2008-06-16, 11:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Skerligen...

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Prisuppgngen p livsmedel r ju delvis orsakade av att man odlar brnsle. Markpriserna avspeglar upenbarligen frvntningar om att trenden ska fortstta. S facit visar snarast att bondelobbyns satsning p milj-panik och klimatregleringar ger utdelning!

Men under alla prisuppgngar s ligger ju den penningpolitiska krisen som skapar generell inflation som slr olika p olika varu- och tillgngskategorier. (Jordbruks)fastigehter r ju ltta att belna, och lnar man s tjnar man istllet fr att frlora p inflation. (Pengarnas vrde faller, och drmed faller vrdet av de belopp man r skyldig att terbetala i framtiden). Drfr har efterfrgan p alla slags fastigheter kat under de senaste rens penningmngdsexplosion, och drmed deras priser.

...men fortfarande skulle Alliansen kunna trycka C framfr sig med lantbrukslnsamheten som hvstng. Det ligger i Sveriges intresse, och indirekt ven lantbrukarnas, att produktionen av elenergi kar s att priset sjunker.
Citera
2008-06-16, 11:13
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Debord
Elskatt och moms hjs ju i propitionalitet med att priset hjs. Priset blir s att sga n hgre nr det hjs. Men hjningarna kom ju efter avregleringen av elmarknaden. Den fria konkurensen r ju en myt p elmarknaden (p andra ocks - en annan diskussion).

Man har som sagt agerat fr att oligopolisera marknaden och sett till att fri konkurrens inte skall kunna f rda. Elskatterna r dessutom inte proportionerliga mot priset. Skattenivn r bestmd i re/kwh, inte i procent. Om priset pltligt hjs till det dubbla r skatten fortfarande kvar p samma niv, svida inte regeringen gr in och hjer den.

Citat:
I vrigt, den borgeliga politiken r ju fin, snart har vi inte rd med att konumera det ndvndigaste i tillvaron (matpriserna kar ju ocks) men jobba ihjl oss det skall vi gra. Bara verklassen som tjnar p en sdan politik.

Den borgerliga politiken har ingenting med de hga matpriserna att gra. Dock fr folk mer pengar ver att handla fr, s visst r den borgerliga politiken bttre n den socialdemokratiska.
Citera
2008-06-17, 16:44
Medlem
Debords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Ja fan vad elakt med snkt skatt fr lginkomsttagare !

Snt tjnar bara verklassen p.
Du har fel, skatten har snkts mest fr hginkomstagare. Men det r inte det jag vnder mig mot, r ju alltid trevligt med skattesnkningar fr de smst stllda, s till vida man inte frlorar i trygghetsytem samtidigt (dvs. vinner p gungorna det man frlorar p karusellen).

Fr den delen, vad spelar det fr roll om jag fr mer i ln om jag samtidigt fr kade kostnader? det r ju ett nollsummespel. S till vida man inte jobbar n mer. Mnniskor behver jobba mindre, stressa mindre och m bttre.
D gr de ocks ett bttre jobb nr de jobbar.
Citera
2008-06-17, 17:05
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Fr den delen, vad spelar det fr roll om jag fr mer i ln om jag samtidigt fr kade kostnader? det r ju ett nollsummespel. S till vida man inte jobbar n mer. Mnniskor behver jobba mindre, stressa mindre och m bttre.
D gr de ocks ett bttre jobb nr de jobbar.

Det r inget nollsummespel om du stller det mot alternativet att inte f mer i ln och samtidigt drabbas av hgre kostnader. Jag upprepar: Det r inte regeringens fel att matpriserna stiger. Det r inte heller regeringens fel att bensinpriserna stiger. Det hlls alldels nyss en konferens i Rom dr man behandlade de stigande livsmedelspriserna, och s vitt jag vet skyllde ingen p Reinfeldt under det mtet.
Citera
2008-06-17, 17:12
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick

Den borgerliga politiken har ingenting med de hga matpriserna att gra. Dock fr folk mer pengar ver att handla fr, s visst r den borgerliga politiken bttre n den socialdemokratiska.

Konstigt d att hushllen blir allt fattigare:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...rubrik_1174739
Citera
2008-06-17, 20:35
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Konstigt d att hushllen blir allt fattigare:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...rubrik_1174739
r brsnedgngen borgarnas fel menar du d?
Eller var det deras fel nr sossarna styrde att folk lnade till bostder nr rntan var vldigt lg?
Citera
2008-06-17, 21:03
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Fr att srintresset som ger Centern, bnderna, vill tjna pengar p att "odla brnslen". Liksom med deras olnsamma matproduktion, s r energiodling bara mjlig om den stds av frbud mot handel med effektivare energiformer och hga statliga bidrag.

