2008-06-08, 13:25
Medlem
dtoags avatar
Tnkte flytta utomlands i hst och startade drfr en trd fr typ en mnad sedan. Mina frutsttningar r tmligen simpla - rtt bra gymnasiebetyg men vill inte plugga utan jobba, talar flytande engelska och tyska. Trden blev inte srdeles populr, men jumpcut gav i allafall frslaget Kln, och jag fick ven PM om att Tyskland var att fredra fre engelsksprkiga lnder av olika skl - fr mig r det ytterst frdelaktigt d det finns billiga flighter hem till Gteborg d och d frn nstan hela landet. S jag kollade upp lite om boende och mjligheter till arbete i olika tyska stder, och har nu listat tre fr mig intressanta alternativ kvar i landet.
  • Berlin - Huvudstad med hyfsat bohemisk kultur och droger, verkar vara ltt att f jobb som currywurstfrsljare eller liknande - dock har jag svrt att finna boende till ett acceptabelt pris utan att komma lngt frn centrala stan vilket vore nskvrt.
  • Kln - Har egentligen dlig koll p, men jag gillar det jag lst om stan och det r nra till Amsterdam (). Dock verkar boende hr vara rtt dyrt (staden p ngon slags internationell frammarsch?) och jag har inte hittat speciellt mycket info om vad fr jobb som finns!
  • Mnchen - Verkar som en skn stad, kanske lite mycket smstadsknsla? Hr pratar man ven ngon slags lite efterbliven variant av tyskan vilken jag inte har koll p n, men det kanske gr att lra sig? Hr har jag ftt uppfattningen att man kan finna billiga skyffen hyfsat centralt.
Ja, kort sagt, jag har egentligen jvligt dlig koll p stderna i frga, men r i princip sker p att jag skall flytta och Tyskland knns mer intressant/exotiskt n London (dr verkar det mest vara svenskar som umgs med varandra, halva klassen skall ju flytta dit). Att plugga mer kommer jag nog inte vilja det nrmsta ret.

Ngon med mer koll p ngon av stderna? Tacksam fr tips! Hur mycket cash kan man behva ha med sig att leva p tills man fr jobb? Det finns hur mnga frgor som helst, s ni utlandssvenskar hr p FB kan vl kort bertta hur ni gjorde nr ni bestmde er fr att flytta, om ni har lust?
Citera
2008-06-08, 13:28
Medlem
Har tyvrr inget att tillgga frutom ett stort lycka till

Fan vad jag hatar mig sjlv fr jag inte la ner mer tid p tyskan i skolan.
Citera
2008-06-08, 13:53
Medlem
Mx2000s avatar
Hej!
Fr det mesta lser jag bara p FB, men den hr trden passar ju mig. Jag flyttade till Tyskland fr nstan tre r sen eftersom jag blev erbjuden ett jobb hr. D pratade jag i princip ingen tyska alls. Nu flyter det p ganska bra!

Jag bor i Mnster, ca 15 mil norr om Kln, dr jag dessutom har varit ngra gnger. Det verkar vara en helt ok stad, tycker jag. Vet inte hur det r att bo dr som utlnning, men jag har ftt intrycket av att stder som Kln och Dsseldorf r ganska internationella. Berlin lockar mig inte alls, har varit dr ngra gnger. Mnchen har jag tyvrr aldrig beskt, men de flesta tyskarna hr tycker inte om staden, eller folket snarare. Men det r nog samma sak som med skningar och Stockholmare.

Tyskland r inte s dumt faktiskt. Sjukvrden r lysande och allting r strukturerat och fungerar. Visst, det finns sura gubbar som klagar om man slnger sopor i fel tunna osv. Hr i Mnster r det inte speciellt ltt att f kontakt med folk, trots att det r en hyfsad stor stad (som Malm), med ett universitet strre n Lunds. Det beror nog inte bara p att jag r utlnning, mnga tyskar hr sjlv har vldigt f kompisar. Hur som helst, s r man som svensk ganska populr. Tyskar lskar ju Sverige och r ibland ganska intresserade av en som person.

Fr du tag p ett billigt boende, kan du komma undan rtt billigt eftersom allt annat (nstan) r lite billigare hr n i Sverige. Du skulle ju kunna kolla p ett Wohngemeinschafts-boende (WG), dr du delar en lgenhet med andra tyskar. r man inte alltfr gammal kan det nog vara ett trevligt stt att starta p och trffa nytt folk.

