Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Hur fostrade man lydig hästar förr som användes i strid etc? dessa var betydligt lydigare än dagens hästar antar jag.

Men frågan är ju
hur man vill få sin häst lydig?
Jag kan berätta att vår häst är precis så lydig som vi vill ha honom. Han får inte ta över ledarskapet av skäl som jag nämnt i tidigare inlägg - 500 kg olydig häst är som sagt inget man leker med.
Vi måste kunna hantera honom både på marken och i sadeln på ett så säkert sätt som möjligt och eftersom vi har honom inackorderad så innebär det att även andra människor hanterar honom vissa gånger vid ut- och in-släpp, fodring etc.
Han är av rasen Kallblodstravare och även om alla hästar är individer så tycker jag mig se ganska många typiska särdrag för just Kallblodstravaren i honom. Dvs han är mycket snäll men samtidigt en personlig och bestämd herre med stor integritet och ett starkt psyke.
Han "testade" oss rejält i början och då kan man välja två vägar enligt mig:
Antingen har man inställningen att man vill ha ovillkorlig lydnad omedelbart, utan att ge hästen en chans att få behålla den personlighet som är unikt för just honom. Då tar man till pisken eller vad man nu har för "vapen" och försöker kuva honom till lydnad.
Eller så har man respekt för en levande varelse som har långt mycket mer nyanser i sitt sätt att kommunicera än vad vi människor har. Man tillåter hästen att fortfarande vara häst och man tar hänsyn till dess personlighet och integritet. Man jobbar
med hästen i stället för
mot den.
Vårt mål med hästen var att i och för sig vara dess ledare
men samtidigt se till att han
vill vara med oss, att han
vill samarbeta, att han vill göra allt för oss. När man kommit dit hän är det helt underbart!
Denna stora, stolta, starka men samtidigt graciösa varelse är inget man ska kuva utan man måste förtjäna dess kärlek och vänskap för då blir det allra bäst.
Givetvis kommer det tillfälle när man kanske måste hävda sitt ledarskap - så gör ju hästarna i en flock också - men man måste veta vad man ger sig in på! Man måste ha kunskap om
hur man kan göra och
när.
Jag skulle t ex inte vilja gå i närstrid med vår valack på "fel" sätt för med min kunskap om honom så skulle det bara sluta illa för min del. Det är ju liksom inte samma sak som att "trycka ner" en liten hund om du förstår hur jag menar.
När folk frågar hur vår häst är så brukar jag säga: "mycket snäll
men tuff. Det är inte alltid de förstår hur jag menar.
Så att hästarna var lydigare förr i tiden bara för att metoderna var tuffare håller jag inte med om. Har sett åtskilliga "tuktade" hästar som inte är lydiga utan tvärt om - nästan farliga i stället.
En häst som man pryglar till lydnad kan man inte lita på men har du fått hästen att respektera dig och fått honom till din vän
trots att du är ledaren, ja då tror jag att man kan lita på den rätt så bra!