2008-06-11, 19:13
Medlem
Patient67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter#Parker
Sådana summor kanske man inte ska räkna med för sin debut Läste att debutantböcker brukar tryckas i 1500 - 3000 exemplar i Sverige.

Om jag har förstått rätt så går det till ungefär så här....

Om förlaget tro att din bok kan säljas i 3000 ex så får du ett för skott på hälften av antalet ex som är tänkte till att börja med, 1500 ex = ca 45000:- beroende på förlaget, men runt den summan är nog ganska rätt. sen när dom uppnått 3000 sålda ex får du resten typ runt 45.000:- (totalt 90.000)

Sen kan visst en debut bok sälja stort, Stieg Larsson har sålt runt 2.5 miljoner ex av sina tre böcker och om jag inte minns fel så sålde hans debut bok runt 150 -200.000 ex och det bara i inbundet skick och hans tredje bok trycktes direkt upp i 300.000 ex OCH den säljer som smör än!!

tror att priset för en bok som säljes till bokhandlen ligger runt 130:- per bok, beroende på hur stor upplagan är...
Senast redigerad av Patient67 2008-06-11 kl. 19:21.
Citera
2008-06-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patient67
Om jag har förstått rätt så går det till ungefär så här....

Om förlaget tro att din bok kan säljas i 3000 ex så får du ett för skott på hälften av antalet ex som är tänkte till att börja med, 1500 ex = ca 45000:- beroende på förlaget, men runt den summan är nog ganska rätt. sen när dom uppnått 3000 sålda ex får du resten typ runt 45.000:- (totalt 90.000)

Sen kan visst en debut bok sälja stort, Stieg Larsson har sålt runt 2.5 miljoner ex av sina tre böcker och om jag inte minns fel så sålde hans debut bok runt 150 -200.000 ex och det bara i inbundet skick och hans tredje bok trycktes direkt upp i 300.000 ex OCH den säljer som smör än!!

tror att priset för en bok som säljes till bokhandlen ligger runt 130:- per bok, beroende på hur stor upplagan är...

Vad händer sedan då? Ska man betala F-skatt på de pengarna också? Då blir det bara hälften kvar
Citera
2008-06-12, 14:13
Medlem
Khapis avatar
Man bör tänka på att det svenska språket är en begränsad marknad. Det är väl Guillou, Gardell och Marklund, kanske några till som kan leva på det. Om man inte är intresserad av att marknadsanpassa sig och skriva lite så som publiken vill ha det så ska man nog inte räkna med några stora pengar.
Citera
2008-06-12, 14:18
Medlem
Hur är det med mer konsumentinriktade böcker? Jag tänker på reportageböcker, guideböcker etc. Hur brukar omsättningen se ut där?
Citera
2008-06-12, 16:10
Medlem
Patient67s avatar
Citat:
Vad händer sedan då? Ska man betala F-skatt på de pengarna också? Då blir det bara hälften kvar

JEPP...sen kommer skatt på det. en författar är ju egen företagare.
Citera
2008-06-12, 16:27
Medlem
Jag tror att deras löner varrierar väldigt mycket. Med det menar jag att vissa kanske får 10% av bokens kostnad och vissa kanske får 50%.
Citera
2008-06-12, 21:42
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Man bör tänka på att det svenska språket är en begränsad marknad. Det är väl Guillou, Gardell och Marklund, kanske några till som kan leva på det. Om man inte är intresserad av att marknadsanpassa sig och skriva lite så som publiken vill ha det så ska man nog inte räkna med några stora pengar.
Räkna med pengar skall man aldrig göra, men visst finns det även bättre författare som lever på sitt skrivande; Torgny Lindgren och Kerstin Ekman för att ta två exempel.
Senast redigerad av Biskopsfinger 2008-06-12 kl. 21:48.
Citera
2008-06-13, 13:10
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Räkna med pengar skall man aldrig göra, men visst finns det även bättre författare som lever på sitt skrivande; Torgny Lindgren och Kerstin Ekman för att ta två exempel.

Jag pratar inte om bra eller dåliga författare, utan vad de tjänar. Kerstin Ekman lever väl mest på hennes krönikor. Det är inte så dåligt betalt att vara journalist/krönikör jämfört med att släppa böcker.
Citera
2009-11-15, 11:52
Medlem
C.Kents avatar
Citat:
Jag har hört att....

En svensk upplaga på 30.000 böcker tjänar man ungefär 900.000 kronor, sen kommer skatt och sociala avgifter till, sen kan man säkert få % på vinsten mm.

Var har du hört det? 30000 böcker låter inte som en omöjlig siffra, och 900000 är ju inte kattpiss direkt.
Citera
2009-11-15, 13:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Hur brukar kontrakten se ut för författare? Desto mer ens bok säljer desto mer tjänar man antar jag.

