• 1
  • 2
2008-06-12, 19:32
Medlem
Ourays avatar
Brukar inte ta guacumole och har drfr en frga.

ppnade precis en burk guacumoledipp frn Santa Maria. Innehllet r gulare n den grna srjan p bilderna p burken. r det ngot fel p min guacumole?
Citera
2008-06-12, 19:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouray
Brukar inte ta guacumole och har drfr en frga.

ppnade precis en burk guacumoledipp frn Santa Maria. Innehllet r gulare n den grna srjan p bilderna p burken. r det ngot fel p min guacumole?
Gucamole blir tusenfallt bttre om du gr frn avocado, vitlk, lime ,salt och peppar.
Och ska man kra dipp s funkar det med lite grddfil och habanero eller ngon annan god chili.
Citera
2008-06-12, 20:20
Medlem
har inte sjlv tit den frdiga men hrt att den ska vara dligt, gr en egen tar inte mnga minuter och mycket godare
Citera
2008-06-12, 22:06
Medlem
Trolldockans avatar
Kp inte frdig.

Enklast i vrlden att gra sjlv.

Avocados (lagom mogna frsts)
Lime elr citron
pressad vitlk
salt peppar
finhackad chili

Drtill kan du lgga finhackad lk/tomat och/eller creme fraiche om du vill dryga ut. Sen kper du aldrig frdig igen!
Citera
2008-06-12, 22:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
Kp inte frdig.

Enklast i vrlden att gra sjlv.

Avocados (lagom mogna frsts)
Lime elr citron
pressad vitlk
salt peppar
finhackad chili

Drtill kan du lgga finhackad lk/tomat och/eller creme fraiche om du vill dryga ut. Sen kper du aldrig frdig igen!
Bara tillgga att han skall gra den precis nr man skall ta den fr den tappar snabbt smak.

Annars ett av mnga bra stt att gra
Citera
2008-06-12, 22:16
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bara tillgga att han skall gra den precis nr man skall ta den fr den tappar snabbt smak.

Annars ett av mnga bra stt att gra

Ja, precis. Eller snarare frloras avocadons hrliga, mjuka men distinkta smak snabbt. Tyvrr funkar ju vitlken tvrtom. Den blir bara starkare ju lngre den str. Kan smaka riktigt rligt dan efter.

Kom p en grej till Ts! Citonen/limen gr s inte avokadokttet svartnar genast, men behvs ju fr smaken med fr all del.
Citera
2008-06-12, 22:33
Medlem
kamikaze_kids avatar
Ls p burken! Santa Maria's Guacamole innehller 2% Avokadopulver resten r kemikalier och tillsatser . Det r drmed inte ens Guacamole enligt mig.

Antigen gr du din egen eller s kper du den hr --> http://www.santamaria.se/servlet/se....c=4&s=7&id=203

Tillstt bara 2 st mogna avocados och en skvtt grddfil.
Citera
2008-06-12, 22:48
Medlem
Pico de Gallo, fr att anvnda till guacamole och som salsa:
Lika delar finhackad tomat (grna skalad och urkrnad) och finhackad gul- eller silverlk. Hackad koriander och jalapeo samt salt efter smak. Pressad lime s att salsan blir riktigt syrlig och gr sig sitt namn (Tuppens snabel)

Guacamole d:
Avokado, grovmosade och ngon matsked eller tv med pico de gallo per anvnd avokado.

Vitlk, som jag i vrigt grna anvnder, har jag inte i guacamole d det snarare tar bort n frstrker smaken frn avokado. Guacamole ska smaka avokado!
Citera
2008-06-12, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slugsomenuv
Lika delar finhackad tomat (grna skalad och urkrnad) och finhackad gul- eller silverlk. Hackad koriander och jalapeo samt salt efter smak. Pressad lime s att salsan blir riktigt syrlig och gr sig sitt namn (Tuppens snabel)

Guacamole d:
Avokado, grovmosade och ngon matsked eller tv med pico de gallo per anvnd avokado.

Vitlk, som jag i vrigt grna anvnder, har jag inte i guacamole d det snarare tar bort n frstrker smaken frn avokado. Guacamole ska smaka avokado!
Tuppens nbb betyder det vl nd...

jag gr min egen p liknande recept som ovan.

2 avocado - kttet mixas medel-sltt i mixer (pga att man oftast hittar ganska hrda i affren)
1 lime pressad, ver avocadon
1 vitlksklyfta krossad
lite finhackad rd paprika
1 frdig kryddblandning fr guacamole
eller egen kryddning dr salt, peppar och SPISKUMMIN r livsviktiga.
Lgg till peppar, chili, mfl kryddor som du gillar t ex grillkrydda
allt mixas lite till.
Lgg till grddfil MAX 1 dl, och mixa lite till

Sen lter du den "vila" i kylen.
Citera
2008-06-12, 23:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slugsomenuv

Guacamole d:

Haha. Dagens skratt!

S hr brukar min guacamole gras:

Avocado
Finhackad rdlk
Tabasco, sambal eller frsk chili om det finns
Salt och peppar
Citron eller lime

Mixa. Grddfil eller yoghurt kan vara bra om det ska dippas. Gr p mnga avocado, man kan ta hur kycket som helst.
Citera
2008-06-13, 00:08
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Haha. Dagens skratt!

Lite jo. Husmanskost brukar funka som s, f ingredienser, bra rvaror.

Annars tager man vad man haver. Duktiga husmdrar/kockar vet att ta till vara vad de har, och att vlja bra rvaror (framfr allt, och att vlja efter ssong men det r en annan story).
Senast redigerad av Trolldockan 2008-06-13 kl. 00:11.
Citera
2008-06-13, 08:55
Medlem
K of Ks avatar
Hr finns lite olika recept att vlja p

http://www.avocado.org/recipes/search/guaccentral

De frsta tv, Authentico och Classic tycker jag r bra, en med och en utan vitlk. Ett absolut mste r enligt mig frsk koriander i en guacamole.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in