2008-06-05, 20:54
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Kycklingfile' blir väl bäst om man kör den i ugnen? 20-25 minuter i ca 175 grader brukar jag köra, då smälter den i munnen!

Jag tycker den blir torr och trist om man steker den.

Jag tycker att det är tvärt om. Blir torrare i ugn.
Citera
2008-06-06, 15:40
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Jag tycker att det är tvärt om. Blir torrare i ugn.
Kan vara att du låter den stå inne förlänge, så att tempen blir för hög
Citera
2008-06-06, 20:31
Medlem
oneserifs avatar
det handlar enbart om temperatur. bryn på den i stekpanna och sen in i ugnen på låg temperatur, typ 75-100 grader. den är färdig när den nått en innertemperatur av 65 grader. använd en termometer. eller känn på den. den är färdig när den känns fast. allt kött blir trist och skittråkigt om man har för hög värme. låg temperatur och lite tålamod. thats's the difference!

/paddy the chef
Citera
2008-06-07, 09:31
Medlem
Soppas avatar
Numera tillgagar jag alltid kycklingfile i ugnen. Steker den dock ej innan utan lägger dom i ugnssäker form, täcker med örter och sedan hyvlar jag tunna skivor smör över.
Kör på svag värme som föregående talar har sagt, och i slutet bränner jag på med grillen så att den får fin färg.
Smälter i munnen!!!!
Citera
2010-02-11, 14:37
Medlem
Zeropowers avatar
Bumpar trådfan!

Har provat att när jag steker Filén i olivolja så vräker man på vitlökskrydda på burk. Jag menar verkligen vräker på, jag tar kopiösa mängder.

Efter kryddningen så tilsätter jag några muggar vatten och låter kryddan koka in i köttet. När vattnet sedan till största del kokat bort så har jag trollat fram både en gudomligt god kyckling och också en hyfsat nyttig sås till.

Är absolut ingen kock, men känner mig likväl nöjd med resultatet!

Skulle vara roligt med fler tips & trix, samt kryddförslag.

Keep it alive!

Mvh!
Citera
2010-02-11, 14:57
Medlem
Force-Walkers avatar
Läste ett enkelt tips på Passagen som jag har kört med sen dess.

Ta lite olivolja och soja, blanda och pensla på, lägg i en ugnsfast form och ös i vatten så den går upp till halva kycklingfilén. In i ugnen på 225 grader i cirka 40 minuter, jag kör på grill, men går bra med vanlig också. Detta funkar med både frysta och tinade filéer.

Jag blandar i BBQsås i min lilla blandning och kryddar med timjan och grillpeppar på mina också innan de åker in i ugnen.

Lätt och gott

Tack för mig!
Citera
2010-03-15, 22:46
Medlem
stekt kyckling brukar vara det sista jag beställer på de flesta restauranger om jag inte personligen vet att köket vet vad dom sysslar med.

Få vill chansa och översteker hellre än att riskera att den är lite rosa inuti.
Antingen kör du på känsla eller så sticker du ner en stektermometer på den tjockaste delen och tar ut strax under 70 grader vid bröst/filé. Du kan också koka den i valfri vätska så slipper du vakta så noga.
Citera
2010-03-15, 23:46
Medlem
Tyvarr sa har jag inte min grillpanna har men jag brukade varma pa den duktigt hett och skicka ner kyckling brostet i den och nar den har fatt vackra grill rander sa vander jag brostet och skickar in allt i ugnen 125 grader, sa den far ga klart pa ganska lag varme men restvarmen i pannan ger anda grillmonster.
Citera
2010-04-28, 17:11
Medlem
Dr.Js avatar
Kör alltid mina i stekpannan, och dom blir aldrig torra.

Jag tar det steg för steg:

*Tina upp i micro

*Stek i mycket smör på 4:an, 2 min varje sida

*Dra ner till 2:an, lägger lock/aluminiumfolie över och steker 5 - 6 min (beeroende på tjocklek) på varje sida

*Njuter av den färdiga produkten

Funkar skitbra!
Citera
2010-05-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.J

*Tina upp i micro

*Dra ner till 2:an, lägger lock/aluminiumfolie över och steker 5 - 6 min (beeroende på tjocklek) på varje sida

Funkar skitbra!

Vilken värme och hur länge ska dom tinas i micro?
Citera
2010-05-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudfadern
Vilken värme och hur länge ska dom tinas i micro?

Tror de flesta microvågsugnar har en funktion just för detta, som jag antar har en ganska låg värme... kör på den, brukar funka finfint Kan dock rekommendera att vända på den lite och så efter en stund så den inte tinas ojämnt i microfan, fryst i mitten och nästan färdigstekt ute i hörnen är ju inte nice
Citera
2010-05-20, 21:40
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.J

*Tina upp i micro

Funkar skitbra!

Vill bara intyga att detta är ett toppensätt! Stek under lock! Man behåller vätskorna, osar inte ner köket och i och med att vätskan är kvar i pannan så får kryddorna simma lite och ger massor med smak.

Egen favorit är med massor av svartpeppar och lite salt, stekt i smör och när man fått stekyta så på med locket och dra ner värmen till typ 2:an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in