Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-06, 04:31
  #4093
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Är din åsikt att barnet tvingas äta glassen den sjätte dagen?

Jag har ett svar på den frågan, men vi kan väl ta det i tur och ordning? Svara på min fråga först.

PS. Att tvinga barn att äta glass kan vara ett sätt att få dem att inte vilja ha glass.
Citera
2012-12-06, 05:47
  #4094
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodingen
Nej jag menar inte att det skulle kunna hända, det jag menar är att de flesta anser inte att skatt är stöld eftersom att staten har bestämt att folket ska beskattas, fast det ju självklart är stöld. En tomat blir inte en gurka bara för att staten säger det. Comprende!?

Ok, så de flesta anser att definitionen av skatt inte är stöld. Men du anser att orden betyder detsamma? Så därför ska ordet skatt ändras till stöld. Är det då inte du som gör en tomat till en gurka? Varför skriver du att "staten säger det"? Det är ju "de flesta" dvs folket som anser att orden har två olika betydelser och inte bara staten.

Sedan kan jag hålla med dig om att skatt rent hypotetiskt kan ha vissa saker som liknar stöld. Men ordens betydelse är olika och folk använder orden används på olika sätt. En tomat är en tomat och gurka en gurka. En tomat är inte en gurka bara för att den växer i trädgården och kan ätas.
Citera
2012-12-06, 06:48
  #4095
Medlem
Rodingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Ok, så de flesta anser att definitionen av skatt inte är stöld. Men du anser att orden betyder detsamma? Så därför ska ordet skatt ändras till stöld. Är det då inte du som gör en tomat till en gurka? Varför skriver du att "staten säger det"? Det är ju "de flesta" dvs folket som anser att orden har två olika betydelser och inte bara staten.

Folk är så indoktrinerade och skatter har ju funnits i många hundra år så av allmänheten är det fullkomligt accepterat, och inte bara det utan man tror att inte samhället fungerar utan det. Många tycker i brist på bättre vetande att det är bra att skatten betalar skola, sjukvård osv. Men varför tvinga de som inte vill delta? Man skulle istället kunna göra så att de som är emot skatt får helt enkelt betala för det de använder, om man åker bil t ex så får man för enkelhetens skull betala en årlig avgift som går till vägar, sjukvård får man betala för när man använder och skola likaså. Rättsväsendet och försvaret kan fortsätta att dras som skatt. Många skulle nog börja göra på det viset om det blev möjligt.
Citera
2012-12-06, 07:13
  #4096
Medlem
Rodingens avatar
Men ett statslöst samhälle är ju det bästa, då utvecklas lagar mycket snabbare, i takt med moralen i samhället och lagarna speglar definitivt moralen i samhället eftersom att de skapas på en fri marknad och inte av att folk röstar vad de vill ha, eller i många fall de flesta partierna i riksdagen är överens om att det skall se ut. Moralen ute hos en stor del av folket även i Sverige är nog i många fall att exempelvis dödsstraffet borde finnas för extrema brott. Men vårat rättsväsende är ju extremt åt helsike och speglar verkligen inte moralen i samhället. 6 år satt Bobbys mamma och låtsaspappa för tortyrmordet, men det blev nog bara typ grov misshandel för han avled av sina spyor. GW pratade ju lite om detta förra veckan i Veckans brott. Det är ju helt sjukt.

edit: som det stod på en tavla i klassrummet när jag gick i förstaklass: Var mot andra som du vill att andra ska va mot dig
Alltså om du torterar, mördar eller misshandlar så får du va beredd på att råka utför det själv. Den moralen delar de flesta och den har väl sätt ut så nu i flera tusen år. Öga för öga som det tydligen står i bibeln. Förövare ska inte behandlas bättre än sina offer.
__________________
Senast redigerad av Rodingen 2012-12-06 kl. 07:28.
Citera
2012-12-06, 09:05
  #4097
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodingen
Folk är så indoktrinerade och skatter har ju funnits i många hundra år så av allmänheten är det fullkomligt accepterat, och inte bara det utan man tror att inte samhället fungerar utan det.

Ok så då betyder skatt skatt även om du tycker att folk är indoktrinerade? Du skulle önska att det inte var så, men det är så ordet används. Har jag förstått dig rätt?

Varför ska rättsväsendet och försvaret forsättas att dras som skatt om det är fel med skatt? Ska man då inte ta bort all skatt? Är det något mer som kan beskattas? Sjukvård, vägar eller kanske juriskutbildning. Om det inte finns några skolor vem ska utbilda polis och försvar? De kanske ska ha en egen grundskola?

