2008-06-11, 18:52
Medlem
Tjohildas avatar
Ja, ät vad fan ni vill, men se till att barnen får en blandad och fullvärdig kost! Lika illa berörd som jag blir när jag ser en liten flicka i hijab, blir jag när jag ser ett barn som tvingas in i märkliga dieter för att föräldrarna är veganer/random påhitt. Föralldel mår jag lika illa när jag ser ungar som föds upp på Bic Mac och cola. När man är vuxen kan man ägna sig åt sekteri om man vill, men ge barnen en balanserad diet och uppväxt.
Citera
2008-06-11, 19:09
Medlem
Seamus Costellos avatar
Utan att lägga mig i just den här tjejens problem så måste jag hålla med om att det är nog rekord till och med för Flashback med en artikel från Ekstrabladet som citerar Sunday Times...

Tjohilda har rätt med att ungar lider av föräldrars extrema kosthållning. Som fettoungen på mitt dagis med föräldrar som ser ut som ilandflutna valar, och dom chica alternativa åkerspökena med en unge som ser helt jävla anorektisk ut.
Käkar man hemlagat och inte är besudlad av för mycket matpolitiskt bagage får man snabba, starka och glada ungar.
Citera
2008-06-12, 11:44
Medlem
Mycket skitsnack till och med för fb i den här tråden men folk verkar bli otroligt upprörda när någon väljer att inte äta kött.

Man behöver naturligtvis inte alls äta kött för att må bra och få i sig allt man behöver. Att det ska vara svårt att ersätta det fattar jag inte heller hur man kan hävda. Självklart kan man inte bara göra sina vanliga kötträtter och ta bort köttet men det är det väl inte många som tror.

Som vegan kan man behöva komplettera med b12 och möjligen d-vitamin om man inte är ute i solen.

Sen är det naturligvis hemskt med föräldrar som inte ser till att sina barn får i sig den näring de behöver men jag skulle vilja påstå att det problemet är minst lika vanligt hos familjer som käkar kött. I västvärlden är vitamin- och mineralbrist samt fiberfattig kost större problem än att vi får i oss för lite protein.
Citera
2008-06-12, 11:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Sen är det naturligvis hemskt med föräldrar som inte ser till att sina barn får i sig den näring de behöver men jag skulle vilja påstå att det problemet är minst lika vanligt hos familjer som käkar kött. I västvärlden är vitamin- och mineralbrist samt fiberfattig kost större problem än att vi får i oss för lite protein.
Lika vanligt, hej på dig du.
Citera
2008-06-12, 12:39
Medlem
Hej hej.

Jag menar då inte samma typ av näringsbrist.
Citera
2008-06-12, 12:42
Medlem
Jävligt schysst av dem att äta upp maten för djuren istället.

Nä skämt och sido, kött är väl ett ganska säkert sätt att få i sig en massa olika aminosyror, ämnen som kreatin och annat som kanske är svårare att hitta i växtriket. Även kolestrol är ju nödvändigt för att hormonellt fungera.
Citera
2008-06-12, 12:44
Medlem
1-800-FEARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riff-raff

Nä skämt och sido, kött är väl ett ganska säkert sätt att få i sig en massa olika aminosyror, ämnen som kreatin och annat som kanske är svårare att hitta i växtriket. Även kolestrol är ju nödvändigt för att hormonellt fungera.

säkraste sättet att få i sig alla aminosyror som kroppen behöver är att äta människokött. varför gör du inte det?
Citera
2008-06-12, 12:45
Medlem
LoFFs avatar
Ingen bild?

snälla nån, kroppen måste ha protein. Sa det till min syster än gång. hon blev arg..
Citera
2008-06-12, 13:07
Medlem
Loff: Självklart måste kroppen det, men det behöver inte komma ifrån kött.

Kreatin producerar väl kroppen själv det som behövs? Sen kan det ju vara bra med tillskott om man styrketränar.

Lite osäker här men görs inte även kolesterol av kroppen? Som jag förstått det behöver man inte kolesterol genom föda överhuvudtaget.

Vilka aminosyror menar du är svårare att tillgodogöra sig som vegetarian?
Citera
2008-06-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Ät precis som du vill, kött eller grönsaker, jag lovar att ingen bryr sig.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=597999
Citera
2008-06-12, 15:11
Medlem
ke'els avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riff-raff

Ja. Således skapar kroppen själv allt kolesterol som behövs.

Kött är en bra källa till många näringsämnen. I vår nuvarande värld är det också en bra källa till steroider, antibiotika och diverse miljögifter. Det är fullt möjligt att få i sig det kroppen behöver utan att äta kött, dock en aning svårare. Är man en idiot som inte klarar av det bör man alltså äta kött.
Citera
2008-06-12, 15:15
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lika vanligt, hej på dig du.
Ja, Fetto-köttisar ser jag varje dag, undernärda veggisar har jag endast hört talas om.
Äter man en bra och varierad kost mår man bra, gör man inte det mår man mindre bra. Likadant för veganer och köttisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in