2024-03-04, 01:04
Medlem
katr00pzzs avatar
Tar och slänger in min favoritlåt från Bathory, som ni förstår så skilljer det lite på sig, men en jag alltid kan slå på och njuta av är "Woman of Dark Desires". I mitt tycke är den banne mig perfekt. Tung, lite synth, fett gitarr riff och väldigt bra utfört vokalt sett. Älskar den.

Edit: Nu när jag hittade denna tråd så måste jag ändra mig, hela jävla "Under the Sign of the Black Mark" plattan är något jag hade kunnat slå på vilken dag som helst. Är bara "Woman of Dark Desires" som har smygit in sig lite mer i spelarlistor jag kört på senare år.
Senast redigerad av katr00pzz 2024-03-04 kl. 01:10.
Citera
2024-03-06, 12:16
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Tar och slänger in min favoritlåt från Bathory, som ni förstår så skilljer det lite på sig, men en jag alltid kan slå på och njuta av är "Woman of Dark Desires". I mitt tycke är den banne mig perfekt. Tung, lite synth, fett gitarr riff och väldigt bra utfört vokalt sett. Älskar den.

Edit: Nu när jag hittade denna tråd så måste jag ändra mig, hela jävla "Under the Sign of the Black Mark" plattan är något jag hade kunnat slå på vilken dag som helst. Är bara "Woman of Dark Desires" som har smygit in sig lite mer i spelarlistor jag kört på senare år.
Ja den har en rätt catchy refräng =D
Citera
2024-03-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz

Instämmer, utan tvekan hans bästa platta. The Return kommer inte ens i närheten.
Citera
2024-04-15, 06:37
Medlem
Requiem är det bästa Bathory-albumet.
Citera
2024-04-20, 13:39
Medlem
HasseBanans avatar
De flesta Bathory-skivor är bra, men har alltid gillat den första (med gethuvudet) och The Return bäst av någon anledning. Den första för att den är sådär primitivt tung och röjig, och The Return för gitarrsolona ger en intressat dimension till låtarna, som även på den är ganska primitiva.
Citera
2024-04-21, 12:27
Medlem
Ofdrykkjas avatar
De första 4 är otroliga klassiker. Första och Blood Fire Death plattan är top 1 för mig.
Citera
2025-05-22, 00:06
Medlem
Min bror köpte Hammerheart när jag var runt 12 år gammal, jag hade den på repeat i cdn och satt och målade warhammer i mitt rum. Tyckte den skivan var så grymt bra, jag trodde att allt bathory gjort liknade den fram tills i år faktiskt.

Tror jag hört lite från Nordland skivorna men för några dagar sedan när jag körde Hammerheart på gymmet i Spotify så slängde den in The lake och jag var helt fast, de sista dagarna har jag konsumerat enorma mängder Bathory, mycket är skitbra även om det inte är likt vikingatiden. Letat livevideos men inge hittat, verkar inte finnas så mycket. Tänkte även att fan mn skulle kolla om de spelar live i Stockholm och hitta att det tog slut 2004, fan va deppad hag blev!!! Skål för ett grymt band och för Ace.
Citera
2025-05-23, 01:27
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Min bror köpte Hammerheart när jag var runt 12 år gammal, jag hade den på repeat i cdn och satt och målade warhammer i mitt rum. Tyckte den skivan var så grymt bra, jag trodde att allt bathory gjort liknade den fram tills i år faktiskt.

Tror jag hört lite från Nordland skivorna men för några dagar sedan när jag körde Hammerheart på gymmet i Spotify så slängde den in The lake och jag var helt fast, de sista dagarna har jag konsumerat enorma mängder Bathory, mycket är skitbra även om det inte är likt vikingatiden. Letat livevideos men inge hittat, verkar inte finnas så mycket. Tänkte även att fan mn skulle kolla om de spelar live i Stockholm och hitta att det tog slut 2004, fan va deppad hag blev!!! Skål för ett grymt band och för Ace.

Vad jag vet så körde aldrig Bathory live.
Citera
2025-05-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ofdrykkja
Vad jag vet så körde aldrig Bathory live.

Ah, därför det är så svårt att hitta livespelningar, jag hittade någon intervju i samband med en spelning men det var också i princip allt.
Citera
2025-05-25, 19:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Letat livevideos men inge hittat, verkar inte finnas så mycket.

Quorthon själv sa att Bathory aldrig spelade live (intervju SRM för över 20 år sen). Jonas Åkerlund (regissören) har sagt att det blev en livespelning. Någon annanstans har jag läst om tre livespelningar.

Ni kan ju själva tänka er uppslutningen på dessa spelningar som eventuellt var i början av 80-talet.
Citera
2025-05-25, 21:13
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Quorthon själv sa att Bathory aldrig spelade live (intervju SRM för över 20 år sen). Jonas Åkerlund (regissören) har sagt att det blev en livespelning. Någon annanstans har jag läst om tre livespelningar.

Ni kan ju själva tänka er uppslutningen på dessa spelningar som eventuellt var i början av 80-talet.
Enligt en intervju med Åkerlund från 2022 spelade Bathory på någon efterfest tidigt i karriären, och brukade ha gäster i replokalen. Men någon officiell spelning gjordes aldrig.

Inte utan att man respekterar Quorthons inställning till livespelningar. Istället för att försöka återskapa musiken på scen, så valde han att behålla mystiken och inte rubba den bild som folk fick av skivorna. Helt klart beundransvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in