• 1
  • 2
2008-06-09, 20:50
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treo535
Alltså säkerhet i all ära, men av någon konstig anledning känns det som att i det här fallet kanske det inte är super viktigt att allt är 100% vattentätt... OS valet kommer troligtvis vara något gamalt som redan har hål som en ost... Och eftersom han knappast will köra XP SP2 på 256mb minne och kanske inte är en säkerhetskonsult så tyckte jag en FTP server duger finfint! Har han otur kanske någon kan bruteforca hans lösen men det är ju inte FTP serverns fel... Men men... Coq får göra som han vill! =)

Det är p.g.a folk som tummar med säkerheten som vi har tex bot-nät. Om alla tänkte på säkerheten och inte var så blåögda (inte riktat varken mot dig eller TS), skulle vi haft ett betydligt trevligare Internet idag.
Citera
2008-06-09, 20:52
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Varför skulle han skaffa router om det fungerar redan nu med en switch? Antingen så har hans ADSL modem en inbyggd DHCP server eller så får alla nätverket ett eget publikt IP. Coq, kan du ge din IP adress från din dator (om du sitter på hemma nätverket) så kan vi se hur fallet är.... Du behöver inte ge de sista numrorna om du är rädd för elaka hackers!

Därför att all fildelning och kommunikation sker helt öppet. Bara att traska in och kolla vad som försigår i nätverket.

EDIT: Om så skulle vara att inte Coq vet hur man kollar sin IP, så:

Skriv cmd i en kör-ruta. Skriv ipconfig i kommandotolken som kommer upp. Då ser du din IP-adress (och annan info med för den delen).
Senast redigerad av kanula 2008-06-09 kl. 20:56.
Citera
2008-06-09, 20:57
Medlem
Men Kanula, säg ett OS du tycker han skall köra på sin stackars gamla dator då ,förutom Windows XP eftersom det kommer vara olidgligt segt, som han kan installera och är säkert? =)
Citera
2008-06-09, 21:21
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Men Kanula, säg ett OS du tycker han skall köra på sin stackars gamla dator då ,förutom Windows XP eftersom det kommer vara olidgligt segt, som han kan installera och är säkert? =)

Jag skulle stoppat i ett 256 MB minne till. Men jag har kört XP med 256 MB utan några större problem på min förra dator. Ett minne på den sizen som passar de äldre socklarna (hm, bara för det kommer jag inte ihåg vad sockeln heter) går att köpa tokbilligt på tradera å liknande. Men som jag tidigare skrev: Jag kör Win 2k3 på min server som ligger på 1 Ghz och 512 MB minne. Går utmärkt.

Jag har även kört Win 2k3 på dator med 500Mhz å 512 MB minne. Funkar bra det med, men jag har aldrig testat det lite mer seröst.

XP eller 2k3 hävdar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in