Hur mycket får man betalt per bok? Hur ser det ut för pocketar vs. inbundna böcker?

Är det olika ersättningsnivåer för faktaböcker och skönlitterära böcker? Hittade inte särskilt mycket info om detta när jag googlade, så all insiderinfo uppskattas!

Någon som gett ut en bok får gärna berätta om sina erfarenheter också, har författaren något inflytande över till exempel hur bokens framsida utformas? Finns det möjlighet att komma med synpunkter på lanseringen osv?

Så här funkar det. Du får mellan 20 och 50 procent, beroende på förlag, per såld bok. Detta har redan nämnts i tråden. Jag vill tilläga att om du är ny så ska ta första bästa förlag som vill trycka din bok.

De allra flesta författare är journalister eller akademiker. De har redan sin försörjning från sitt yrke. Att skriva en bok kan vara ett sätt att vid sidan om sitt ordninarie jobb få åka på mässor och konferenser, att föreläsa om sitt alster, vara med på författaraftnar osv. Skriver du en bok som kan vara underlag för konferenser så kan du tjäna 8000 per tillfälle/dag. Man har även chans att skiva krönikor och artiklar i media eller på uppdrag av ett företag och på det viset få in ännu mer pengar. Författare jobbar idag ungefär som musiker; albumet är bara ett underlag för att få andra jobb.
Citera
2009-11-15, 17:48
Medlem
C.Kents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så här funkar det. Du får mellan 20 och 50 procent, beroende på förlag, per såld bok. Detta har redan nämnts i tråden. Jag vill tilläga att om du är ny så ska ta första bästa förlag som vill trycka din bok.

De allra flesta författare är journalister eller akademiker. De har redan sin försörjning från sitt yrke. Att skriva en bok kan vara ett sätt att vid sidan om sitt ordninarie jobb få åka på mässor och konferenser, att föreläsa om sitt alster, vara med på författaraftnar osv. Skriver du en bok som kan vara underlag för konferenser så kan du tjäna 8000 per tillfälle/dag. Man har även chans att skiva krönikor och artiklar i media eller på uppdrag av ett företag och på det viset få in ännu mer pengar. Författare jobbar idag ungefär som musiker; albumet är bara ett underlag för att få andra jobb.

Intressant, vad har du för erfarenhet av branschen? Du verkar insatt. Du verkar ha glömt ett eller två ord i första styckets sista mening. Menar du att man som ny SKA ta första bästa förlag som vill trycka boken eller att man inte ska göra det och i sådana fall varför?

Har du någon koll på hur upplagorna för presentböcker ser ut? Jag menar sådana böcker som brukar säljas i designbutiker och liknande utöver bokhandlarna.

Hur funkar det om jag har en bok som jag skrivit på svenska men vill lansera på flera utländska marknader? Kan det svenska förlaget som ger ut boken fixa det eller ska jag själv kontakta utländska förlag?
Citera
2009-11-15, 18:21
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Jag har hört att....

En svensk upplaga på 30.000 böcker tjänar man ungefär 900.000 kronor, sen kommer skatt och sociala avgifter till, sen kan man säkert få % på vinsten mm.

Sen vet jag inte riktigt hur mycket man tjänar i ex USA, hörde att Tom Clancy tjänade typ 100 miljoner dollar per bok + 15% av vinsten jämfört med Stephen King som får 50 miljonerdollar per bok + 50% av vinsten....mer sålda böcker mer pengar

Dan Brown författaren till Da Vinci koden tjänade förra året runt 10miljonerdollar och förraförra året tjänade han runt 70miljoner dollar och detta 2-3 år efter han senaste bok

Oj! Var är de pengarna, undrar jag då?

Min bok gavs ut i 5.000 ex inbunden och 50.000 pocket, vilket är jävligt mycket för att vara en debut. Precis som någon sade innan så är snittupplagan ca 1500-3000 ex för en debutbok.

För att svara TS: ca 22-28% på f-priset (alltså det pris förlaget säljer boken för, inte vad den säljs för i handeln), får man lite beroende på vilket förlag man har och hur bra man - eller ens agent - är på att förhandla. Undantaget är piratförlaget som ger 50%. Procentsatsen kan också stiga så att man får tex 23% för de första 10.000 sedan 24% för nästa 10.000 och så vidare.

I reda pengar tjänar jag 13 kronor efter skatt på min inbundna bok, och 3 spänn på pocketen, efter skatt. Inga 900.000 här inte, trots stora upplagor. Garantihonoraret (det som slarvigt kallas för förskott) innebär att man får betalt för halva upplagan i förskott, och det oavsett senare försäljning. man blir alltså inte återbetalningsskyldig om man skulle sälja mindre än så.

EDIT: 5000 ex, inte 10000 inbunden... Fingrarna konspirerade tydligen ihop något eget där :-P
Senast redigerad av K9Devil 2009-11-15 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in