonsin dolt att jag inte varit ngon anhngare till den hr avregleringen. Men den har gjorts och vi lever med den. Konkurrensen r inte verdrivet imponerande, om jag uttrycker mig frsiktigt."

"Gran Persson tycker inte att den avreglering av elmarknaden som socialdemokraterna sjlva accepterade, fungerar srskilt bra, varken fr industrin eller fr hushllen, och han r inte frmmande fr att terreglera marknaden, sa han p onsdagen"

https://sverigesradio.se/artikel/821414

det rann ut i sanden som man brukar sga

men vi fick ju maud olofsson som visade vattenfall hur saker och ting ska sktas..
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-03-06 kl. 19:09.
Citera
2023-03-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Publicerat onsdag 22 mars 2006 kl 12.22
Statsminister Gran Persson r inte frmmande fr att p nytt infra kontroll av elmarknaden. Det sa han p onsdagen i samband med en trff med sin oljekommission som ett svar till Sverker Martin-Lf, styrelseordfrande i SCA, som tycker att konkurrensen inte fungerar p elmarknaden.

Jag har aldrig ngonsin dolt att jag inte varit ngon anhngare till den hr avregleringen. Men den har gjorts och vi lever med den. Konkurrensen r inte verdrivet imponerande, om jag uttrycker mig frsiktigt."

"Gran Persson tycker inte att den avreglering av elmarknaden som socialdemokraterna sjlva accepterade, fungerar srskilt bra, varken fr industrin eller fr hushllen, och han r inte frmmande fr att terreglera marknaden, sa han p onsdagen"

https://sverigesradio.se/artikel/821414

det rann ut i sanden som man brukar sga
Ja att f tillbaka en terreglering r helt omjligt att f igenom i riksdagen. Hela V och halva S blir inte mnga mandat.
Citera
2023-03-06, 21:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Mitt gr ocks ut nu. Skulle inte binda mig i dagslget. Vi har pratat om timpris vs rrligt men kommit fram till att vi inte orkar hlla p och hlla koll hela tiden och rtta vardagen efter nyckfulla rrelser i elpriset. Vi kommer att kra rrligt s lnge sen ser vi vart det br hn framver.
S fr det nog bli. Elpriset borde bli lgre framt sommaren d efterfrgan normalt brukar g ned, s rrligt pris utan bindningstid lter vettigast. 137 re/kWh fr mig i elomrde 3.
Citera
2023-03-06, 21:33
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
S fr det nog bli. Elpriset borde bli lgre framt sommaren d efterfrgan normalt brukar g ned, s rrligt pris utan bindningstid lter vettigast. 137 re/kWh fr mig i elomrde 3.

Bor i samma elomrde s det r det priset jag sett ocks. Lite mer n tre gnger s hgt som det jag hade med bundet. Surt som fan, men tnker att vi nd fick en period av relativt billig el medan vissa bekanta fick elrkningar p 30 000:- nu under vintern.

Vi fr vl se hur lnge det hller innan en strre mngd svenska hushll brjar g igenom isen p allvar med elpriser, hjda rntor, skenande matpriser och annat. Att det inte r hllbart ngon lngre period behver man inte vara ett geni fr att rkna ut. Vi klarar oss nog personligen ett tag men jag har bekanta som ligger jvligt nra grnsen ekonomiskt, har brjat tmma sina sparkonton mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in