Citat:
Ursprungligen postat av Patient67
Jag har hört att....
En svensk upplaga på 30.000 böcker tjänar man ungefär 900.000 kronor, sen kommer skatt och sociala avgifter till, sen kan man säkert få % på vinsten mm.
Sen vet jag inte riktigt hur mycket man tjänar i ex USA, hörde att Tom Clancy tjänade typ 100 miljoner dollar per bok + 15% av vinsten jämfört med Stephen King som får 50 miljonerdollar per bok + 50% av vinsten....mer sålda böcker mer pengar
Dan Brown författaren till Da Vinci koden tjänade förra året runt 10miljonerdollar och förraförra året tjänade han runt 70miljoner dollar och detta 2-3 år efter han senaste bok

Oj! Var är de pengarna, undrar jag då?
Min bok gavs ut i 5.000 ex inbunden och 50.000 pocket, vilket är jävligt mycket för att vara en debut. Precis som någon sade innan så är snittupplagan ca 1500-3000 ex för en debutbok.
För att svara TS: ca 22-28% på f-priset (alltså det pris förlaget säljer boken för, inte vad den säljs för i handeln), får man lite beroende på vilket förlag man har och hur bra man - eller ens agent - är på att förhandla. Undantaget är piratförlaget som ger 50%. Procentsatsen kan också stiga så att man får tex 23% för de första 10.000 sedan 24% för nästa 10.000 och så vidare.
I reda pengar tjänar jag 13 kronor efter skatt på min inbundna bok, och 3 spänn på pocketen, efter skatt. Inga 900.000 här inte, trots stora upplagor. Garantihonoraret (det som slarvigt kallas för förskott) innebär att man får betalt för halva upplagan i förskott, och det oavsett senare försäljning. man blir alltså inte återbetalningsskyldig om man skulle sälja mindre än så.
EDIT: 5000 ex, inte 10000 inbunden... Fingrarna konspirerade tydligen ihop något eget där :-P