2008-06-06, 14:42
Medlem
Tjenixen.

Skulle vilja formatera om min ganska nya laptop, Dv9000. Men jag har inte fått några skivor till och har läst att man ska ladda hem dom själv. Jag hittar dock inte hur man gör :s

Någon som kan hjälpa till?

Mvh

Khyber
Citera
2008-06-06, 17:25
Medlem
jEffes avatar
Vista eller XP? Ring HPs kundsupport och be dom skicka skivor?
Citera
2008-06-06, 17:40
Medlem
rejmans avatar
Måste också formatera om min HP.. ska maila dom och fråga om dom kan skicka en CD eller nått..
Citera
2008-06-06, 17:42
Medlem
djues avatar
Tror det är f10 man ska hålla in vid boot bara...
eller så var det någon anna testa lite, har för mig att det var antingen f10, f11 eller f12 som man skulle hålla in vid boot för att formatera
Citera
2008-06-06, 21:31
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Måste också formatera om min HP.. ska maila dom och fråga om dom kan skicka en CD eller nått..
nej nej nej. om ni har nya HP datorer så har ni en partion av hårddisken som är till för återställning.
(den här datorn)

sen finns det i start--> program nånting som heter Recovery Manager (återställningshanterare)
kör den så kan du återställa datorn till ursprungsinställningarna. precis som den var när du köpte den.
anledning till att detta finns är just för att man ska slippa skicka med massa skivor o skit som folk tappar bort.

har själv HP som ni kanske märker. har formaterat åtskilliga gånger på detta sätt.
Citera
2008-06-07, 21:04
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
nej nej nej. om ni har nya HP datorer så har ni en partion av hårddisken som är till för återställning.
(den här datorn)

sen finns det i start--> program nånting som heter Recovery Manager (återställningshanterare)
kör den så kan du återställa datorn till ursprungsinställningarna. precis som den var när du köpte den.
anledning till att detta finns är just för att man ska slippa skicka med massa skivor o skit som folk tappar bort.

har själv HP som ni kanske märker. har formaterat åtskilliga gånger på detta sätt.

Ahh, najs.. tur att du sa det =) men jag vill bara formatera om C, inte total återställning på allt, går det?
Citera
2008-06-07, 21:20
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ahh, najs.. tur att du sa det =) men jag vill bara formatera om C, inte total återställning på allt, går det?

L O L

Format c: = delete all
delete all = nada on hdd partion c:
nada on hdd partion c: = inga program eller operativsystem
inga program eller operativsystem = ingen fungerade dator.

Vid format c: måste en ny installation göras, detta bäst via recover! Om detta nu inte är självklart för dig (vilket det inte verkar vara) så råder jag dig till att ta det försiktigt eller ringa efter nisse på manpower.
Citera
2008-06-07, 23:45
Medlem
tanka hem önskat windows och gå in hps hemsida och sök upp din dator så kommer alla drivrutiner som behövs finnas där.

ska göra samma med min pavilion 9091 dock har jag ej vågat än då jag har känslan av att något kommer gå fel.

recovery skiten vill man ju undvika då den är så jäkla full med skit.
Citera
2008-06-08, 01:36
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
L O L

Format c: = delete all
delete all = nada on hdd partion c:
nada on hdd partion c: = inga program eller operativsystem
inga program eller operativsystem = ingen fungerade dator.

Vid format c: måste en ny installation göras, detta bäst via recover! Om detta nu inte är självklart för dig (vilket det inte verkar vara) så råder jag dig till att ta det försiktigt eller ringa efter nisse på manpower.

"L O L" HEHEH!!!!!!!!

Kanske inte förklarade det tillräckligt noggrant.. jag vill endast formatera om C, jag har fler hårddiskar som jag INTE vill formatera om och så frågade jag om det gick?
Citera
2008-06-08, 11:11
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
"L O L" HEHEH!!!!!!!!

Kanske inte förklarade det tillräckligt noggrant.. jag vill endast formatera om C, jag har fler hårddiskar som jag INTE vill formatera om och så frågade jag om det gick?

Ja det går. Om du kör format c: så formaterar han endast c: (hdd alt den partionen på hdd). Dock ligger väl endå ditt operativsystem på c: ? Alla program såsom antivirus?, brandvägg?, office paket?, korrekta drivisar till ljud, bild osv.... ?? Eller har jag fel?

Om så är fallet så måste du köra en ominstallation av allt du vill ha igen såsom operativsystem, antivirus osv. Visst kan du tanka en olaglig kopia av ett operativsystem från nätet och sen installera om programen individuellt för att slippa all extra hp skit men då sitter du där med din olagliga kopia som kräver lite mer arbete för att få att funka med uppdateringar osv.

Ska du ha din äkta utgåva av os så måste du köra recovery och då får du med all skit som HP förbestämt ska ligga på burken. Du kan även bränna ut skiten på cd/dvd skivor och köra recovery den vägen.
Citera
2008-06-08, 15:05
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Ja det går. Om du kör format c: så formaterar han endast c: (hdd alt den partionen på hdd). Dock ligger väl endå ditt operativsystem på c: ? Alla program såsom antivirus?, brandvägg?, office paket?, korrekta drivisar till ljud, bild osv.... ?? Eller har jag fel?

Om så är fallet så måste du köra en ominstallation av allt du vill ha igen såsom operativsystem, antivirus osv. Visst kan du tanka en olaglig kopia av ett operativsystem från nätet och sen installera om programen individuellt för att slippa all extra hp skit men då sitter du där med din olagliga kopia som kräver lite mer arbete för att få att funka med uppdateringar osv.

Ska du ha din äkta utgåva av os så måste du köra recovery och då får du med all skit som HP förbestämt ska ligga på burken. Du kan även bränna ut skiten på cd/dvd skivor och köra recovery den vägen.

Aa, tack för svaret.. men om jag kör recovery återställs Allting då? Även andra hårddiskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in