Hoppas det hjlpte lite! Hr av dig om du har fler frgor!
Citera
2008-06-08, 13:55
Bannlyst
Flytta till Dusseldorf, rikaste staden i Tyskland, inga skulder. Fin stad och mycket att gra.
Citera
2008-06-08, 14:18
Medlem
dtoags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx2000
Hej!
Massa bra!
Tjena!

Fr man frga vad du jobbar med i Mnster? Tnker du stanna i Tyskland permanent eller flytta hem om ngra r? Annars, hur trffar man folk? Hur fungerar sjukvrden? Antar att du r svensk medborgare, eller har du "blivit tysk" sedan du flyttade? WG tipsade min tysklrare mig om nr jag pratade med henne hromdagen, tror att det blir s jag gr. Hittade en bra sida dr man kunde ska efter olika lediga lgenheter, och det verkar vara ganska billigt ocks faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Har tyvrr inget att tillgga frutom ett stort lycka till
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av battan--
Flytta till Dusseldorf, rikaste staden i Tyskland, inga skulder. Fin stad och mycket att gra.
Dsseldorf har jag inte ens tnkt p, det enda jag knner till om staden r bob hund-lten. Tar grna emot mer info om arbetsmjligheter dr.

Tack fr svar, keep em coming! r vldigt lockad av en flytt.

EDIT: Om ngon kan tipsa om bra hoods i nmnda stder vore det kanon. Har fr vrigt en farbror som bor i Frankfurt a.M. men det verkar inte vara en speciellt rolig stad, rtta mig om jag har fel?
Senast redigerad av dtoag 2008-06-08 kl. 14:21.
Citera
2008-06-08, 14:40
Medlem
KG_s avatar
Hyresnivn i Kln knner jag inte till men att det skulle vara billigare i Mnchen n i Berlin har jag mycket svrt att tro. Berlin r en billig stad att leva i, speciellt boendet. En mblerad lgenhet kan du hyra fr >300 euro per mnad. Att du talar flytande tyska underlttar naturligtvis, avsaknad av utbildning r dremot ett sjlvklart minus.
Utan att tnka p pengar skulle jag vlja Mnchen framfr Berlin alla dagar i veckan, Kln kan jag som sagt inte uttala mig om.
Skulle du fastna fr Berlin s undvik Neuklln, Wedding och Kreuzberg, tre omrden i klass med Tensta, Rinkeby o s v. Just nu bor jag i Kpenick, en bit utanfr stan men det r ett fint omrde.
Citera
2008-06-08, 14:50
Medlem
Mx2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtoag
Tjena!

Fr man frga vad du jobbar med i Mnster? Tnker du stanna i Tyskland permanent eller flytta hem om ngra r? Annars, hur trffar man folk? Hur fungerar sjukvrden? Antar att du r svensk medborgare, eller har du "blivit tysk" sedan du flyttade? WG tipsade min tysklrare mig om nr jag pratade med henne hromdagen, tror att det blir s jag gr. Hittade en bra sida dr man kunde ska efter olika lediga lgenheter, och det verkar vara ganska billigt ocks faktiskt.

Jag jobbar som controller med att bygga upp data warehouse och business intelligence. Fick i praktiken jobbet eftersom jag rkade knna en snubbe som redan hade flyttat hit, och de skte efter en person som var exakt som jag. Det var snabba ryck, frn frsta samtalet tog det bara tre veckor tills jag bodde hr. Men n s lnge har jag inte ngrat mig!

Nej, tror inte jag vill stanna hr permanent, eller i alla fall inte i Mnster. Vet inte heller om jag r sugen p att flytta tillbaka till Sverige n, s vi fr se vad som hnder.

Ett vanligt stt att trffa folk r att g till Stammtisch. D trffas man regelbundet p nt fik eller nn krog och pratar i nn timme eller tv. Har man tur s r det ngon trevlig person dr som man kan hnga med p fritiden. Bor man i WG har man ju mjlighet att hnga med p en massa fester osv.

Nr man jobbar vljer man ett frskringsbolag (vet ej hur det funkar om man inte jobbar), och s fr man ett plastkort som man bara visar upp hos lkaren. Finns hur mnga lkare som helst och jag har aldrig behvt vnta speciellt lnge. Frsta besket per kvartal kostar 10 euro, sedan r det kostnadsfritt.

