• 1
  • 2
2008-06-12, 19:32
Medlem
Ourays avatar
Brukar inte äta guacumole och har därför en fråga.

Öppnade precis en burk guacumoledipp från Santa Maria. Innehållet är gulare än den gröna sörjan på bilderna på burken. Är det något fel på min guacumole?
Citera
2008-06-12, 19:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouray
Brukar inte äta guacumole och har därför en fråga.

Öppnade precis en burk guacumoledipp från Santa Maria. Innehållet är gulare än den gröna sörjan på bilderna på burken. Är det något fel på min guacumole?
Gucamole blir tusenfallt bättre om du gör från avocado, vitlök, lime ,salt och peppar.
Och ska man köra dipp så funkar det med lite gräddfil och habanero eller någon annan god chili.
Citera
2008-06-12, 20:20
Medlem
har inte själv ätit den färdiga men hört att den ska vara dåligt, gör en egen tar inte många minuter och mycket godare
Citera
2008-06-12, 22:06
Medlem
Trolldockans avatar
Köp inte färdig.

Enklast i världen att göra själv.

Avocados (lagom mogna förstås)
Lime elr citron
pressad vitlök
salt peppar
finhackad chili

Därtill kan du lägga finhackad lök/tomat och/eller creme fraiche om du vill dryga ut. Sen köper du aldrig färdig igen!
Citera
2008-06-12, 22:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
Köp inte färdig.

Enklast i världen att göra själv.

Avocados (lagom mogna förstås)
Lime elr citron
pressad vitlök
salt peppar
finhackad chili

Därtill kan du lägga finhackad lök/tomat och/eller creme fraiche om du vill dryga ut. Sen köper du aldrig färdig igen!
Bara tillägga att han skall göra den precis när man skall äta den för den tappar snabbt smak.

Annars ett av många bra sätt att göra
Citera
2008-06-12, 22:16
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bara tillägga att han skall göra den precis när man skall äta den för den tappar snabbt smak.

Annars ett av många bra sätt att göra

Ja, precis. Eller snarare förloras avocadons härliga, mjuka men distinkta smak snabbt. Tyvärr funkar ju vitlöken tvärtom. Den blir bara starkare ju längre den står. Kan smaka riktigt räligt dan efter.

Kom på en grej till Ts! Citonen/limen gör så inte avokadoköttet svartnar genast, men behövs ju för smaken med för all del.
Citera
2008-06-12, 22:33
Medlem
kamikaze_kids avatar
Läs på burken! Santa Maria's Guacamole innehåller 2% Avokadopulver resten är kemikalier och tillsatser . Det är därmed inte ens Guacamole enligt mig.

Antigen gör du din egen eller så köper du den här --> http://www.santamaria.se/servlet/se....c=4&s=7&id=203

Tillsätt bara 2 st mogna avocados och en skvätt gräddfil.
Citera
2008-06-12, 22:48
Medlem
Pico de Gallo, för att använda till guacamole och som salsa:
Lika delar finhackad tomat (gärna skalad och urkärnad) och finhackad gul- eller silverlök. Hackad koriander och jalapeño samt salt efter smak. Pressad lime så att salsan blir riktigt syrlig och gör sig sitt namn (Tuppens snabel)

Guacamole då:
Avokado, grovmosade och någon matsked eller två med pico de gallo per använd avokado.

Vitlök, som jag i övrigt gärna använder, har jag inte i guacamole då det snarare tar bort än förstärker smaken från avokado. Guacamole ska smaka avokado!
Citera
2008-06-12, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slugsomenuv
Lika delar finhackad tomat (gärna skalad och urkärnad) och finhackad gul- eller silverlök. Hackad koriander och jalapeño samt salt efter smak. Pressad lime så att salsan blir riktigt syrlig och gör sig sitt namn (Tuppens snabel)

Guacamole då:
Avokado, grovmosade och någon matsked eller två med pico de gallo per använd avokado.

Vitlök, som jag i övrigt gärna använder, har jag inte i guacamole då det snarare tar bort än förstärker smaken från avokado. Guacamole ska smaka avokado!
Tuppens näbb betyder det väl ändå...

jag gör min egen på liknande recept som ovan.

2 avocado - köttet mixas medel-slätt i mixer (pga att man oftast hittar ganska hårda i affären)
1 lime pressad, över avocadon
1 vitlöksklyfta krossad
lite finhackad röd paprika
1 färdig kryddblandning för guacamole
eller egen kryddning där salt, peppar och SPISKUMMIN är livsviktiga.
Lägg till peppar, chili, mfl kryddor som du gillar t ex grillkrydda
allt mixas lite till.
Lägg till gräddfil MAX 1 dl, och mixa lite till

Sen låter du den "vila" i kylen.
Citera
2008-06-12, 23:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slugsomenuv

Guacamole då:

Haha. Dagens skratt!

Så här brukar min guacamole göras:

Avocado
Finhackad rödlök
Tabasco, sambal eller färsk chili om det finns
Salt och peppar
Citron eller lime

Mixa. Gräddfil eller yoghurt kan vara bra om det ska dippas. Gör på många avocado, man kan äta hur kycket som helst.
Citera
2008-06-13, 00:08
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Haha. Dagens skratt!

Lite jo. Husmanskost brukar funka som så, få ingredienser, bra råvaror.

Annars tager man vad man haver. Duktiga husmödrar/kockar vet att ta till vara vad de har, och att välja bra råvaror (framför allt, och att välja efter säsong men det är en annan story).
Senast redigerad av Trolldockan 2008-06-13 kl. 00:11.
Citera
2008-06-13, 08:55
Medlem
K of Ks avatar
Här finns lite olika recept att välja på

http://www.avocado.org/recipes/search/guaccentral

De första två, Authentico och Classic tycker jag är bra, en med och en utan vitlök. Ett absolut måste är enligt mig färsk koriander i en guacamole.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in