Är det något mer från biblen som ska göras till lagar? Till exempel stening av onanister eller liknande?
Citera
2012-12-06, 13:08
  #4098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Det verkar ju som att du tror att nästan alla vill betala skatt, eftersom du drog igång med dina jämförelser med tjejen som är under hot men vill ändå ha sex osv.
Hur får du en jämförelse menad att förklara att närvaron av ett hot inte per definition innebär att den utförda handlingen inte tvingats fram med att jag tror att nästan alla vill betala skatt?

Citat:
Om det är rätt att ha sex med henne enbart om hon verkligen vill det själv, och fel om hon går med på det bara pga hotet, så lämnas vi med slutsatsen att det är rätt att beskatta alla som vill beskattas och fel att beskatta alla som inte vill beskattas. Samtidigt verkar du tro att nästan alla vill betala skatt, eftersom staten inte gör något fel när den beskattar.
Jag har inte talat om rätt eller fel, utan om tvång och om närvaron av ett hot gör att man tvingas till handlingen oavsett om man hade utfört den eller inte utan hotet.

Citat:
Då undrar jag varför inte den försvinnande lilla mängd människor som motsätter sig beskattning kan få slippa det?
Ett argument mot att låta inbetalning av skatt vara frivilligt är att utbildning i Sverige anses vara en mänsklig rättighet. Om du har valt att stå utanför samhället och inte har råd med utbildning till dina barn, hur gör vi då? Eller om ditt hus börjar brinna, ska brandkåren bara rycka ut för att försöka hindra att grannhusen brinner ner om du inte betalat för brandkåren på annat sätt eller ska du få stå där med räkningen?

Om du jobbar, tjänar pengar och väljer att stå utanför, men blir arbetslös och dina försäkringar och sparpengar tar slut - ska samhället bara låta dig och din familj förgås?

Observera gärna att jag inte förespråkar ett samhälle som ser ut som Sverige, men det är ganska enkelt att komma med argument till varför frivilliga bidrag inte skulle fungera i Sverige som det ser ut i dag.
Citera
2012-12-06, 13:10
  #4099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggradsdjur
För att inte förvirra detta ytterligare bör man skilja på konsekvenser och hot. Att barnet inte äter sin glass får konsekvenser, precis på samma vis som om jag inte betalar för min biobiljett får konsekvensen att jag inte blir insläppt i biosalongen. Det är när konsekvensen är ett aktivt hot om ofrivillig våldsutövning mot individen man rättmätigt kan tala om tvång.
Okej, säg att barnet hotas med rumsarrest (frihetsberövande ligger väldigt högt upp på våldstrappan). Anser du då att barnet den sjätte dagen tvingas äta glassen?
Citera
2012-12-06, 13:12
  #4100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Om Hells Angels knackar på din dörr och säger att dom kommer slå dig sönder och samman om du inte betalar 100.000 imorgon tvingar dom egentligen inte dig, det föreligger bara ett tvång i att göra som dom säger. Jaja...
Är det så du tolkar det jag skriver? Då har du inte förstått någonting, jag uppmanar dig att läsa om inläggen.
Citera
2012-12-06, 13:18
  #4101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag har ett svar på den frågan, men vi kan väl ta det i tur och ordning? Svara på min fråga först.
Jag trodde att det var uppenbart att jag anser att en handling som utförs frivilligt är frivillig oavsett om hot framförts eller inte. Vad jag försöker komma fram till är om du är av samma åsikt. Du har sagt emot dig själv tidigare, så ett så tydligt svar som möjligt, börja helst med ja eller nej, uppskattas.
Citera
2012-12-06, 13:28
  #4102
Medlem
prizs avatar
Demokrati rättfärdigar skatt just för att om folk inte vill ha skatt kommer dom i teorin att rösta bort den
Citera
2012-12-06, 13:33
  #4103
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Demokrati rättfärdigar skatt just för att om folk inte vill ha skatt kommer dom i teorin att rösta bort den

Nej, så är det inte. http://www.youtube.com/watch?v=KXNRzI64L9Q
Citera
2012-12-06, 15:23
  #4104
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Skatt är stöld, det går inte att hävda annat. Har man inget val än att betala så är det ett tvång oavsett välmening.

Med detta resonemang så gäller även detta:

Skatt = stöld = böter = ersättningkrav
__________________
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-12-06 kl. 15:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback