• 1
  • 2
2008-06-08, 23:07
Medlem
Aiadans avatar
Då det var helt underbart väder i helgen så var man ju givetvis tvungen att ge sig ut på en liten fisketur. Nu blev det ju inte bättre än att man råkade dra upp en 4 kilos gädda. Problemet kom ju när man efter att man stolt visat upp fångsten får höra av släkt och vänner att gädda, det äter inte ens katten så det är bara vi slänger ut den i skogen. Detta gick givetvis inte för sig utan fisken rensades och togs hem i väntan på tillagning!

För att då komma till saken så undrar jag ju givetvis hur jag bäst tillagar en gädda på fyra kilo så att jag kan bevisa för släkt och vänner att det visst går för sig att äta gädda.
Citera
2008-06-08, 23:09
Medlem
slabadans avatar
Gäddfärsbiffar brukar vissa gilla. Du kan säker googla ett recept.

Annars kan du köra den i ugnen i folie med massa smör och mycket salt och lite andra kryddor du har tillgång till.

Håller dock med, gädda smakar skit, catch and release
Citera
2008-06-08, 23:12
Medlem
LordColtacs avatar
Du kan ju alltid pröva att göra gäddfärs. Det är väldigt gott och lite annorlunda, de flesta som inte gillar gädda tillredd normalt brukar gilla gäddfärs.
Recept: http://www.hemmetsjournal.se/hj/Reci...&RecipeID=1298
Citera
2008-06-08, 23:19
Medlem
Aiadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Håller dock med, gädda smakar skit, catch and release
Jo, jag misstänker även jag om att det nog inte smakar så gott, men det kunde man ju inte erkänna när man stod där med sin fångst Så nu blir det ju att hitta ett recept som gör det nog gott för att rättfärdiga att man tog med sig fångsten hem

Gärdfärsbiffar låter ju helt ok, är möjligt att det blir det.
Citera
2008-06-08, 23:34
Medlem
ernolds avatar
Personligen tycker jag det är förjävla gott med potatis och vitsås till. En gudomlig maträtt.
Citera
2008-06-08, 23:44
Medlem
Ostfarsans avatar
Det är jättegott att röka gädda och ha på citronpeppar och sedan äta som tilltugg.

Låter konstigt men det är faktiskt jättegott. Jag gör alltid så när jag dragit upp gädda.
Citera
2008-06-09, 00:44
Medlem
Vad jag brukar göra är att jag fyller gäddan med smör, tomater peppar/citronpeppar, lite salt och sen rullar jag in den i en folie och lägger den på glödande kol (rester efter en brasa).

Oerhört enkelt, men ändå så gott
Citera
2008-06-09, 07:06
Medlem
dePauls avatar
Precis som en del skribenter före mig så anser jag att gädda kan vara väldigt gott. Det finns ett antal tips dock för att kunna få ut det mesta av smaken.

Till att börja med så bör du filéa fisken och dra av skinnet! Det är där den typiska gäddsmaken sitter och det är den som så många hatar. När det är gjort så måste du få bort benen ur filén. Det är lättare sagt än gjort eftersom gädda har ena knepiga Y-formade ben. Den ena raden är ca 5-6 cm nedåt från ryggen räknat, den andra strax intill mittenlinjen och den tredje ytterligare längre ner. Skär med kniv längs med och försök att ta bort dem med en fisktång. Det är viktigt att du få bort allt.

När du står där med de rensade fileerna, så har de antagligen gått sönder i mindre bitar. Det gör inget. Skär dessa bitar i fiskpinnestora sådana med en storlek på ca 10x3x1,5 cm.

Så till själva tillagningen. Riv färskt vitt bröd till dubbelpanering. Salta och peppra gäddköttet runtom. Dubbelpanera därefter och stek i neutral olja tills bitarna är gyllene runtom. Servera dessa bitar med tartarsås, citronskivor, färsk potatis (gärna dillkokt) och en trevlig blandsallad på t ex huvudsallat och ruccola.

Obs, om du har gjort allt korrekt så smakar den panerade gäddan som panerad torsk! Konsistensen är också snarlik. Tänk också på att inte göra bitarna för tjocka, då kommer gäddsmaken fram mer. Det är inte det vi vill.

Den andra varianten är den som så många har föreslagit, dvs gäddbullar. Själv brukar jag i min färs ha: ägg, smör, salt, peppar, torkad mejram (!), lite gurkmeja (för färgens skull), potatismjöl, vetemjöl.

~Paul~
Citera
2008-06-09, 08:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Gädda, brax o mört är alla fiskar med övertydlig dysmak. Bara massa ben o tråkig bismak på köttet.

Oavsett ovanstående skribenter vill jag framhäva att dessa är skitfiskar som inte ens duger till kattmat. Visst kan man som de paul föreslog panera o få en angenämare smak men i grunden sitter dysmaken dår oavsett enligt mig.

Nej, satsa på smörstekt abborre om du måste äta insjöfisk. Gäddan lägger du i en hästmyrstack o spar kraniet, thats it.
Citera
2008-06-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nej, satsa på smörstekt abborre om du måste äta insjöfisk.

Aborre är egentligen inte speciellt gott heller tycker jag, hur rankar folk den i allmänhet egentligen? Men den är ätbar och efter en fisketur är känns det fint att fångat sin egen mat
Citera
2008-06-09, 10:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Gädda, brax o mört är alla fiskar med övertydlig dysmak. Bara massa ben o tråkig bismak på köttet.

Oavsett ovanstående skribenter vill jag framhäva att dessa är skitfiskar som inte ens duger till kattmat. Visst kan man som de paul föreslog panera o få en angenämare smak men i grunden sitter dysmaken dår oavsett enligt mig.

Nej, satsa på smörstekt abborre om du måste äta insjöfisk. Gäddan lägger du i en hästmyrstack o spar kraniet, thats it.
Inte för att verka otrevlig, men har du testat den metoden som jag beskriver?

~Paul~
Citera
2008-06-09, 10:53
Medlem
dePauls avatar
Aborren är ganska trevlig att flå, därefter plocka på småben och sedan vända i en blandning av mjöl, rött paprikapulver och malen kummin (ej spiskummin). Stek den därefter ganska hårt så att den är knaprig.

Servera med stekta lökringar och knapriga pommes, resp. klyftpotatis. En trevllig tomatsallad avslutar det hela.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in