Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Tyvärr så är det väl en tjej som tjatat till sej en häst och föräldrarna gett med sej till sist.
En anmälan hade gått till hennes föräldrar - men en fördel vore om du visste var tjejen bor - lite svårt annars.
MVH
Håller helt och hållet med dig i att det är fel att behandla hästen på detta vis.
Men jag kom att tänka på en grej apropå att du tror att det kanske är en tjej som tjatat sig till en häst.
Visst finns det sådana och där föräldrarna inte har en aning om vad en häst är. Men det finns också barn som
lär sig dylik hantering just av sina föräldrar och föräldrar som har lång vana av hästar.

Har sett detta ett flertal gånger.
Vi hade vår häst inackorderad i ett stall för några år sedan hos en kvinnlig stallägare som hade haft hästar sedan barnsben (var då 28 år) , hon hade tävlat i dressyr på hög nivå och verkade överhuvud taget väldigt hästkunnig när man diskuterade med henne.
Hon och hennes sambo hade en 5-årig flicka som jag förundrade mig över många gånger. Hon var väldigt tuff/elak mot djuren på gården - hunden var överdrivet "fjäskig" mot henne (läs:undergiven) och stallkatterna försvann som oljade blixtar när hon var i närheten.
Föräldrarna sa till dottern på skarpen så fort de såg vad hon gjorde men de såg ju inte allt.
Men en förklaring till att denna dotter betedde sig så mot djuren fick jag en dag när en annan inackordering ringde mig och var väldigt upprörd! Hon berättade att hon hade kört ett ärende till stallet på morgonen för ovanlighetens skull och kom precis lagom för att se hur stallägaren "ledde" in hästarna i hagen.
Det hade regnat väldigt mycket så hagen var en enda lervälling och hästarna ville inte ge sig in i detta ler-hav. Då ryckte hon hårt i grimskaftet, slog dem över ryggen med det och som avslutning sparkade hon dem på låret där bak!
Det blev en väldig diskussion i stallet efter detta men stallägaren skämdes inte ett dugg. Hon berättade att hon hade fått göra så varenda morgon sedan några dagar tillbaka och hon tyckte det var rätt eftersom "hästar måste lyda oss människor annars kan det bli farligt".
Jag anser också att hästen måste underordna sig oss för det kan annars bli farligt i vissa situationer. En häst som väger 5-600 kg och ibland mer är inget man "leker" med. Men aldrig att jag skulle göra på det viset.
Så det finns gott om vuxna som har denna uppfostringsfilosofi tyvärr och hur blir då inte ungarna?