Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast på landet ser vi ofta huggorm som simmar, det har väl med skärgården att göra. Men det som är det otäcka (oavsett om det är en snok eller huggare) är att de tenderar att "styra" emot en i vattnet när man badar, som om de trodde man är någon liten ö de kan vila på - man simmar aldrig så snabbt som när man är jagad av en orm i vattnet...

Jag ryser i hela kroppen när jag läser detta. Var ute på en långpromenad med mina elever för några veckor sedan och bestämde mig för att ta mig ett dopp i en liten insjö ute i skogen. När jag hade simmat ut 50 meter så fick jag en kuslig känsla i kroppen (vet inte varför) och vände mig om mot land (där jag kom ifrån). Där ser jag en j-a orm komma simmande mot mig, bara 7-8 meter bort. Med huvudet en bit ovanför övriga kroppen dessutom (?).
Nu är man avskuren från den enda reträtten man hade och har dessutom ormfobi...jag är alltså hysteriskt rädd för ormar.
Jag tog då ett djupt andetag och dök ner i det mörka vattnet snett åt sidan, för att sedan vända mot stranden efter ett par meter. Hela tiden tänkte jag...
simma inte upp till ytan, simma inte upp till ytan...allt medan syret tog slut..
Till slut var lungorna helt tomma och jag var tvungen att simma upp mot utan, varpå jag hysteriskt crawlade vidare mot land direkt när jag bröt ytan och fick luft. Jag vände mig aldrig bakåt för att se, utan simmade bara allt jag hade de 40 metrarna in till land. Efteråt skakade hela kroppen och hjärtat slog med en sjuk rusningspuls.
Om någon fattar vad det innebär att ha fobi för ormar, så kanske man kan sätta sig in i den situationen.
Jag bestämde mig för att dyka för att ormen var vid ytan... men ormar kan väl gå ner under ytan (dyka) också va?
Fy fan vilken hemsk känsla att vara så utlämnad till en av ens största rädslor.