• 1
  • 2
2008-06-10, 15:24
Medlem
Hur brukar kontrakten se ut för författare? Desto mer ens bok säljer desto mer tjänar man antar jag.

Hur mycket får man betalt per bok? Hur ser det ut för pocketar vs. inbundna böcker?

Är det olika ersättningsnivåer för faktaböcker och skönlitterära böcker? Hittade inte särskilt mycket info om detta när jag googlade, så all insiderinfo uppskattas!

Någon som gett ut en bok får gärna berätta om sina erfarenheter också, har författaren något inflytande över till exempel hur bokens framsida utformas? Finns det möjlighet att komma med synpunkter på lanseringen osv?
Senast redigerad av Peter#Parker 2008-06-10 kl. 15:27.
Citera
2008-06-10, 15:35
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Tror dom får X antal % av en boks kostnad, så säg att en bok kostar 40kr så kanske författaren får 25 av dom 40.
Ju mer böcker som säljs, desto mer pengar till författaren!
Citera
2008-06-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg
Tror dom får X antal % av en boks kostnad, så säg att en bok kostar 40kr så kanske författaren får 25 av dom 40.

Jo, men jag efterlyser mer konkreta siffror. Vad tjänar författaren per pocket? Per inbunden bok? Hur ser avtalen med förlagen ut? Osv.
Citera
2008-06-10, 15:43
Medlem
Piratförlaget (Guillou, Marklund mfl.) ger väl 50% till författaren och 50% till bokförlaget.
Citera
2008-06-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Piratförlaget (Guillou, Marklund mfl.) ger väl 50% till författaren och 50% till bokförlaget.

Det var som katten, låter ganska generöst.
Citera
2008-06-10, 15:57
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter#Parker
Det var som katten, låter ganska generöst.
Fast i och för sig:
Ingen författar inge bok.
Citera
2008-06-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Fast i och för sig:
Ingen författar inge bok.

Ja, "generöst" var kanske ett dåligt ordval. Men det låter ju åtminstone ganska rättvist.
Citera
2008-06-10, 17:15
Medlem
Patient67s avatar
Jag har hört att....

En svensk upplaga på 30.000 böcker tjänar man ungefär 900.000 kronor, sen kommer skatt och sociala avgifter till, sen kan man säkert få % på vinsten mm.

Sen vet jag inte riktigt hur mycket man tjänar i ex USA, hörde att Tom Clancy tjänade typ 100 miljoner dollar per bok + 15% av vinsten jämfört med Stephen King som får 50 miljonerdollar per bok + 50% av vinsten....mer sålda böcker mer pengar

Dan Brown författaren till Da Vinci koden tjänade förra året runt 10miljonerdollar och förraförra året tjänade han runt 70miljoner dollar och detta 2-3 år efter han senaste bok
Citera
2008-06-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patient67
Jag har hört att....

En svensk upplaga på 30.000 böcker tjänar man ungefär 900.000 kronor, sen kommer skatt och sociala avgifter till, sen kan man säkert få % på vinsten mm.

Sen vet jag inte riktigt hur mycket man tjänar i ex USA, hörde att Tom Clancy tjänade typ 100 miljoner dollar per bok + 15% av vinsten jämfört med Stephen King som får 50 miljonerdollar per bok + 50% av vinsten....mer sålda böcker mer pengar

Dan Brown författaren till Da Vinci koden tjänade förra året runt 10miljonerdollar och förraförra året tjänade han runt 70miljoner dollar och detta 2-3 år efter han senaste bok

Sådana summor kanske man inte ska räkna med för sin debut Läste att debutantböcker brukar tryckas i 1500 - 3000 exemplar i Sverige.
Citera
2008-06-10, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg

Vad författaren får procent på är alltså förlagspriset, d.v.s. det pris som gäller när förlagen säljer böckerna till bokhandlarna.
Citera
2008-06-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radbod
Vad författaren får procent på är alltså förlagspriset, d.v.s. det pris som gäller när förlagen säljer böckerna till bokhandlarna.

Och hur stor brukar den procentsatsen vara?

Ingen som har någon input på mina övriga frågor förresten?
Citera
2008-06-11, 16:23
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patient67
Det äcklar mig att någon som skriver sån skit har mer i årslön än flera tusen stycken städare. Det är ju för fan inte ens bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in