• 1
  • 2
2008-06-09, 17:16
Medlem
coqs avatar
Jag har en gammal burk stående hemma (800 MHz, 256 MB RAM) som skräpar och som jag nu tänkte utnyttja och använda som server men noob som jag är inom det området vore det väldigt tacksamt om någon kunde länka till någon guide eller kanske förklara hur det går till när man lägger upp en egen server. Till datorn tänkte jag köpa en 500 GB hårddisk och låta stå på dygnet runt. Det jag främst tänkt använda den till är att tanka en massa filmer o.d. för att boosta min ratio på vissa torrent-trackers. Är det Windows Server 2003 jag då ska använda mig av?

Sedan vore det ett plus om jag på något sätt kunde komma åt filerna som finns i den stationära datorn jag tänkt använda som server via min laptop när jag är i skolan. Ett program vid namn VPN (har jag för mig) skulle lösa detta (?). Hur får jag det att fungera?
Citera
2008-06-09, 17:35
Medlem
thejs avatar
IDG har en halvrolig serverguide i 5 delar, här har du del 1, bara klicka sig vidare.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.150105

(Går ju bra att hoppa över steg såsom e-postserver om du känner att du inte vill köra det själv).
Citera
2008-06-09, 18:14
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Jag har en gammal burk stående hemma (800 MHz, 256 MB RAM) som skräpar och som jag nu tänkte utnyttja och använda som server men noob som jag är inom det området vore det väldigt tacksamt om någon kunde länka till någon guide eller kanske förklara hur det går till när man lägger upp en egen server. Till datorn tänkte jag köpa en 500 GB hårddisk och låta stå på dygnet runt. Det jag främst tänkt använda den till är att tanka en massa filmer o.d. för att boosta min ratio på vissa torrent-trackers. Är det Windows Server 2003 jag då ska använda mig av?

Sedan vore det ett plus om jag på något sätt kunde komma åt filerna som finns i den stationära datorn jag tänkt använda som server via min laptop när jag är i skolan. Ett program vid namn VPN (har jag för mig) skulle lösa detta (?). Hur får jag det att fungera?

Min serverburk har 1GHz processor och 512 Mb RAM, å kör Win 2k3. Funkar bra. Det är inte så krångligt, utan det blir vad man gör det till. Du kan lika gärna köra XP och dela ut din hårddisk till nätverket. Men 2k3 har mer säkerhetsfunktioner.

Tänk på att ditt BIOS och moderkort måste ha stöd för en så stor hårddisk. Annars lär du inte kunna använda hela kapaciteten. Kolla vad du har för moderkort och vad det stödjer. Kolla om det finns BIOS-uppdateringar så du säkert kan använda en 500 gig.

VPN är inget program. Det är ett namn på en typ av nätverk. VPN står för Virtuellt Privat Nätverk (översatt till svenska). Det finns många varianter och protokoll för att komma åt sina filer på distans. VPN funktion finns inbyggt i Windows, du behöver nog pilla en hel del med brandvägg och router innan du får det att fungera som det ska. Men det går!
Citera
2008-06-09, 19:35
Medlem
Du behöver inte köra nån Server version av windows för att ha en "tanknings dator". Använvd vilket OS som helst, installera en FTP klient (körde med bulletproof när jag var ung), och dra in VNC... Räcker gott o väl till en severr du vill tanka från.... =)
Det enda problemet jag ser att du kan komma och få är att du sitter bakom en internet router som du inte kan ställa in port forwarding på så att du kommer åt din FTP server/VNC.... Men börja med att dra igång en burk du, uppdatera den och installera en FTP server samt VNC så skall du se att nån annan kan guidea dig genom resten
Edit: Lade till lite
Senast redigerad av Treo535 2008-06-09 kl. 19:38.
Citera
2008-06-09, 19:41
Medlem
coqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Min serverburk har 1GHz processor och 512 Mb RAM, å kör Win 2k3. Funkar bra. Det är inte så krångligt, utan det blir vad man gör det till. Du kan lika gärna köra XP och dela ut din hårddisk till nätverket. Men 2k3 har mer säkerhetsfunktioner.

Tänk på att ditt BIOS och moderkort måste ha stöd för en så stor hårddisk. Annars lär du inte kunna använda hela kapaciteten. Kolla vad du har för moderkort och vad det stödjer. Kolla om det finns BIOS-uppdateringar så du säkert kan använda en 500 gig.

