2008-06-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
En häst skall göra som jag bestämmer/vill/har lärt den att göra därmed alfa.
Du har visseligen rätt att man inte ska spänna åt för kung och fosterland inne i boxen och det är sant att man spänner fast på stallplan. Jag köper dock inte att man skall spänna åt för löst. Min säkerhet står på spel så då tar man spänner så gott som möjligt. Dessutom så antar jag att det skaver på hästen om man spänt för löst.

Då definerar vi "alfa" olika.

Ja, man spänner "så gott som möjligt" ja, det är skillnad på det och "ju hårdare desto bättre". Därför du kan även spänna för hårt, så det hindrar hästen i dens rörelse.
Citera
2008-06-12, 09:52
Medlem
Siggebuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkeh
sen när blev häst ett djur som man uppfostrar?

Nja, viss uppfostran får man nog allt ha på sin häst ändå. Det är ju ett stort djur som väger kanske runt 600 kg och med "dynamit" i hovarna.

Min häst har t ex fått lära sig att absolut inte komma för nära om jag inte själv har "bjudit in" till det. Detta är ju en ren säkerhetsgrej för att inte bli omkullsprungen av 500 kg häst.

Han ska också kunna gå lugnt när man leder honom och hålla avståndet till mig. När vi lägger ut hö i hagen får han hålla sig undan tills jag lagt ner höet och dragit mig bort etc etc.
Citera
2008-06-13, 09:59
Medlem
Det är inte okej att bete sig så mot sin häst. Att slå den som inte fattar (och dessutom är ett flyktdjur) är varken korrekt eller speciellt begåvat. Tyvärr vill många tro att man kan vara våldsam mot hästar eftersom de är stora, och inget är mer fel. Hästar är känsliga själar, tar tid att bygga upp ett förtroende som kan raseras på en kort sekund.

Bra att du sa till, det gamla talesättet "där konsten slutar tar våldet vid" är en bra devis när man sysslar med sjur.
Citera
2008-06-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nippe
Vilken glädje att gå fram till ungen och ta ett par varv.
Du skulle krokat fast ungjäveln i ditt fiskespö och tvinga henne att dricka eller veva till hon spräcker hela kinden och förblöder och dör.
Det hade både du och hästen mått bättre av.

/N

På vilket sätt? Försvarar _inte_ tjejen, men hon kan ha sina skäl, och lär ju inte bli en snällare människa av det du skriver. Våld föder våld förstår du.
Citera
2008-06-13, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pansi
På vilket sätt? Försvarar _inte_ tjejen, men hon kan ha sina skäl, och lär ju inte bli en snällare människa av det du skriver. Våld föder våld förstår du.

Hur fostrade man lydig hästar förr som användes i strid etc? dessa var betydligt lydigare än dagens hästar antar jag.
Citera
2008-06-13, 19:57
Medlem
Siggebuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Hur fostrade man lydig hästar förr som användes i strid etc? dessa var betydligt lydigare än dagens hästar antar jag.

Men frågan är ju hur man vill få sin häst lydig?

Jag kan berätta att vår häst är precis så lydig som vi vill ha honom. Han får inte ta över ledarskapet av skäl som jag nämnt i tidigare inlägg - 500 kg olydig häst är som sagt inget man leker med.

Vi måste kunna hantera honom både på marken och i sadeln på ett så säkert sätt som möjligt och eftersom vi har honom inackorderad så innebär det att även andra människor hanterar honom vissa gånger vid ut- och in-släpp, fodring etc.

Han är av rasen Kallblodstravare och även om alla hästar är individer så tycker jag mig se ganska många typiska särdrag för just Kallblodstravaren i honom. Dvs han är mycket snäll men samtidigt en personlig och bestämd herre med stor integritet och ett starkt psyke.

Han "testade" oss rejält i början och då kan man välja två vägar enligt mig:

Antingen har man inställningen att man vill ha ovillkorlig lydnad omedelbart, utan att ge hästen en chans att få behålla den personlighet som är unikt för just honom. Då tar man till pisken eller vad man nu har för "vapen" och försöker kuva honom till lydnad.

Eller så har man respekt för en levande varelse som har långt mycket mer nyanser i sitt sätt att kommunicera än vad vi människor har. Man tillåter hästen att fortfarande vara häst och man tar hänsyn till dess personlighet och integritet. Man jobbar med hästen i stället för mot den.

Vårt mål med hästen var att i och för sig vara dess ledare men samtidigt se till att han vill vara med oss, att han vill samarbeta, att han vill göra allt för oss. När man kommit dit hän är det helt underbart!

Denna stora, stolta, starka men samtidigt graciösa varelse är inget man ska kuva utan man måste förtjäna dess kärlek och vänskap för då blir det allra bäst.

Givetvis kommer det tillfälle när man kanske måste hävda sitt ledarskap - så gör ju hästarna i en flock också - men man måste veta vad man ger sig in på! Man måste ha kunskap om hur man kan göra och när.

Jag skulle t ex inte vilja gå i närstrid med vår valack på "fel" sätt för med min kunskap om honom så skulle det bara sluta illa för min del. Det är ju liksom inte samma sak som att "trycka ner" en liten hund om du förstår hur jag menar.

När folk frågar hur vår häst är så brukar jag säga: "mycket snäll men tuff. Det är inte alltid de förstår hur jag menar.

Så att hästarna var lydigare förr i tiden bara för att metoderna var tuffare håller jag inte med om. Har sett åtskilliga "tuktade" hästar som inte är lydiga utan tvärt om - nästan farliga i stället.

En häst som man pryglar till lydnad kan man inte lita på men har du fått hästen att respektera dig och fått honom till din vän trots att du är ledaren, ja då tror jag att man kan lita på den rätt så bra!
Citera
2008-06-14, 01:36
Medlem
Eliza CTs avatar
............
En häst som man pryglar till lydnad kan man inte lita på men har du fått hästen att respektera dig och fått honom till din vän trots att du är ledaren, ja då tror jag att man kan lita på den rätt så bra! [/quote]

Detta är det sätt jag fått lära mej sen barnsben. Min far gjorde sin militärtjänst på hästrygg och arbetade därefter fram till pensionen på detta sätt. Jag såg många exempel på hur god hand han hade med dessa imponerande stora, fantastiskt kloka djur. Är glad jag själv fick den kunskap om jag han gav mej.
Tack Siggebus!
Mvh
Citera
2023-12-27, 12:44
Medlem
Våld mot hästar som uppfostran verkar vara standard hos en del som är framgångsrika först den danska dokumentären och nu denna. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8JymqG/framgangsrika-stallet-skakas-av-skandal-hastarna-piskas-tills-de-tappar-livsgnistan

Jag har ingen häst själv men ni som har? Hur vanligt är det att folk slår sina hästar? Överdriver dom som inte vill att man ska slå hästar till lydnad?

Går det att lösa utan våld eller måste man slå ibland, det är ju ändå vilda djur?
Citera
2024-01-09, 07:08
Medlem
Du kan leda en häst till vatten men du kan inte tvinga den att dricka finns det väl ett talesätt som heter.
Låter inte sunt alls.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in