2008-06-15, 19:47
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltax
För ett par veckor sedan, stötte jag på den här.

http://img211.imageshack.us/img211/7098/huggormad6.jpg

Nä fyfan vad äckliga dom är, nu blev jag tvungen att hämta fotpall till fötterna
2008-06-15, 19:52
Medlem
Josef Fritzls avatar
Ormar är väldigt fina djur!
Har själv 3 st ormar här hemma, en kungssnok och två stycken kungspyton!

Har inte sett några huggormar i år, men i fjol blev det en del!
2008-06-16, 11:46
Medlem
tj.s avatar
Själv har jag bara stött på en huggorm en gång i mitt liv. Det var när jag för ett par år sedan var på klassresa. Gick igenom en liten skog, på väg mot badet, när en relativt stor huggorm slingrade sig förbi drygt tre meter framför fötterna på mig. En väldigt obehaglig situation med tanke på att jag inte hade någonting på fötterna, men som tur var brydde sig inte ormen om mig.

Tycker det är väldigt lustigt att jag inte kommit i kontakt med en orm sen dess, då jag bor nära en skog och går ofta promenader med min hund där.

Hur pass svårt är det egentligen att 'fånga' en orm med händerna? T. ex. om jag skulle få mig ett ormbesök på trädgården, och vilja ha bort den. Ska jag då distrahera den med något föremål och försöka grabba tag i svansen på den? Har ormen muskler nog att dra upp huvudet mot handen man håller den i, i så fall?
2008-06-16, 13:19
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Själv har jag bara stött på en huggorm en gång i mitt liv. Det var när jag för ett par år sedan var på klassresa. Gick igenom en liten skog, på väg mot badet, när en relativt stor huggorm slingrade sig förbi drygt tre meter framför fötterna på mig. En väldigt obehaglig situation med tanke på att jag inte hade någonting på fötterna, men som tur var brydde sig inte ormen om mig.

Tycker det är väldigt lustigt att jag inte kommit i kontakt med en orm sen dess, då jag bor nära en skog och går ofta promenader med min hund där.

Hur pass svårt är det egentligen att 'fånga' en orm med händerna? T. ex. om jag skulle få mig ett ormbesök på trädgården, och vilja ha bort den. Ska jag då distrahera den med något föremål och försöka grabba tag i svansen på den? Har ormen muskler nog att dra upp huvudet mot handen man håller den i, i så fall?

Du ska aldrig lyfta ormen i svansen. Har du otur lyckas den kasta sig mot dig och du kan få ett bett.

Det första du ska göra är att försäkra dig om att det är en huggorm du har att göra med. Har den "stora hemska gula ögon" så är det en vanlig snok som är helt ofarlig. Denna kan du gott låta ligga kvar på backen.

När du väl har din huggorm skall du egentligen ringa till länsstyrelsen och få tillstånd att flytta djuret. Kan tyckas onödigt, men de skulle inte neka dig tillstånd om du hittar en huggorm på din trädgård. Sedan tar du en skyffel eller en grep eller något sånt och lyfter försiktigt. Kasta ut i skogen och gå hem och kryp in under diskbänken och göm dig.
2008-06-17, 00:15
Medlem
Von Drakes avatar
Jag arbetade under många år på ett företag som låg vid Sandsjöbackareservatet. Där var det gott om huggorm, i början på somrarna fick man se sig för, när man gick på fabriksområdet för de ringlade sig framför en. Vid ett tillfälle höll jag på att trampa på en, antagligen en unge, som förtvivlat försökte komma undan på asfalten framför mig.
Om ni är intresserade, så är Sandsjöbacka ett bra ställe att se huggormar på. Där finns även en rätt sällsynt sort av salamander, men namnet på den har tyvärr flytt mig nu.
2008-06-17, 11:43
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
Medicinen är vanlig cortizon. Huggormen är egentligen inte farlig för människan, det är mest om du är allergisk som det är jobbigt. Blir du biten är det ingen idé att ringa 112 och sen vara rädd för döden. Du kan köra till akuten själv.

Jag har faktiskt blivit biten av en huggorm när jag var i 10-årsåldern, bortsett från att jag tuppade av (slog huvudet i en sten dessutom) när jag såg
den sitta fast i benet så hände det inget speciellt - pappa körde mig till vårdcentralen och jag fick ligga där någon timme innan jag fick åka hem igen - med bandage på skallen... Får mkt mer svullnad och rodnad när jag blir stungen av getingar.