VPN är inget program. Det är ett namn på en typ av nätverk. VPN står för Virtuellt Privat Nätverk (översatt till svenska). Det finns många varianter och protokoll för att komma åt sina filer på distans. VPN funktion finns inbyggt i Windows, du behöver nog pilla en hel del med brandvägg och router innan du får det att fungera som det ska. Men det går!
Var kollar man moderkortets egenskaper och vad det stödjer? I BIOS?
Citera
2008-06-09, 19:44
Medlem
coqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treo535
Du behöver inte köra nån Server version av windows för att ha en "tanknings dator". Använvd vilket OS som helst, installera en FTP klient (körde med bulletproof när jag var ung), och dra in VNC... Räcker gott o väl till en severr du vill tanka från.... =)
Det enda problemet jag ser att du kan komma och få är att du sitter bakom en internet router som du inte kan ställa in port forwarding på så att du kommer åt din FTP server/VNC.... Men börja med att dra igång en burk du, uppdatera den och installera en FTP server samt VNC så skall du se att nån annan kan guidea dig genom resten
Edit: Lade till lite
Vilka är då fördelarna och nackdelarna med att köra en server-version gentemot att bara använda sig av en FTP-klient? Det är som tidigare nämnt bara en "tankningsdator", som du så fint beskrev det , det är meningen att det ska vara och inte någon webbserver eller liknande.
Citera
2008-06-09, 19:57
Medlem
Alltså dit krav är att du vill kunna ladda ner filer från en dator. För detta behöver du inte ett server OS. Ett server OS kommer bara att vara extra tungt för din stackars lilla dator och det innehåller en massa services och funktioner som du verkeligen inte behöver... Smiska upp en windows 2k burk och se till att få den så uppdaterad som det går i dagsläget... Kan nog vara bra ide att dra ner en mjukvaru brandvägg (vet inte om några trojaner riktar in sig på så gamla os längre...borde vara lungt...) Att installera ett server os känns lite som att köpa ett mejeri för att du behöver ett glas mjölk...
En ftp server vill du köra eftersom det är en enkel fildelningstjänst... Funkar bra och det finns EN MILJARD guider hur du lägger upp en server. VNC kan du också installera om du vill fjärrstyra din server från skolan/jobbet/polaren...
Citera
2008-06-09, 20:14
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Var kollar man moderkortets egenskaper och vad det stödjer? I BIOS?

Öppna lådan, kolla vad det är för tillverkare på moderkortet samt modellnummer. Gå sedan in på tillverkarens webbplats och leta fram ditt moderkort. Brukar finnas en del info där, samt BIOS att tanka ner för att få tillgång till de senaste funktionerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Treo535
Massa text.

Ingen bra idé. Ja, du kan köra vilket OS som helst (men helst inte tidigare än XP SP2), men att använda en FTP på det sättet är inte bra. En FTP-server är ganska lätthackad. Eftersom den alltid är igång publikt är det stor risk att du råkar ut för en attack. För att kunna köra säkert med FTP bör du använda FTP med SSL eller SSH, som är krypterat. Du bör köra med en router mellan ditt vanliga nätverk och servern. Se även till att köra med en annan arbetsgrupp än det du har i ditt vanliga nätverk. Glöm absolut inte att köra med ett komplext, långt lösenord.

Då försvinner mycket av funktionaliteten och det blir mer jobb med att hantera filerna. Alltså: Skippa FTP å kör med VPN istället. Det är krypterat från början och är svårare att bryta sig in i.

VNC? Nej, det var väl funktionen att kunna komma åt sina filer på distans som TS efterfrågade? Då behövs inte VNC.
Citera
2008-06-09, 20:22
Medlem
coqs avatar
Äger tyvärr ingen router utan det är en enkel switch jag använder mig av när jag vill koppla upp flera datorer till nätet. Så det skulle alltså vara det absolut smidigaste sättet att komma åt filerna på min stationära dator från andra datorer jag är ute efter.
Citera
2008-06-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Text

Alltså säkerhet i all ära, men av någon konstig anledning känns det som att i det här fallet kanske det inte är super viktigt att allt är 100% vattentätt... OS valet kommer troligtvis vara något gamalt som redan har hål som en ost... Och eftersom han knappast will köra XP SP2 på 256mb minne och kanske inte är en säkerhetskonsult så tyckte jag en FTP server duger finfint! Har han otur kanske någon kan bruteforca hans lösen men det är ju inte FTP serverns fel... Men men... Coq får göra som han vill! =)
Citera
2008-06-09, 20:42
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Äger tyvärr ingen router utan det är en enkel switch jag använder mig av när jag vill koppla upp flera datorer till nätet. Så det skulle alltså vara det absolut smidigaste sättet att komma åt filerna på min stationära dator från andra datorer jag är ute efter.

VPN är inte smidigt. Men när du väl fått det att fungera lär det vara det säkraste och enklaste. Så du har ingen router för att dela ut internet uppkopplingen och koppla samman övriga nätverket, utan du kör med en sketen switch?! Gå då å skaffa dig en router snarast!

Hm. Nu när jag tänker lite på det, fattar jag nog dig fel. Men ska du köra med en server, måste du skaffa router.
Citera
2008-06-09, 20:47
Medlem
Varför skulle han skaffa router om det fungerar redan nu med en switch? Antingen så har hans ADSL modem en inbyggd DHCP server eller så får alla nätverket ett eget publikt IP. Coq, kan du ge din IP adress från din dator (om du sitter på hemma nätverket) så kan vi se hur fallet är.... Du behöver inte ge de sista numrorna om du är rädd för elaka hackers!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in