2015-06-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Den frgan tycker jag r svr att svara p generellt, det beror ju helt p vilka sammanhang man dras till. Men Kln r en vldigt levande stad dr det hnder massor. Mnchen upplever jag som lite stelt, kanske beroende p att det r svrt att bo dr om man inte har gott om pengar. Kln r betydligt mer avslappnat.

Lter bra. Hrt gott om Kln annars, s funderar p att dra dit. Enkelt med att ordna bostad?
Citera
2015-06-25, 12:29
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Lter bra. Hrt gott om Kln annars, s funderar p att dra dit. Enkelt med att ordna bostad?
Nej, men det r inte omjligt. I Tyskland r det inte ovanligt att bo i s kallade WG:s (Wohngemeinschaften), dvs att man delar lgenhet med andra som man inte knner. Det r det lttaste sttet att hitta en bostad p. Googla p WG och Kln s lr du hitta saker.
Citera
2015-06-25, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Nej, men det r inte omjligt. I Tyskland r det inte ovanligt att bo i s kallade WG:s (Wohngemeinschaften), dvs att man delar lgenhet med andra som man inte knner. Det r det lttaste sttet att hitta en bostad p. Googla p WG och Kln s lr du hitta saker.

Har inget mot kollektiv, och verkar finnas gott om det nu nr jag skt runt. Ska nog ordna sig s lnge bostadsmarknaden r bttre n Sveriges, men fr ta och slipa upp min tyska
Tack fr hjlpen!
Citera
2015-06-27, 19:38
Edit: Ta bort
Citera
2015-06-27, 20:01
Medlem
Efter lite om och men har jag beslutat mig fr Berlin nd, p grund av kontakter dr och liknande. Vad r bsta tillvgagngssttet vid flytt? Ska jag leta lite kollektiv och s i frvg, eller sticka dit, bo p hostel i ngra dagar medan jag letar ngonstans att bo? Hur mycket pengar tror ni behvs, 10-20k?
Citera
2017-05-16, 14:21
Medlem
Jag antar att det blir en liten bump i denna trden nu, men jag provar nd.

Efter en del vervgande s har jag brjat komma in p tankarna kring att flytta och fortstta karriren i Tyskland. Huvudanledningen r egentligen Stockholms bostadsmarknad som r helt horribel dr jag nu hrt och lst att Tysklands storstder r lite lttare att komma in p.

Den bransch som jag r verksam inom r IT (systemutvecklare). Jag r strax under 30 och kommer nr det blir aktuellt att flytta ner ha en del r inom branschen.

Sprkkunskaper inom tyska = 0, dremot har jag en sambo som talar vldigt bra tyska. Inte fr att det skulle ge mig ngot, men det kanske underlttar att lra sig sprket om det r viktigt att kunna.

Anyway - tl;dr - Hur ser det ut fr ngon som r systemutvecklare i Tyskland (Berlin?), examen frn en av de "fina" universiteten frn Sverige, med ngra rs erfarenhet. Tyskakunskaperna r p en "parodisk hitlerniv", typ.
Citera
2017-07-10, 07:26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Jag antar att det blir en liten bump i denna trden nu, men jag provar nd.

Efter en del vervgande s har jag brjat komma in p tankarna kring att flytta och fortstta karriren i Tyskland. Huvudanledningen r egentligen Stockholms bostadsmarknad som r helt horribel dr jag nu hrt och lst att Tysklands storstder r lite lttare att komma in p.

Den bransch som jag r verksam inom r IT (systemutvecklare). Jag r strax under 30 och kommer nr det blir aktuellt att flytta ner ha en del r inom branschen.

Sprkkunskaper inom tyska = 0, dremot har jag en sambo som talar vldigt bra tyska. Inte fr att det skulle ge mig ngot, men det kanske underlttar att lra sig sprket om det r viktigt att kunna.

Anyway - tl;dr - Hur ser det ut fr ngon som r systemutvecklare i Tyskland (Berlin?), examen frn en av de "fina" universiteten frn Sverige, med ngra rs erfarenhet. Tyskakunskaperna r p en "parodisk hitlerniv", typ.
IT-branschen r generellt het och systemutvecklare har ltt fr att f jobb, men att hitta ett sdant utan tyska sprkkunskaper blir nog svrare. Kan du inte tnka dig att g en sprkkurs ett par mnader frst? Tror att det skulle underltta mycket.

Fr jobb r sidan www.stepstone.de bra. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in