• 1
  • 2
2008-06-05, 00:46
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Står på förpackningsfanskapet att en öppnad förpackning skall förvaras i kylen men har fan ingen jävla kyl. Vad är skillnaden om jag pillat bort den lilla plastmojängen på toppen eller inte? Blir den snabbare dålig? Växer det råttor i den?
Hur länge håller en chokladsås öppnad i rumstemp?? Börjar den ruttna eller?

Saften Fun light anger samma sak och den har jag aldrig blivit dålig av trots rumstempförvaring.
Citera
2008-06-05, 01:00
Medlem
Vänta och se?
Luktar det bra och smakar bra så är det bra.
Citera
2008-06-05, 01:02
Moderator
evilhoneys avatar
Så fort man bryter förseglingen och släpper in luft så händer det grejjer i tuber och burkar, just därför ska man förvara dem svalt efter öppning, då har bakterierna svårare att göra sitt jobb.
Citera
2008-06-05, 01:03
Medlem
FISKISCHs avatar
antar att du menar chokladsås till glass? Under hela min uppväxt har vi ALDRIG haft sådan i kylen. Blir bara jobbigare att få ut såsen ur tuben när den är kall.

Kör på i rumstemperatur. Den håller sig i några månader iaf

edit; vem sitter och funderar på något sådant kvart i 1 en torsdagsmorgon?
Citera
2008-06-05, 07:55
Medlem
balzams avatar
Förvara den i kylen och låt den stå i rumstemperatur en stund innan användning, så slipper man besvären.
Citera
2008-06-05, 12:15
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Står på förpackningsfanskapet att en öppnad förpackning skall förvaras i kylen men har fan ingen jävla kyl. Vad är skillnaden om jag pillat bort den lilla plastmojängen på toppen eller inte? Blir den snabbare dålig? Växer det råttor i den?
Hur länge håller en chokladsås öppnad i rumstemp?? Börjar den ruttna eller?

Saften Fun light anger samma sak och den har jag aldrig blivit dålig av trots rumstempförvaring.

Men du har en frys att ha glassen i?
Citera
2008-06-05, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Vem har sagt att man behöver glass för att "äta" chokladsåsen?
Citera
2008-06-05, 12:19
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacay
Vem har sagt att man behöver glass för att "äta" chokladsåsen?

Nä, det är ju sant.

Har hört om folk som äter Nutella med sked så det finns väl de som äter chokladsås direkt ur tuben...
Citera
2008-06-05, 12:49
Medlem
trafalgars avatar
Hur kan man inte ha en kyl hemma?
Citera
2008-06-05, 12:53
Medlem
Siouxsies avatar
Citat:
Nä, det är ju sant.

Har hört om folk som äter Nutella med sked så det finns väl de som äter chokladsås direkt ur tuben...

Jag tror h*n syftade på att man inte måste just äta chokladsås.. Finns andra användningsområden.

Men men, bakterier växer och frodas mer i rumstemperatur än i kylskåp, så produkter håller längre när de är kylda. Just chokladsås är kanske inte den värsta, men t.ex. Brunneby saft (riktig saft, inte Fun light som är full med kemikalier) möglar på ett kick om den står ute, men håller länge i kylskåp. Perfekt medium för bakterier och mögel, mycket socker att mumsa på.
Citera
2008-06-05, 12:58
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siouxsie
Jag tror h*n syftade på att man inte måste just äta chokladsås.. Finns andra användningsområden.

Aha...
Citera
2008-06-05, 15:50
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:

Frys men ingen kyl, ja det är korrekt.
Citera
  • 1
  • 2