2008-06-13, 09:39
Medlem
Tammers avatar
Fick elrkningen i gr, totalt knappt 2000:-. Av detta var 700:- ntavgifter. Av resterande 1200 var 600 elfrbrukning, 300 elskatt och 300 moms (p skatt och elen. Skatt p skatten?). S av ett pris p 2000 kostar sjlva elen en tredjedel, resten r skatter och avgifter. Horribelt. Nt fr skattesnkarpartiet Moderaterna att ta tag i? Inkomstskatten i all ra , men det hr r vrre. Man liksom smyger in skatter i andra kostnader, det vore rligare att ta ut detta p inkomstskatten, s man kan se vad vi verkligen betalar i skatt.
Citera
2008-06-13, 09:58
Moderator
vfs avatar
Du tror alliansen tar tag i det?

Elskatt och bensinskatt r statliga mjlkkossor som knappast
lr justeras nedt. Inkomstskatten r vad som ger vljare
vilket senaste valet bevisade.

Lundgren var inte helt fel ute.
Citera
2008-06-13, 10:36
Medlem
Aristotlēss avatar
Energi r en stabil skattebas som inte pverkar folks motivation att arbete.
Drmed kommer den nog aldrig att snkas i ngon strre ustrckning.
Citera
2008-06-13, 10:39
Medlem
Squalos avatar
Tnk ocks p att det du ser p oskattad el r hgt skattad av andra. Krnkraft har extra straffskatter, os.v.

Elen hr, som fregende talare nmnt, till dom saker man kan ta ut massor av skatt p utan att folk snker sin konsumtion, likt bensin, tobak, alkohol, os.v. Folk kper vad fan det n kostar.

Vi kommer snarare se hjningar av dessa skatter. Vra kra borgare har redan hjt flertalet av dom.
Citera
2008-06-13, 10:55
Medlem
Realizts avatar
Konsumtionen av sdana s.k. "stabila skattebaser" m frbli stabil, men i gengld s minskar ju konsumtionen av allt annat, och drmed sysselsttningen i de branscherna. Familjen kper frre och smre klder fr att ha rd med bilen nr bensinskatten hjs, och d minskar sysselsttningen i kldbutikerna.

All beskattning straffar ut sysselsttning.

Lustigt r at politikerna "oroar sig" ver bl.a. hjda oljepriser, samtidigt som de har som uttalat ml att gra energin dyrare! Vad det handlar om, r att de vill maximera sina skatteintkter samtidigt som de frsker ltsas som om de hga kostnaderna dels r bra fr miljn och dels "marknadens fel". Mnga ledande politiker r ju ocks s obildade och ger s frvrrat intryck att de nog inte har frmgan att koppla sammanhangen, utan bara fljer strmmen av propagandaglosor och PK-beslut. Samma sak r bde bra och dlig beroende p vem som frgar.
Senast redigerad av Realizt 2008-06-13 kl. 10:58.
Citera
2008-06-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Du tror alliansen tar tag i det?

Elskatt och bensinskatt r statliga mjlkkossor som knappast
lr justeras nedt. Inkomstskatten r vad som ger vljare
vilket senaste valet bevisade.

Lundgren var inte helt fel ute.

Jag tror visst bensinskatten skulle ge vljare. Man fr skilja p vad som ger incitament (det r frsts inkomstskattesnkningar) och vad som ger vljare. I hela Europa r det vldsamma protester mot bensinpriserna nu. Svenskarna r fredligare men knappast gladare.
Citera
2008-06-13, 12:01
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fick elrkningen i gr, totalt knappt 2000:-. Av detta var 700:- ntavgifter. Av resterande 1200 var 600 elfrbrukning, 300 elskatt och 300 moms (p skatt och elen. Skatt p skatten?). S av ett pris p 2000 kostar sjlva elen en tredjedel, resten r skatter och avgifter. Horribelt. Nt fr skattesnkarpartiet Moderaterna att ta tag i? Inkomstskatten i all ra , men det hr r vrre. Man liksom smyger in skatter i andra kostnader, det vore rligare att ta ut detta p inkomstskatten, s man kan se vad vi verkligen betalar i skatt.
Ptja, det var ju ditt parti som infrde det. r det inte hrligt att betala skatt?
Citera
2008-06-13, 13:26
Medlem
DennisOlofs avatar
vf, exakt.

Kan tnka mig vilka problem det kommer bli nr vi gr ver till t.ex. EL-bilar, hur ska man d ta in skatten, kommer blir stort bekymmer om folk brjar delvis ladda sina elbilar p egen hand med solceller osv.
Citera
2008-06-13, 15:34
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
vf, exakt.

Kan tnka mig vilka problem det kommer bli nr vi gr ver till t.ex. EL-bilar, hur ska man d ta in skatten, kommer blir stort bekymmer om folk brjar delvis ladda sina elbilar p egen hand med solceller osv.

D lgger politikernkrken skatt p solcellerna eller infr obligatoriska frdskrivare p elbilarna.

Moderaterna r f lngt ifrn ngot skattesnkarparti.
De KAN helt enkelt inte snka skatterna utan endast skenbart snka vissa skatter men hjer andra istllet. Se bara tokskatten p snus som borgarsvinen hjt till absurda niver fr att kunna snka skatten fr Teodor Gyllenfierth i Danderyd.

Totalt sett KAN de inte snka skatterna d vi har att frsrja snart tv miljoner asylsnyltare med attitydsproblem i Sverige till en kostnad av ver 250 miljarder kr/r.
Senast redigerad av Aake 2008-06-13 kl. 15:42.
Citera
2008-06-13, 19:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Ptja, det var ju ditt parti som infrde det. r det inte hrligt att betala skatt?
Skatt mste betalas fr att samhllet ska fungera. Men politikerna br visa var de str. Beskatta inkomster r rimligt. Men skatt p konsumtion, varfr d? Samhllet bygger p att vi konsumerar, utan konsumtion kommer allt att stanna av. Om ingen kper, kan ingen slja = ingen vlfrd. Bensinskatt och elskatt r lika med skatt p skatten. Ingen utom Miljpartiet kan tycka att det r rimligt...
Citera
2008-06-13, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Skatt mste betalas fr att samhllet ska fungera. Men politikerna br visa var de str. Beskatta inkomster r rimligt. Men skatt p konsumtion, varfr d? Samhllet bygger p att vi konsumerar, utan konsumtion kommer allt att stanna av. Om ingen kper, kan ingen slja = ingen vlfrd. Bensinskatt och elskatt r lika med skatt p skatten. Ingen utom Miljpartiet kan tycka att det r rimligt...
Tvrtom, skatt p konsumtion, inte inkomst.

Jag arbetar inte fr staten, men d jag kosumerar deras tjnster s ska jag betala fr dem.
Citera
2008-06-13, 20:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Tvrtom, skatt p konsumtion, inte inkomst.

Jag arbetar inte fr staten, men d jag kosumerar deras tjnster s ska jag betala fr dem.
Jag arbetar inte heller fr staten. Men jag r en del av samhllet, och betalar grna fr de frmner man har tillgng till, via inkomstskatten. Dremot vill jag inte betala ytterligare en gng genom skatt p konsumtion. Och framfrallt inte en tredje gng genom skatt p skatt p konsumtion. Nn mtta fr det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in