2008-06-09, 00:31
Medlem
DenimDemons avatar
För några dagar sedan bevittnade jag en något bisarr händelse. Satt i godan ro i skymningen med ett fiskespö vid en sjö och njöt. Plötsligt uppenbarar sig en häst med passagerare i form av en flicka runt 12 år 100 meter från mig. Hon kliver av hästen, leder denna till vattnet i hopp om att djuret ska få i sig vätska vilket självklart är en bra tanke. Pga den just nu låga vattennivån var det svårt för hästen att ta sig ner till vattnet delvis pga att marken var en smula lerig och mjuk varpå den protesterade.

Flickan gav sig dock inte utan skulle prompt ha ner hästen till vattnet. Det hade nu gått ca 10 minuter och jag småskrattade för mig själv. Plötsligt gjorde hon något som fick mig att reagera negativt. En spark med ena hälen i magen på hästen utdelades och nu var jag inte lika road längre, uppenbarligen inte hon heller. Efter ytterliggare några sparkar och rapp med någon rem eller snöre på hästens hals ropar jag till henne att hästen förmodligen inte vill dricka just nu och föreslår att den får dricka vatten i hagen/stallet.

Får till svar att den måste dricka. Jag funderar på om detta verkligen är normalt att behandla en häst så. Nog för att jag tycker människor som sysslar med hästar är en aning underliga tar det här priset. Hästen var vid det här laget ganska uppjagad och hon fick kämpa för att hålla i den. Efter flera försök att hoppa upp i sadeln lyckas hon äntligen och hästen sätter fart på grusvägen i en fart som hon säkert inte önskat. Bör tillägga att gå och hjälpa henne var inte att tänka på då själva gångavståndet till henne var några kilometer.

Så, överreagerar jag som höjde på ögonbrynen över sparkarna och slagen med rem, eller tillhör det vanligheten att hästägare tuktar på detta vis?
Citera
2008-06-09, 00:48
Medlem
Ungdjävel

Det värsta jag sett av misshandel på häst var en dräktig häst som fick ett kraftigt slag med en hammare i magen för att ridläraren(!) skulle kunna spänna fast sadelgjorden ordentligt. Usch
Jag tror faktiskt det är väldigt vanligt med tuffa tag mot hästar
Citera
2008-06-09, 00:50
Medlem
Ösps avatar
Det är inte smart av tjejen att försöka tvinga hästan att dricka, hästar dricker när de behöver och klarar sig under en ridtur om den haft vatten tillgängligt innan. Nu vet jag inte hur hårt tjejen slog eller sparkade. Remmen du beskriver måste varit tyglarna eller ett spö. Spö använder man som en förlängd arm och det ska räcka med att lägga det mot rumpan eller låta det smäcka till, men man ska inte spöa upp en häst. Låter som om hon tog i för hårt i vilket fall. Man kan behöva ta i med skänklarna (hälarna) för att få en seg häst som behöver jobba upp sin kondition att springa men inte så att hästen blir panikslagen och inte för att den inte vill dricka. Hoppas hon lär sig med tiden, tror inte en anmälan skulle gå långt.
Citera
2008-06-09, 00:53
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Jag tror faktiskt det är väldigt vanligt med tuffa tag mot hästar

Det är nog inte så vanligt som du vill få det att låta. Det finns hemska fall, men de flesta tar väl hand om och överdriver inte tillrättavisningar mot sina hästar.
Citera
2008-06-09, 01:02
Medlem
Du gjorde rätt att reagera som du gjorde.

Jag förstår mig inte på hästkärringar. Varför ska man plåga en varelse bara för att den inte kan prata? Känner de sig mäktiga för att de slår någon annan. tragiskt..
Citera
2008-06-09, 01:03
Medlem
hmm det beror lite på.. Man kan göra mycket annat för att få hästen att gå framåt än att piska den såklart. Om hästen i det här läget vägrade gå i vattnet som det nu verkade vara så kan den behöva drivas framåt på något sätt för att göra som ryttaren säger.. Att hästen vägrar och gör som den vill är mycket farligt. Men man ska tänka på att det finns många idioter som använder helt fel metoder vid fel tillfällen och ett piskrapp anser jag vara fel, istället bör man träna på mycket ledarskap.

Det finns mycket man kan göra för att bygga upp ett förtroende genom mycket markarbete om man tex inte kan leda en häst pga att hästen inte vill så ska man inte ens sätta sig och rida iväg på den förens man har byggt upp en tillit och ett bra ledarskap.. Hästen följer en ledare och gör häsen inte som ryttaren vill så är det hästen som är ledaren över ryttaren och i detta läge är det otroligt farligt att rida och handskas med hästar. Man kan somsagt aldrig tvinga en häst den måste vilja göra det "för dig" ...

