2008-06-09, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ösp
Oj! Då skulle hon inte ridit det alls! Man rider inte in en häst innan den är tre år och då är den ofta fullvuxen. Den växer i alla fall inte mycket mer.
Det måste varit en ponny hon satt på som egentligen är för liten för henne.

Det beror såklart på hästen, men oftast exploderar en unghäst av sådant obehag som du beskriver.

Hur vet du det?
Citera
2008-06-09, 01:48
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
[/b]

Hur vet du det?

Okej, klantigt uttryckt. Menade att en ung häst ofta är mindre stabil än en äldre, men att det även beror på individen såklart.
Citera
2008-06-09, 02:50
Medlem
Eliza CTs avatar
Min åsikt är att detta var ett typiskt fall att anmäla!
En 12-årig tjej är inte mogen nog för att kunna sköta hästen på rätt sätt.
Även här är det föräldrars ansvar.
Har växt upp med hästar och man kommer ingenstans med slag och våld.
Därtill har hästar ett gott minne för vad dom utsätts för.
Tyvärr så är det väl en tjej som tjatat till sej en häst och föräldrarna gett med sej till sist.
En anmälan hade gått till hennes föräldrar - men en fördel vore om du visste var tjejen bor - lite svårt annars.
Rapp av piska el. dyl syns som regel även dagen efter då det svullnat.
Anmälan till Polis eller miljö o. hälsoskyddsförvaltning.
MVH
Citera
2008-06-09, 10:01
Medlem
orvarens avatar
Stallmärr...
Slå inte djuren,agera tillsammans istället.
Citera
2008-06-09, 16:46
Medlem
Nippes avatar
Jag håller helt med Eliza CT men jag skulle aldrig hinna tänka tanken att anmäla o.s.v

Men oj vad jag reagerar när jag läser sånthär, man lixom sprudlar i hela kroppen. Vilken glädje att gå fram till ungen och ta ett par varv.
Du skulle krokat fast ungjäveln i ditt fiskespö och tvinga henne att dricka eller veva till hon spräcker hela kinden och förblöder och dör.
Det hade både du och hästen mått bättre av.

/N
Citera
2008-06-10, 04:12
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
Jag håller helt med Eliza CT men jag skulle aldrig hinna tänka tanken att anmäla o.s.v

Men oj vad jag reagerar när jag läser sånthär, man lixom sprudlar i hela kroppen. Vilken glädje att gå fram till ungen och ta ett par varv.
Du skulle krokat fast ungjäveln i ditt fiskespö och tvinga henne att dricka eller veva till hon spräcker hela kinden och förblöder och dör.
Det hade både du och hästen mått bättre av.

/N

Håller faktiskt med dej! Man får den reaktionen när man älskar djur! Men ibland måste förnuftet tala - och det är givetvis lättare här än när vi står i en sån situation. Jag skulle defiknitivt först tänka skälla ut tjejen, fordra namn och adress hota med polis - SEN anmäla. (när jag fått uppgifterna.)
Mvh
Citera
2008-06-10, 14:35
Medlem
Min puls stiger som fan när jag läser den här tråden, av ilska. Jag bli än mer uppröd och faktiskt lite lättnad. Att det finns folk som inte är hästmänniskor som ser och reagerar på det här ger mig hopp.

Hela mitt liv har jag sysslat med hästar. Jag har ridit många, många olika hästar, tagit hand om före detta misshandlade/misskötta hästar och haft kontakt med hästmänniskor så det står mig upp till halsen. Jag har bevittnat de mest sjuka och okunnigaste metoderna bland vad som tycks vara söta små flickor och tjejer till en början. Hästmänniskor är i en kategori för sig och den här behandlingen av hästen du bevittnade är inte ovanlig alls. Bara att knäa hästen i magen för att den inte ska spänna ut magen då man ska dra åt sadelgjorden är vardagsmat bakom endel stalldörrar.

Den här stackars hästen du såg kommer förmodligen bli svår att få ner till vattenbrynet igen. Om nu inte människan lyckas skrämma och slå den till att göra det igen. Annars är det sådana som jag själv som har ett jävla tålamod som får ta hand om hästen om den har tur.

