• 1
  • 2
2008-06-04, 15:58
Medlem
Lalaquins avatar
Senast jag stängde av min dator så höll jag bara in av knappen och lät inte datorn stänga av sig riktigt. Nu när jag sätter på den får jag välja windows i normal mode, safemode, safemode med networking, safemode med commandprompt eller "senaste fungerande inställningarna". jag har andvänt samtliga och alla utom senaste fungerande inställningarna resulterar i en bluescreen där det står att den inte kan läsa in en "hive"fil för att den inte finns, e pajj eller går att inte att läsa. när jag tar senast fungerande inställningarna så kommer windows laddnings skärmen upp(den kommer upp på andra alternativ med) och så startas datorn om och kommer till välja startläge igen.

Vad skall jag göra för att fixa detta? Jag vill inte formatera datorn då jag har massa saker som jag inte har råd att förlora på datorn!

Tar mer än gärna reda på något om ni behöver det för att lösa ekvationen.
Citera
2008-06-04, 16:14
Medlem
Kan inte mycket om detta men har läst att det skulle kunna vara hårddisken som krånglar om du får bluescreen. Prova att sätta in den i en annan dator om du har möjlighet och kolla där.
Citera
2008-06-04, 16:19
Medlem
Lalaquins avatar
Har ingen annan stationärdator :/
Citera
2008-06-04, 16:22
Medlem
pang olufsens avatar
Köp ny.
Citera
2008-06-04, 16:31
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Senast jag stängde av min dator så höll jag bara in av knappen och lät inte datorn stänga av sig riktigt. Nu när jag sätter på den får jag välja windows i normal mode, safemode, safemode med networking, safemode med commandprompt eller "senaste fungerande inställningarna". jag har andvänt samtliga och alla utom senaste fungerande inställningarna resulterar i en bluescreen där det står att den inte kan läsa in en "hive"fil för att den inte finns, e pajj eller går att inte att läsa. när jag tar senast fungerande inställningarna så kommer windows laddnings skärmen upp(den kommer upp på andra alternativ med) och så startas datorn om och kommer till välja startläge igen.

Vad skall jag göra för att fixa detta? Jag vill inte formatera datorn då jag har massa saker som jag inte har råd att förlora på datorn!

Tar mer än gärna reda på något om ni behöver det för att lösa ekvationen.

Du bör prova att köra chkdsk C: /R från återställningskonsolen på XP skivan
Citera
2008-06-04, 16:40
Medlem
Germanias avatar
ja, först en diskkontroll då avstängningen antagligen orsakat nåt fel, sedan reparation med installationsskivan är väl det första jag skulle pröva
Citera
2008-06-04, 16:45
Medlem
Lalaquins avatar
chkdsk är "checkdisk" då eller?

Då är det helt enkelt
1. sätt in skivan
2. starta datan
3. hitta chkdsk och starta?

Eller måste man hålla inne f2 eller nått när man startar?

Sen det är väl ingen chans att något försvinner från datan(inte windows grejjer) när jag kör en sådan här reparation?
Citera
2008-06-04, 17:46
Medlem
927s avatar
vad står det för tekniskt info på blåskärmen?
Citera
2008-06-04, 18:05
Medlem
Maxieboys avatar
Kan vara minnena.
Citera
2008-06-04, 18:23
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pang olufsen
Köp ny.

Herregud vilket motiverat svar!

Ärligt talat så skulle jag helt klart överväga en formatering före ett köp utav ny hårddisk. Självklart borde du ju prova att göra en systemåterställning först också.

För att rädda det som finns i datorn så kan du stoppa i en skiva med Windows XP eller skivan till motsvarande operativsystem som du använder. Genom den så ska det gå att starta DOS-läget och genom det föra över viktiga filer till en diskett (förutsatt att du har ett diskett-uttag).

Annars kan du koppla ur hårddisken och koppla in den som slave i en annan dator, för att där genom försöka få ur filerna.

Att datorn på något sätt har gått sönder för att du har stängt av datorn låter ju väldigt konstigt och sällsynt om inte annat.
Senast redigerad av Exabyte 2008-06-04 kl. 18:27.
Citera
2008-06-04, 18:25
Medlem
Lalaquins avatar
körde in xp skivan och körde återställnings konsolen och chkdsk c: /R

den åtgärdade några problem stod det men det samma sak händer som jag skrev i först inlägget. så inget fixades typ.

På bluescreenen står det att den inte kan ladda "the hive" för att en fil är korrupt, oläsbar eller ikkeexisterande.

sen står det att jag ska kontakta min support grupp :P

Får väl lämna in den om ingen vet något annat jag kan testa? :/

Sorruy för weirdo meningsuppbyggnad e lite borta.
Citera
2008-06-04, 18:31
Medlem
Exabytes avatar
Jag tror att jag hittade en lösning på ditt problem efter en sökning på google.

http://www.searchmarked.com/windows/how-to-recover-from-the-stop-c0000218-registry-file-failure-registry-cannot-load-the-hive-file-syste mrootsystem32configsoftware-blue-screen-of-death-error.php

Det verkar vara ett problem med registret. Alltså är inte hårddisken trasig, inte heller några minnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in