En del hästar kan vara nojjiga för precis allting.. löv som prasslar, en bil som står stilla etc etc dom ser "spöken" överallt.. I detta läge gäller det som ryttare att bevisa för hästen att det är du som bestämmer och att du är trygg, lugn annars kan det gå riktigt illa.

Hästen själv måste känna att det är du som är ledaren och har kontrollen för att den skall gå framåt i "ovana situationer" ... Man kan se på hopptävlingar tex när en häst vägrar vid hinder.. .. Ryttaren får iof bara några chanser på sig sen blir man utesluten men som i det här läget är det viktigt att man får hästen att hoppa igen direkt även om det är utanför banan.. Dom kan nämligen lära sig otroligt fort att få sin vilja igenom och ta över ledarskapet.
Citera
2008-06-09, 01:06
Medlem
partykärring..
Citera
2008-06-09, 01:11
Medlem
DenimDemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ösp
Det är inte smart av tjejen att försöka tvinga hästan att dricka, hästar dricker när de behöver och klarar sig under en ridtur om den haft vatten tillgängligt innan. Nu vet jag inte hur hårt tjejen slog eller sparkade. Remmen du beskriver måste varit tyglarna eller ett spö. Spö använder man som en förlängd arm och det ska räcka med att lägga det mot rumpan eller låta det smäcka till, men man ska inte spöa upp en häst. Låter som om hon tog i för hårt i vilket fall. Man kan behöva ta i med skänklarna (hälarna) för att få en seg häst som behöver jobba upp sin kondition att springa men inte så att hästen blir panikslagen och inte för att den inte vill dricka. Hoppas hon lär sig med tiden, tror inte en anmälan skulle gå långt.

Vad hon nu slog med så var det med snabba hårda ömsom enstaka slag. Jag såg hur hon riktigt tog i och smattrandet hördes även bort till mig. Andfått frågade hon även hästen om den var dum i huvudet!? Att ryttare slår till löst med hälarna har jag sett, men det här var sparkar av ren ilska. Nu var inte hästen riktigt fullvuxen, men hade det varit en gammal kuse hade den antagligen sparkat i flickan i sjön.
Citera
2008-06-09, 01:13
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partypinglan
Du gjorde rätt att reagera som du gjorde.

Jag förstår mig inte på hästkärringar. Varför ska man plåga en varelse bara för att den inte kan prata? Känner de sig mäktiga för att de slår någon annan. tragiskt..

Ja, TS reagerade rätt.

Tjejen gjorde fel men hon ger inte den rätta bilden av oss "hästkärringar". Möjligtvis känner man sig mäktig när man känner samspel med hästen. Den där tjejen kände sig nog bara osäker och rädd.
Citera
2008-06-09, 01:15
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenimDemon
Vad hon nu slog med så var det med snabba hårda ömsom enstaka slag. Jag såg hur hon riktigt tog i och smattrandet hördes även bort till mig. Andfått frågade hon även hästen om den var dum i huvudet!? Att ryttare slår till löst med hälarna har jag sett, men det här var sparkar av ren ilska. Nu var inte hästen riktigt fullvuxen, men hade det varit en gammal kuse hade den antagligen sparkat i flickan i sjön.

Hur vet du att hästen inte var riktigt fullvuxen? Det är oftast tvärt om nämligen, en gammal häst tål mer än en ung häst som inte är trygg och färdig i sin utbildning. Att låta en tolvåring rida ut själv på en unghäst är dessutom det dummaste man kan göra.
Citera
2008-06-09, 01:25
Medlem
DenimDemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ösp
Hur vet du att hästen inte var riktigt fullvuxen? Det är oftast tvärt om nämligen, en gammal häst tål mer än en ung häst som inte är trygg och färdig i sin utbildning. Att låta en tolvåring rida ut själv på en unghäst är dessutom det dummaste man kan göra.

Med tanke på hennes längd kontra storleken på hästen såg jag att den inte var riktigt fullvuxen.

Där ser man, trodde det var tvärtom att en gammal häst inte tål vilken behandling som helst och visar sitt missnöje direkt.
Citera
2008-06-09, 01:32
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenimDemon
Med tanke på hennes längd kontra storleken på hästen såg jag att den inte var riktigt fullvuxen.

Där ser man, trodde det var tvärtom att en gammal häst inte tål vilken behandling som helst och visar sitt missnöje direkt.

Oj! Då skulle hon inte ridit det alls! Man rider inte in en häst innan den är tre år och då är den ofta fullvuxen. Den växer i alla fall inte mycket mer.
Det måste varit en ponny hon satt på som egentligen är för liten för henne.

Det beror såklart på hästen, men oftast exploderar en unghäst av sådant obehag som du beskriver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in