Det, det handlar om är okunskap. Inte tillräckligt många vuxna hästmänniskor besitter tålamod och kunskap eller vilja att förstå sig på hur hästen fungerar, att den inte fungerar som en människa. Därmed har unga flickor o pojkar inte så många bra förebilder i stallvardagen.

Att barn inte har särskilt mycket tålamod är vida känt och just därför är jag väldigt mycket emot när föräldrar skaffar djur till barn och inte tydligt lär ut hur man hanterar dessa varelser. Barnet förstår inte alltid bättre och sviker då vuxenvärlden barnen genom att de själva smäller till hästen med spöet tills de får hästen dit de vill är det klart barnen tar efter. Barnet gör som du gör och inte som du säger.

Har man inte tillräckligt med kunskap, förståelse och/eller en bra guide är det väldigt lätt att bli frustrerad på hästen eftersom den inte förstår vårat sätt att kommunicera. Vi måste lära oss att kommunicera så de förstår oss och visa att vi är ute efter ett sammarbete och inte en relation som bygger på bestraffning. Visst måste man ha en stadig och rak hand i hanteringen av ett så stort och kraftfullt djur, men det sitter mer i psyket än i knytnäven. Konflikter häst och människa i mellan beror till sörre del på att vi inte förstår varandra.

Flickan trodde att hästen behövde dricka vatten för att släcka törsten. Marken under hästen var inte stadig så hästen försökte tala om att det är något som är fel. Flickan kanske visste att det var okej att gå på marken även om det sviktade men kunde inte tala om det för hästen så hon försökte tvinga den att gå, men varför skulle hästen lita på henne? Hon visade ju inga tecken på att hon var en individ att lita på. Hon jagade bara in än mer fasa i hästen.

Det hade varit lättare om vi talade samma språk, även om vi människor som talar samma språk vet att alla inte passar ihop med alla, så även hästen och ryttaren. Men för mig är det lite tjusningen med hästar, de är inte så falska som oss.

Känner att jag skulle kunna fortsätta berätta om det här i evigheter... Men du kan inte göra så mycket mer än det du gjorde i den situationen. Nästa gång kan du ta i än lite hårdare och fråga hur fan hon tror att hästen ska förstå vad det är hon vill genom att klå upp den. Ifrågasätt, ifrågasätt, ifrågasätt. Finns det sedan en förälder eller en vuxen som har anknytning till henne så ta det med den.

Sedan vill jag bara poängtera att man visst kan använda sig av ridspö, sporrar och diverse skarpa bett, men då ska man veta vad man sysslar med och använda det på RÄTT sätt, d v s som hjälpmedel och inte för att man ska sysselsätta sig med något maktutövande. En smäll på hästens hals kan vara ett effektivt sätt att snabbt få bort en ren olydnad, men då måste man såklart vara säker på att hästen förstår vad den har gjort.
Citera
2008-06-10, 15:03
Medlem
Eliza CTs avatar
Kunde inte sägas bättre och med så stor kunskap!
Tack!
Citera
2008-06-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Kunde inte sägas bättre och med så stor kunskap!
Tack!

Tack själv!
Citera
2008-06-11, 12:19
Medlem
Siggebuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Tyvärr så är det väl en tjej som tjatat till sej en häst och föräldrarna gett med sej till sist.
En anmälan hade gått till hennes föräldrar - men en fördel vore om du visste var tjejen bor - lite svårt annars.

MVH

Håller helt och hållet med dig i att det är fel att behandla hästen på detta vis.

Men jag kom att tänka på en grej apropå att du tror att det kanske är en tjej som tjatat sig till en häst.

Visst finns det sådana och där föräldrarna inte har en aning om vad en häst är. Men det finns också barn som lär sig dylik hantering just av sina föräldrar och föräldrar som har lång vana av hästar. Har sett detta ett flertal gånger.

Vi hade vår häst inackorderad i ett stall för några år sedan hos en kvinnlig stallägare som hade haft hästar sedan barnsben (var då 28 år) , hon hade tävlat i dressyr på hög nivå och verkade överhuvud taget väldigt hästkunnig när man diskuterade med henne.

Hon och hennes sambo hade en 5-årig flicka som jag förundrade mig över många gånger. Hon var väldigt tuff/elak mot djuren på gården - hunden var överdrivet "fjäskig" mot henne (läs:undergiven) och stallkatterna försvann som oljade blixtar när hon var i närheten.

