• 1
  • 2
2008-06-05, 15:08
Medlem
billybombs avatar
Har en filé på tining just nu och har alltid velat veta hur man gör för bäst resultat. Går alltid på känsla men det blir alltid bara bra, men inte perfekt. Hur hög värme ska man köra på? Hur länge per sida? Ngn speciell ingrediens som hjälper till? osv...kom me era tips!
Citera
2008-06-05, 15:08
Medlem
jag brukar krydda med gurkmeja och steka med mycket smör för att få den iaf att se godare ut
Citera
2008-06-05, 15:12
Medlem
Vobblers avatar
Kycklingfile' blir väl bäst om man kör den i ugnen? 20-25 minuter i ca 175 grader brukar jag köra, då smälter den i munnen!

Jag tycker den blir torr och trist om man steker den.
Citera
2008-06-05, 15:13
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Kycklingfile' blir väl bäst om man kör den i ugnen? 20-25 minuter i ca 175 grader brukar jag köra, då smälter den i munnen!

Jag tycker den blir torr och trist om man steker den.
Det är väl alltid trevligast att steka den runt om först, och sen in med den ugnen.
Citera
2008-06-05, 15:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Har en filé på tining just nu och har alltid velat veta hur man gör för bäst resultat. Går alltid på känsla men det blir alltid bara bra, men inte perfekt. Hur hög värme ska man köra på? Hur länge per sida? Ngn speciell ingrediens som hjälper till? osv...kom me era tips!
Vet inte hur pass bråttom du har men en marinad skulle kunna göra en stor skillnad.

I övrigt så håller jag med föregående talare. Ge den en fin yta och kör in den i ugnen. Bäst resultat får man om man kör på ganska låg värme. Så lågt som 125-150 grader. Det gäller dock att pricka in tiden exakt, annars blir filén torr.

~Paul~

PS Har du funderat på att man kan göra kinamat av den?
Citera
2008-06-05, 16:03
Medlem
Vobblers avatar
125-150 grader, där ser man, då har jag grillat mina för hårt.
Jag ska köra ett par ikväll och återkomma med resultatet.
Citera
2008-06-05, 16:07
Medlem
billybombs avatar
Körde dom i stekpannan bara...var sjukt hungrig och pallade inte vänta...blev en marinad med sweet chili, vinäger, sambal oelek, gurkmeja och dragon. Blev lite torr på utsidan men jäääävligt saftig på insidan...bästa ja har gjort iaf. Blev pulvermos och lite hackad sallad till.
Citera
2008-06-05, 16:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
125-150 grader, där ser man, då har jag grillat mina för hårt.
Jag ska köra ett par ikväll och återkomma med resultatet.
Absolut, är säker på att det kommer att funka alldeles utmärkt.

~Paul~
Citera
2008-06-05, 16:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Körde dom i stekpannan bara...var sjukt hungrig och pallade inte vänta...blev en marinad med sweet chili, vinäger, sambal oelek, gurkmeja och dragon. Blev lite torr på utsidan men jäääävligt saftig på insidan...bästa ja har gjort iaf. Blev pulvermos och lite hackad sallad till.
OK, du blev i alla fall mätt .

~Paul~
Citera
2008-06-05, 17:31
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Ett mycket bra tips inför stekning är att filéerna ska vara rumstempererade. Det gör enorm skillnad mot mikro-tinade frys-filéer som kanske fortfarande är lite frusna i mitten.
Citera
2008-06-05, 17:35
Medlem
Precis när den börjar bli klar, höjer du tempen lite, slå i en skvätt billig kinesisk soja i som den får stekas med. Lätt och gott
Citera
2008-06-05, 18:45
Bannlyst
Skär den i skivor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem