2008-06-08, 13:25
Tnkte flytta utomlands i hst och startade drfr en trd fr typ en mnad sedan. Mina frutsttningar r tmligen simpla - rtt bra gymnasiebetyg men vill inte plugga utan jobba, talar flytande engelska och tyska. Trden blev inte srdeles populr, men jumpcut gav i allafall frslaget Kln, och jag fick ven PM om att Tyskland var att fredra fre engelsksprkiga lnder av olika skl - fr mig r det ytterst frdelaktigt d det finns billiga flighter hem till Gteborg d och d frn nstan hela landet. S jag kollade upp lite om boende och mjligheter till arbete i olika tyska stder, och har nu listat tre fr mig intressanta alternativ kvar i landet.
). Att plugga mer kommer jag nog inte vilja det nrmsta ret.
Ngon med mer koll p ngon av stderna?
Tacksam fr tips! Hur mycket cash kan man behva ha med sig att leva p tills man fr jobb? Det finns hur mnga frgor som helst, s ni utlandssvenskar hr p FB kan vl kort bertta hur ni gjorde nr ni bestmde er fr att flytta, om ni har lust?
- Berlin - Huvudstad med hyfsat bohemisk kultur och droger, verkar vara ltt att f jobb som currywurstfrsljare eller liknande - dock har jag svrt att finna boende till ett acceptabelt pris utan att komma lngt frn centrala stan vilket vore nskvrt.
- Kln - Har egentligen dlig koll p, men jag gillar det jag lst om stan och det r nra till Amsterdam (
). Dock verkar boende hr vara rtt dyrt (staden p ngon slags internationell frammarsch?) och jag har inte hittat speciellt mycket info om vad fr jobb som finns!
- Mnchen - Verkar som en skn stad, kanske lite mycket smstadsknsla? Hr pratar man ven ngon slags lite efterbliven variant av tyskan vilken jag inte har koll p n, men det kanske gr att lra sig? Hr har jag ftt uppfattningen att man kan finna billiga skyffen hyfsat centralt.

Ngon med mer koll p ngon av stderna?