• 1
  • 2
2008-06-13, 09:12
Medlem
men ge fan i att mixa era Guacamole, ni frstr ju dom
Citera
2008-06-13, 10:03
Medlem
Papa Dans avatar
Det finns naturligtvis massor med varianter p detta kondiment men den version jag lrt mig ifrn mexico r fljande:

Avocado
Citronsaft alt. ven lite cest
finhackad rdlk
kttet ifrn skllad tomat (dvs utan skal och krnor) finhackat
spiskummin
salt
vitpeppar
grddfil

Friskheten i citronen passar faktiskt bttre n den mer fruktiga limen d det balanserar upp avocadon lite bttre. Cest kan tillsttas fr lite extra citrussmak. Guacamolen ska frstss inte vara verst med tomat eller bra mycket tomatsmak s det gller att ta rtt proportioner. Avlgsnar man skal och krnor s blir det inte s mycket ktt per tomat s jag skulle sga ca 1 tomat per 2-3 avocados beroende p storlek och en halv rdlk till detta.
Sedan r det bara att balansera upp med kryddorna.

Ser att mnga har i rtt stora mngder mjlkprodukter vilket inte r srskilt vanligt om vi ska gra en autentisk guacamole. 1-2 matskedar r ofta lagom och tillstts fr att dels hlla ihop rran och dels fr att balansera upp smakerna ngot.

Sjlv fredrar jag att mosa avocadon grovt med gaffeln s den blir lite chunky. Sg att ngon nmnde koriander, den frska koriandern anvnds mer ofta i salsan och det r ett hett tips att ni provar. Gr ni inte er egen salsa s kan ni nd grovhacka och rra ner frsk koriander i en frdig salsa.

Lycka till!
Citera
2008-06-13, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
men ge fan i att mixa era Guacamole, ni frstr ju dom
Inte med de hrda avocados du hittar p svenska ICA...
Man kan f en medelkornig blandning om man mixar p medelhastighet

Papa Dan
Sjlv lskar jag just den dr tangy lime-smaken
Citera
2008-06-13, 10:40
Medlem
4thFloors avatar
Hmm... vitpeppar i guacamolen? Mste ju prvas, jag r ju en svartpeppartjej annars, men det kanske funkar?
Citera
2008-06-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slugsomenuv
Pressad lime s att salsan blir riktigt syrlig och gr sig sitt namn (Tuppens snabel)
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Haha. Dagens skratt!
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Tuppens nbb betyder det vl nd...
My bad, jag skulle ha varit mer kllkritisk och kollat upp en frsta-hands versttning istllet fr att ha lyssnat p en mexikan som inte behrskar svenska. Jag kpte versttningen efter beskrivningen att pico de gallo ska vara s syrlig att ansiktet snrps ihop. Nr han sade snabel tnkte jag p den dr rda dinglande grejen under nbben - ven om den inte r s ihopsnrpt heller. Kollar upp bttre nsta gng. My bad.

Jag kommer dock att frsvara recepten med snablar(!) och klor!
Citera
2009-01-31, 18:56
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bara tillgga att han skall gra den precis nr man skall ta den fr den tappar snabbt smak.

Annars ett av mnga bra stt att gra

S det r ingen ide allts att ta och gra en lite strre del som rcker tv-tre dagar?
Hur lnge hller en guacamole innan den blir otlig/mindre god?
Citera
2009-01-31, 19:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
S det r ingen ide allts att ta och gra en lite strre del som rcker tv-tre dagar?
Hur lnge hller en guacamole innan den blir otlig/mindre god?
Dagen efter funkar den fortfarande tycker jag, men sen tappar den smak snabbt, och bildar nya dliga.
Och bst r den givetvis helt ny, en del restauranger gr gucamolen vid bordet, dock har jag inte lyckats springa p detta i SE.

Lite osker p vad som r problemet.
Men avokado har stora oxiderings problem det r drfr man tillstter lime.
S dr finns nog problemet.
Citera
2010-02-11, 09:39
Medlem
glen-tourrays avatar
Jag brukar spara en krna och slnga ner den i guacamolen nr den r klar, inbillar mig att den hjlper att frgen stannar och att den inte blir lika brun.

Annars s brukar jag gra s hr:

2 st avocado
1 st salladslk
1/2 tomat
Juice frn 1/2 lime
1 grn jalapeo
1 vitlksklyfta
Salt, peppar, spiskummin
Lite grddfil p slutet

Kr allt utom grddfilen sttvis i en mixer s att den inte blir slt, vnder ner lite grddfil och smakar av med kryddorna.
Citera
2010-02-11, 15:03
Medlem
Force-Walkers avatar
Mitt tips, kanske liknar er andras, men vafan.

2 avocados
Lite creme fraiche
Svartpeppar
rtsalt (Herbamare)
Pressad Limejuice
Pressad Vitlk

Fy fan va gott det r
Citera
2023-02-01, 18:24
Jag har gjort ett experiment med bondbnor och kan rapportera de r ett mycket dugligt substitut fr alligatorpron kokta och mosade fr alla preppers drute ska f-n inte sakna gucca.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in