Bnderna har hittat ett lnsamt koncept, att producera mat (och energi) skitdyrt och anvnda politiken till att tvinga andra betala fr det med rge!

Det r drfr anti-krnkraft och "milj" blivit bondepartiets nst viktigaste frgor (efter fortsatt planekonomi fr bonderiet frsts).

Knappast, hga drivmedelskostnader r en stor kostnad fr bnder om du inte visste det. De kade drivmedelkostnader ter upp vinsten p de kade livsmedelpriserna. Omsttningen kar men inte vinsten. Centern r inte ett parti fr bnder som du verkar tro, d kritiken bland bnderna r stor fr att Centern och alliansen har vnt i frgan som energiskatten. Snkt bensin/dieselskatt r bland det viktigaste frgan fr bnder. Att vissa inom LRF (vilket r en lobbyorganisation till skillnad frn Centerpartiet) frsker gra en satsning p energigrdor r pga av politikerna inte det egna ledet. Dessutom s r det f bnder som odlar energigrdor d de inte vill binda marken i flera r, utan att bruka tradtionella grdor.

Du tnker i konspiratoriska banor utan grund.
Citera
2008-06-17, 21:28
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Tvrtom, skatt p konsumtion, inte inkomst.

Jag arbetar inte fr staten, men d jag kosumerar deras tjnster s ska jag betala fr dem.

Om man vill kpa sin "tjnst" ifrn nn annan n staten d?
Citera
2008-06-17, 21:44
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Du tnker i konspiratoriska banor utan grund.
Jas!?

r inte bnder fortfarande skattegynnade nr det gller dieselkp, ele rhar man avskaffat det? De r ju befriade frn fastighetsskatt och gynnade p ett otal andra omrden som plgar verkligt produktiva entreprenrer, frn redovisningsregler till fordonsregler.

r det bara min "konspirationsteori" att bnderna tar mer ur statens skattekista i bidrag,m n vad hela rttsvsendet kostar (inrknat sin andel av EU-avgiften)? Fr att delgga vr nrmilj med sina kemikalier och enorma mekansika skvling och producera skitdyr skitmat som svenskar inte skulle kpa, om de tillts vlja utlkndsk mat p lika villkor!

Om det bara r min inbillning, s ska jag be att f tillbaka de tiotusentals skattekronor som bndernas lobbyister via staten stulit frn mig och kpa en hrlig billig importerad oxfile till vrakpris! Och dessutom skicka min lkarrkning till min grannbonde, han som sedan mnga r r skyldig staten gott om pengar i utebliven fastighetsskatt fr sin multimiljongrd...

Centern har ftt igenom sin extrema bondepolitik s gott som utan eftergifter av bda blocken genom att hora fr regeringar bde t hger och vnster. S de sker nya produktkategorier att profitera p med bidrag och handelshinder. Energi r den uppenbara kandidaten. Frn subventionering tordveldning och "grnt fretagande" i form av skattepengar till olnsamma vindsnurror som bnder hr och dr stter upp som extra bidragsknck, till direkta frbud mot bttre energikllor som krnkraft och vattenkraft.

Vilket annat motiv, n att ka sina bnders profit genom planekonomisk energiodling, kan du komma med fr att frklara varfr just Centern blev anti-krnkraftspartiet nummer ett, och krossade sin egna borgerliga regering p den enda frgan p 1970-talet? Centerns korrumperade krypande fr sitt stora srintresses profit p alla andras bekostnad, r uppenbar.
Citera
2008-06-17, 23:57
Medlem
Debords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick
Det r inget nollsummespel om du stller det mot alternativet att inte f mer i ln och samtidigt drabbas av hgre kostnader. Jag upprepar: Det r inte regeringens fel att matpriserna stiger. Det r inte heller regeringens fel att bensinpriserna stiger. Det hlls alldels nyss en konferens i Rom dr man behandlade de stigande livsmedelspriserna, och s vitt jag vet skyllde ingen p Reinfeldt under det mtet.
D kan man ju i stllet snka momsen p mat. Det ger ju mest fr den som har denna post som den viktigaste konstnaden i sin privatbudget, dvs de som r fattigast.