Jag r fortfarande svensk medborgare, men jag gick bara till Einwohnermeldeamt och sa Hej, nu bor jag hr. D fick man fylla i ett papper och efter en vecka fick jag ett brev om att jag fr lov att bo hr. Sklart inga problem eftersom det r inom EU.

Det jag saknar med att bo hr r antingen hav eller berg. Allting r bara platt och det r flera timmar till havet. I Mnchen har man i alla fall nrmare till bergen om man vill ka skidor tex.

Det bor en hel del svenskar i Dsseldorf, skert i Kln ocks. Bda stderna ligger ganska nra varandra, och bda verkar trevliga. Har dock bara beskt de som turist ver dagen.
Citera
2008-06-08, 15:03
Medlem
julernsts avatar
F tag p billiga, centrala lgenheter i Mnchen? Skulle inte tro det... Eftersom Mnchen r en av Tysklands mest vlmende stder s ligger priserna ganska hgt. Staden blev utsedd till den 10:e bsta staden i vrlden att bo i, s du fr ju iaf valuta fr pengarna.

Det faktum att det inte finns speciellt mnga hghus dr tycker jag bara r bra, d det finns ondligt mnga gamla fina byggnadsverk istllet. Smstadsknsla? Nja, men inte storstadsknsla heller.

Och du kommer inte att ha ngra strre problem med bayerskan heller, alla ungdomar pratar vanlig, hederlig Hochdeutsch. Ju ldre folk r desto svrare r det att frst dem, men de flesta kan snacka riktig tyska nr de vill.
Citera
2008-06-08, 19:59
Medlem
Blaha2k2s avatar
Jag ligger i samma tankegngar som du. D att flytta till Berlin fr min del.
Fann den hr sidan: http://berlin.en.craigslist.org/roo/
Verkar finnas en hel del rum att hyra fr en billig penning.
Citera
2008-07-04, 17:09
Medlem
wahlbergs avatar
Har precis samma tanke. Vill flytta till Tysklad i hst, vet inte riktigt ifall jag r sent ute iofs. Men det som verkar vara jobbigast r att hitta en OK jobb fr en nygraduerad student utan ngon om hellst vidare utbildning. S min frga r ifall ngon kanske har koll p hur ltt (eller svrt) det r att f ett jobb. (Jag r fdd i England s jag kan bde Svenska och Engelska bra men Tyskan r lite knagglig)
Citera
2008-07-14, 00:07
Medlem
dtoags avatar
Uppdaterar hr!

I september flyttar jag ned. En bekant ordnar lgenhet och jobb i Berlin och det finns inte s mycket att sga egentligen, frutom typ... grattis! Lgenheten kommer att kosta drygt 300 eurosar i mnaden, det r en etta hyfsat centralt. Har ej varit nere och kollat den dock, fr se om jag bemdar mig att gra det innan jag flyttar (kanske kollar frbi under tgluffen). Jobbet r som typ korvfrsljare eller ngot i den stilen p IKEA vid Tiergarten.
Senast redigerad av dtoag 2008-07-14 kl. 00:40.
Citera
2008-07-14, 14:24
Medlem
Bronco68s avatar
Jag bor i Heidelberg i Baden-Wrttemberg. Under hela min uppvxt var vi ofta pa semester i Europa, och jag har varit i de flesta tyska stder av betydelse. Den enda som jag har missat r faktiskt Kln (av nagon outgrundlig anledning). Rhenlndarna anses i Tyskland vara de levnadsgladaste tyskarna. Det mrker man t.ex. under "Fasching" som firas extremt i Kln och Dsseldorf.

Vad gller Mnchen (dr jag ocksa botte ett kort tag) sa r det Tysklands absolut dyraste stad. En normalstor lgenhet springer ltt upp pa ver 1000 i manaden. Bayrarna r inte heller vrldens enklaste folk att komma i kontakt med. De anses ofta vara lite snobbiga och arroganta av andra tyskar.

Skulle jag vlja sjlv var jag fick bo skulle valet ltt falla pa Berlin. Jag knner stan som min egen ficka och var mycket i stberlin fre murens fall. I Berlin finns verkligen allt. Berlinarna r ocksa ltta att fa kontakt med och snackar grna med frmlingar pa busshallplatsen. Inte fr inte kallas Berlin ocksa fr Tysklands New York.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in