• 3
  • 4
2008-06-12, 15:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Hej hej.

Jag menar då inte samma typ av näringsbrist.
Dream ON, det är bara ett önske tänkande från dig, ge mig en källa på att det är ett liknande eller större problem bland de som har normal kosthållning.
Citera
2008-06-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1-800-FEAR
säkraste sättet att få i sig alla aminosyror som kroppen behöver är att äta människokött. varför gör du inte det?
Dåligt utbud
Citera
2008-06-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dream ON, det är bara ett önske tänkande från dig, ge mig en källa på att det är ett liknande eller större problem bland de som har normal kosthållning.

Här måste jag nog hävda att bevisbördan ligger hos dig.

Naturligtvis svårt att bevisa något sådant, men eftersom det inte heller verkar vara belagt att vegetarianer har mer näringsbrist (väl?) så får man enligt god vetenskaplig sed utgå ifrån att inga skillnader finns.

Enligt mina egna erfarenheter så äter vegetarianer generellt bättre, mer grönsaker, baljväxter och fibrer men jag har som sagt inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara så. Dock så är det väl en rimligt hypotes att vegetarianer oftare har proteinbrist, det skulle inte förvåna mig.
Citera
2008-06-12, 17:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Sen är det naturligvis hemskt med föräldrar som inte ser till att sina barn får i sig den näring de behöver men jag skulle vilja påstå att det problemet är minst lika vanligt hos familjer som käkar kött. I västvärlden är vitamin- och mineralbrist samt fiberfattig kost större problem än att vi får i oss för lite protein.
Bevisbördan ligger absolut inte på mig efter det var du som sa FÖRST detta ovan om problemen om näring för bland kost ätare.

Jag förnekar inte att det existera men du säger att det är ett problem, och jag säger ge mig en källa som visar att det är ett problem.

Tyvärr finns det föräldrar som ser mat som mat och tror att blir man mätt så är det lugnt.
Men de allra flesta i detta land Sverige tar sig tid och lagar mat som är varierande.
Citera
2008-06-12, 19:16
Medlem
Det har aldrig varit min mening att påstå att det finns belägg för att näringsbristen är lika stor hos veg som köttätare. Det är hur som helst något som är omöjligt att bevisa, därför ligger bevisbördan på den som hävdar något annat.

I denna tråden har folk gjort implicita slutsatser såsom: "Det rapporteras om en unge som får vegansk mat - alltså är det lätt att få näringsbrist när man äter vegansk mat".

Det är med denna bakgrund du ska se det jag skrev först. Dvs, det finns även köttätare som har näringsbrist. Sen har jag ingen aning om frekvens mellan dessa grupper men det är väl egentligen inte en så intressant fråga? Det viktiga är såklart att man utan problem kan äta vegetarisk kost utan att få näringsbrist. På samma sätt som man kan äta en blandkost med kött utan att få näringsbrist. Sedan bör naturligtvis både köttätare som vegetarian se till att de och sina barn får i sig alla näringsämnen som behövs.

Försökte för övrigt slå lite i pubmed om studier kring vegetarianers hälsotillstånd jämfört med köttätares och hittade väl inte sådär överväldigande mycket.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ubmed_RVDocSum
Där är en studie om bentäthet där man inte kunnat hitta skillnader mellan de som äter vegetarisk kost och köttätare.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ubmed_RVDocSum
Det var en studie som jämfört 14-15 åringars hälsa utifrån några allmänna hälsokategorier. Vegetariangruppen hade bättre resultat på indikatorerna BMI, midjemått, kolesterol men däremot något sämre halt av B12. Hemoglobinnivån samt medellängden skiljde sig inte åt mellan grupperna. (Speciellt längden borde ha skiljt sig åt om undernäring var vanligare hos vegetarianer)

Nu var ju båda studierna små och tog enbart upp vissa övergripande hälsoindikatorer så de kanske är svårt att dra några slutsatser utifrån dessa. Min poäng var återigen enbart att man inte kan säga något utifrån ett fall och att inga belägg verkar finnas för att vegetarisk kost medför undernäring.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in