Citat:
Ursprungligen postat av Romano
Han blev ilsken över rabbiners hädelser av Jesus vilket framgår i texten. Källa på att han blev förbannat precis efter att läst just Talmud är helt omöjligt att ta fram, men med sunt förnuft måste det i alla fall spelat en biroll med tanke på tidsperioden.
Han översatte ju bibeln och han var inläst på Talmud osv. Han var en av de första ickejudarna som hade tillgång till Talmud.
Vid något tillfälle på sin ålders höst rann bägaren över och han skrev texten om judarna och deras lögner.
Tillfället var när en vän sände honom en rabbinsk skrift och bad honom svara på den. I skriften sades det bl.a. att Jesus var en bastard, ”hans mor var en hora, som fött honom i äktenskapsbrott med en smed.”
Luther störde sig också på att Judarna lärde ut att en jordisk messias skulle komma och göra dem till herre över resten (även tyskarna såklart). Detta ansåg Luther som samhällsomstörtande och farligt.
Till följd satte Luther upp ett sjustegsprogram, dels för att få bukt med hädelserna och dels för att hindra ett framtida övertagande av makten från Judarnas sida.
”Vi måste med bön och gudsfruktan öva sträng barmhärtighet för att om möjligt rädda några av dem från de glödande flammorna. Hämnas får vi inte. Judarna har hämnden hängande om halsen, tusen gånger större än vi kan önska dem. Därför ger jag mina trogna följande råd”. Så följer ett handlingsprogram på sju punkter. Man skall: 1. bränna ner deras synagogor och skolor, 2. förstöra deras bostäder och låta dem bo på särskilda ställen som zigenarna, 3. ta ifrån dem alla bönböcker och talmudskrifter, 4. förbjuda rabbinerna vid hot om livets förlust att i framtiden undervisa, 5. upphäva rätten till fri lejd (= reseförbud), 6. förbjuda deras ocker, systemet med utlåningsräntor, och ta ifrån dem deras kontanta tillgångar, 7. ge arbetsföra judar ”slaga, yxa, jordhacka, spade, spinnrock, slända och låta dem förtjäna sitt bröd i anletes svett”.
Luther var knappast någon antisemit den klassiska bemärkelsen som trådskaparen försöker få det till. De hårda orden kom tillföljd av hans teologiska engagemang och viljan att skapa och vidmakthålla ett stabilt rike. Hade han vetat att Hitler skulle använda sig av hans text i ett senare skeende i syfte att utrota judarna tror jag han hade uttryckt sig på ett annat sätt.