Ormar är rätt trevliga tycker jag, har ju sommarställe långt ute i skärgården och där brukar man kunna hitta rätt ovanliga färgkombinationer på huggormar.
Dock är det lite otrevligt när man simmar/badar och det kommer en simmande orm mot en...
2008-06-17, 16:39
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag har faktiskt blivit biten av en huggorm när jag var i 10-årsåldern, bortsett från att jag tuppade av (slog huvudet i en sten dessutom) när jag såg
den sitta fast i benet så hände det inget speciellt - pappa körde mig till vårdcentralen och jag fick ligga där någon timme innan jag fick åka hem igen - med bandage på skallen... Får mkt mer svullnad och rodnad när jag blir stungen av getingar.

Ormar är rätt trevliga tycker jag, har ju sommarställe långt ute i skärgården och där brukar man kunna hitta rätt ovanliga färgkombinationer på huggormar.
Dock är det lite otrevligt när man simmar/badar och det kommer en simmande orm mot en...

Är det en orm som simmar så är det oftast en snok. Men man kan ju inte veta och så känner man sig ju så mycket mer utsatt i vattnet. Annars så tycker jag också att våra svenska ormar är trevliga djur.

Von Drake det måste vara Större vattensalamader för i Sverige finns det bara två arter, stor och liten vattensalamander, varav den lilla är ganska allmän.
2008-06-18, 09:13
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Är det en orm som simmar så är det oftast en snok. Men man kan ju inte veta och så känner man sig ju så mycket mer utsatt i vattnet.

Fast på landet ser vi ofta huggorm som simmar, det har väl med skärgården att göra. Men det som är det otäcka (oavsett om det är en snok eller huggare) är att de tenderar att "styra" emot en i vattnet när man badar, som om de trodde man är någon liten ö de kan vila på - man simmar aldrig så snabbt som när man är jagad av en orm i vattnet...
2008-06-18, 10:46
Medlem
Citat:
Du ska aldrig lyfta ormen i svansen. Har du otur lyckas den kasta sig mot dig och du kan få ett bett.

Det första du ska göra är att försäkra dig om att det är en huggorm du har att göra med. Har den "stora hemska gula ögon" så är det en vanlig snok som är helt ofarlig. Denna kan du gott låta ligga kvar på backen.

När du väl har din huggorm skall du egentligen ringa till länsstyrelsen och få tillstånd att flytta djuret. Kan tyckas onödigt, men de skulle inte neka dig tillstånd om du hittar en huggorm på din trädgård. Sedan tar du en skyffel eller en grep eller något sånt och lyfter försiktigt. Kasta ut i skogen och gå hem och kryp in under diskbänken och göm dig.

Det råder undantagsfall om ormen är på ens gård, då behöver man inget tillstånd att flytta ormen. Det som är viktigt är att flytta den en bra bit, och till ett område där ormen kan trivas och må bra.
2008-06-18, 19:10
Medlem
Citat:
Du har rätt. Känner ett par stycken som fått bett och det är aldrig någon fara. Däremot ska du se till att få behandling så småningom. En kompis blev biten när hon var liten. De upptäckte aldrig bettet och benet blev jäkligt svullet efter ett tag. Eller, ett tag och ett tag. En vecka.

Själv har jag hört av en reptilinnehavare att huggormsbett inte alls är att leka med...enligt honom kan man få problem med lederna resten av livet efter ett bett.
2008-06-19, 22:27
Medlem
Brukar väldigt sällan se orm men i sommar har jag redan sett tre stycken.

Någon som kan hjälpa mig avgöra vad detta är för orm?

http://www.imagebam.com/image/b398868038637
2008-06-19, 22:35
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bincoz
Brukar väldigt sällan se orm men i sommar har jag redan sett tre stycken.

Någon som kan hjälpa mig avgöra vad detta är för orm?

http://www.imagebam.com/image/b398868038637

Jäkligt dålig bild, men min gissning ligger på Vipera berus (huggorm). Hade den gula fläckar vid ögonen är det en Natrix natrix (snok).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in