Drtill, hade elmarknaden inte privatiserats hade det inte behv vara s hga priser, efter som det privata lgger p rtt ohmmade vinstniver till priset.

Hade man sen konstekvent anvnt de pengar man fr in p energiskatter ( bensinenskatten osv) p att utveckla och bygga ut kollektivtrafiken hade mnga sluppit att drabbas av de hga bensinpriserna.

Men det r klart, har man snkt andra skatter mste man ju frlita sig p dessa indirekta skatter fr statskassan, s dessa prioriteringar (inkl. momssnkning) kommer drfr att utebli.

En egoistisk, trngsynt och kortsiktig politik som frs av borgarbrackorna som bara handlar om att gda kapitalgarna.
Senast redigerad av Debord 2008-06-18 kl. 00:01.
Citera
2008-06-18, 00:38
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
D kan man ju i stllet snka momsen p mat. Det ger ju mest fr den som har denna post som den viktigaste konstnaden i sin privatbudget, dvs de som r fattigast.

Det r mjligt att snka momsen p mat till minimalt 5 % (frn nuvarande 12%) i enlighet med momsdirektivet. En sdan snkning skulle gra en stor skillnad fr storfrbrukare av mat.

Citat:
Drtill, hade elmarknaden inte privatiserats hade det inte behv vara s hga priser, efter som det privata lgger p rtt ohmmade vinstniver till priset.

Det finns tre strre spelare p elmarknaden. Vattenfall, EON och Fortum. Tv r statliga och ett r privat. I den bemrkelsen att de statliga aktrerna verka ssom privata genom vinstmaximering s stmmer det. Just elomrdet har inte gett s goda resultat av privatiseringen (dock fortfarande tmligen reglerat) medan det p andra omrden fungerat ypperligt (exempelvis telefoni). Ngra generella slutsatser r svra att dra och dina slutsatser r vldigt enkla att dra med facit i hand men svrare att frutse.

Citat:
Hade man sen konstekvent anvnt de pengar man fr in p energiskatter ( bensinenskatten osv) p att utveckla och bygga ut kollektivtrafiken hade mnga sluppit att drabbas av de hga bensinpriserna.

Tja eftersom det r en skatt och inte en avgift s frsvinner den in i det svarta hlet och ingen vet vad pengarna gr till.

Citat:
Men det r klart, har man snkt andra skatter mste man ju frlita sig p dessa indirekta skatter fr statskassan, s dessa prioriteringar (inkl. momssnkning) kommer drfr att utebli.

Srdeles indirekta r vl skatterna knappast. Snarare en form av konsumtionsskatt. Visst kan man diskutera vilka skattesnkningar som r bst och vilka konsekvenser de ger. Du delar inte regeringens uppfattning, jag gissar dock att det ligger en hel del hvd i ditt stllningstagande snarare n rationalitet fr att andra skattesnkningar hade varit bttre?

Citat:
En egoistisk, trngsynt och kortsiktig politik som frs av borgarbrackorna som bara handlar om att gda kapitalgarna.

Ja ja kapitalgare r verkligen gda i Sverige. Eller inte.
Citera
2008-06-18, 01:18
Medlem
Debords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
....

Srdeles indirekta r vl skatterna knappast. Snarare en form av konsumtionsskatt. Visst kan man diskutera vilka skattesnkningar som r bst och vilka konsekvenser de ger. Du delar inte regeringens uppfattning, jag gissar dock att det ligger en hel del hvd i ditt stllningstagande snarare n rationalitet fr att andra skattesnkningar hade varit bttre?

Ja ja kapitalgare r verkligen gda i Sverige. Eller inte.
Man brukar kalla skatter som inte tas ut direkt p inkomst av tjnst eller kapital fr indereka skatter.

Av hvd? Vi diskuterar inomkapitalistiska lsningar, och det r inget jag r s glad fr egentligen, s det kan man vll kalla av hvd mjligen, men ibland stlls man infr att diskutera ett val mot ett annat, inom ramarna fr nuvarande samhllsordning. D fredrar jag skattesnkningar som r genomtnkta och gynnar de smst stllda mest (samt milj och hllbar utveckling). Vilket jag naturligtvis inte d ser som det mest rationella eller den bsta tnkbara av alla mjliga vrldar.

Det gr fr vrigt ltt att rkna ut hur det skulle g med elpriset, bara att studera vad som hnt i andra lnder, ex. Storbritanien.
Senast redigerad av Debord 2008-06-18 kl. 01:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in