Föräldrarna sa till dottern på skarpen så fort de såg vad hon gjorde men de såg ju inte allt.

Men en förklaring till att denna dotter betedde sig så mot djuren fick jag en dag när en annan inackordering ringde mig och var väldigt upprörd! Hon berättade att hon hade kört ett ärende till stallet på morgonen för ovanlighetens skull och kom precis lagom för att se hur stallägaren "ledde" in hästarna i hagen.

Det hade regnat väldigt mycket så hagen var en enda lervälling och hästarna ville inte ge sig in i detta ler-hav. Då ryckte hon hårt i grimskaftet, slog dem över ryggen med det och som avslutning sparkade hon dem på låret där bak!

Det blev en väldig diskussion i stallet efter detta men stallägaren skämdes inte ett dugg. Hon berättade att hon hade fått göra så varenda morgon sedan några dagar tillbaka och hon tyckte det var rätt eftersom "hästar måste lyda oss människor annars kan det bli farligt".

Jag anser också att hästen måste underordna sig oss för det kan annars bli farligt i vissa situationer. En häst som väger 5-600 kg och ibland mer är inget man "leker" med. Men aldrig att jag skulle göra på det viset.

Så det finns gott om vuxna som har denna uppfostringsfilosofi tyvärr och hur blir då inte ungarna?
Citera
2008-06-11, 12:28
Medlem
Siggebuss avatar
Elliot:

Mycket bra skrivet! Man skulle önska att alla häst-nybörjare kunde få mycket mer del av just sådana kunskaper som du beskrev.

Tyvärr tar inte ridskolorna upp så mycket sådant på sina teorilektioner utan det handlar mest om olika raser, färger, tecken etc.......

Det finns mycket s k "kunskap" också ute i stallen men många gånger tycker jag det är fel kunskap.

Dessutom råder det ofta den där "så här har jag gjort i 50 år och det har dugit bra" - filosofin .
Citera
2008-06-11, 12:50
Bannlyst
Våld är i viss mån försvarligt mot hästar. Hästar sparkar varandra, biter varandra etc så de är inga duvungar utan ett slag av en människa dör dom inte av. Klart man inte skall missbruka våld för det. Av de erfarna ridlärarna jag haft (läs 40 år inom branschen etc) så gäller det att vara konsekvent med våldet. En häst måste veta varför den blir tillfogad smärta. Man skall BARA bruka våld sekunden hästen gjort något fel, brukar man våld 10 sekunder efter så vet hästen inte varför den blev slagen och blir nervös/osäker. Tro inte att jag går och pucklar på hästen i fråga för att ta ut personliga problem, herregud nej. Det gäller vara konsekvent. Har sysslat med monsterhästar som är sjukt aggressiva och då gäller det att markera (läs inte snälla koma hästar som de flesta stall har). Dessa hästar kan sparka efter en, bita efter en (ja jag har faktiskt blivit attackerad av hästar som hoppsparkat efter en, bitit efter en etc). När hästen i fråga biter efter mig får den ett slag på halsen för att markera att den gjort fel. Är hästen galen funkar ett slag mot revbenen där får man bäst effekt, har också haft en instruktör som hoppsparkade en häst som totalvägrade och jag fann det inte obefogat. Notera att skänklar (metallpiggarna på skorna) tillfogar hästen smärta så man ska få den att gå dit man vill, komma upp i galobb etc är en mild form utav smärta som man aktivt använder sig utav och inte är det djurplågeri?

De flesta hästar behöver man inte bruka våld mot men det finns alltid undantaget, rebellhästen som vägrar att lyda, då gäller det att ta kommandot.

Flickan agerade i mitt tycke lite underligt (en flicka på 12 ska inte rida ensam i min mening). Jag tror inte hästen förstod varför den blev slagen alternativt att den inte litade på flickan dvs såg inte henne som sin ledare.

Summa summarum våld är effektivt för att få hästen att göra som man vill om man kan använda våldet rätt, man skall bara använda våld när situationen kräver det och det gäller att bruka våldet retroaktivt dvs som ett direkt svar.

Notera att jag är emot djurplågeri i alla dess former, jag har t.ex ingen respekt för t.ex cirkusdirektörer som har slagit hästarna fördärvade i syfte att få dom att balansera på en lina eller vad de nu hittat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in