• 1
  • 2
2008-06-03, 21:45
Bannlyst
Nu har några moderatorer tagit sig rätten att hitta på egna regler som dom dessutom kommer att använda för att banna användare.
Dom har även tagit sig friheten att ge vissa användare dispans för deras nya regler helt efter eget tycke!

http://www.flashback.org/showpost.p...74&postcount=1
http://www.flashback.org/rules/ är det som gäller och om någon vill införa nya regler så måste dom skrivas in där.

Moderatorer kan inte sitta och leka diktatorer och hitta på egna regler efter eget tycke som dessutom strider mot flashback policy om att alla ska få skriva vad dom vill så länge man följer http://www.flashback.org/rules/ .

Flashback blir mer och mer begränsat och fullt av massa nya regler som hindrar folk från att skriva inlägg och om moderatorer ska få hålla på och skapa egna regler så kommer det gå utför väldigt snabbt med detta forum.
Citera
2008-06-03, 21:48
Medlem
hesons avatar
Är det inte istället så att hela tråden bryter mot 1.01 men lever under dispans om vissa extraregler uppfylls.
Citera
2008-06-03, 21:48
Bannlyst
Jag håller med dig, det borde logiskt nog inte vara tillåtet för mods att hitta på egna regler.

Admin finns till för det.
Citera
2008-06-03, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Är det inte istället så att hela tråden bryter mot 1.01 men lever under dispans om vissa extraregler uppfylls.
1.01

*Det tillåtet med byteshandel av invites och konton i en specifik tråd i avdelningen "Fildelning".

Moderatorernas egna regler bryter även mot en av flashbacks grundregler 1.01.
Alla bör få posta i den tråden då det inte står något annat.
Senast redigerad av SLMF 2008-06-03 kl. 21:57.
Citera
2008-06-03, 21:53
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLMF
Flashback blir mer och mer begränsat och fullt av massa nya regler som hindrar folk från att skriva inlägg och om moderatorer ska få hålla på och skapa egna regler så kommer det gå utför väldigt snabbt med detta forum.

på vilket sätt förekommer det censur om det inte handlar om en diskussionstråd utan snarare en listtråd? reglerna i tråden är för att öka förtroendet med användaren man bjuder in till slutna trackers. dispans har mest sannolikt getts till "grönade" användare, där någon helt enkelt gått ut med att de genomfört ett byte av invites utan problem.

användare som inte uppfyller kraven för tråden kan givetvis använda PM-funktionen samt RYS om de är engagerade i att skänka bort invites. något säger mig även att Stefan har admins godkännande.

*EDIT* dessutom nämns det ingenstans i reglerna att listtrådar skulle vara förbjudna, däremot är det en regel som moderatorer aktivt följer. (man skulle kunna debatera detta genom att klargöra att man envisas med användandet av termen "diskussionforum"). anser du att denna "oskrivna" regel också är ett hot mot forumets framtid och vår yttrandefrihet?
Senast redigerad av Ödlan 2008-06-03 kl. 21:56.
Citera
2008-06-03, 21:54
Medlem
snapcases avatar
Jag var inte närvarande i outlaw när dom specifika reglerna för invitetråden drogs upp men jag var med och utformade en hel del andra delar av regelverket på FB. En sak kan jag iaf intyga och det är att ingen enskild moderator kan skapa egna regler utan ALLA förslag av den typen måste nagelfaras hårt av modskollegiet.
Ingen mod har möjligheten att agera diktator eller småpåve i "sin" forumdel. Att egenmäktigt hitta på regler har i de få (ett tror jag) fall det skett lett till att moderatorn fick avgå.
Citera
2008-06-03, 21:56
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLMF
Nu har några moderatorer tagit sig rätten att hitta på egna regler som dom dessutom kommer att använda för att banna användare.
Dom har även tagit sig friheten att ge vissa användare dispans för deras nya regler helt efter eget tycke!

http://www.flashback.org/showpost.p...74&postcount=1
http://www.flashback.org/rules/ är det som gäller och om någon vill införa nya regler så måste dom skrivas in där.

Moderatorer kan inte sitta och leka diktatorer och hitta på egna regler efter eget tycke som dessutom strider mot flashback policy om att alla ska få skriva vad dom vill så länge man följer http://www.flashback.org/rules/ .

Citat:
1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar kommersiell reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning. Det är inte tillåtet att använda diskussionsforumet för annonsering.

Undantag:

* Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.
* Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.
* Referal-länkar får publiceras ifall ingen tjänar pengar (eller andra fördelar) på länken, samt att det finns godtagbara orsaker till att inte länka till webbplatsens startsida.
* Det är tillåtet med bortskänkes-annonser i avdelningen "Recycle your stuff", med undantag för all hantering av läkemedel och droger.
* Det tillåtet med byteshandel av invites och konton i en specifik tråd i avdelningen "Fildelning".

Detta står ju i reglerna och jag är övertygad som att reglerna som satts upp i den tråden är framtagna av fler än SHJ.
Citera
2008-06-03, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Jag var inte närvarande i outlaw när dom specifika reglerna för invitetråden drogs upp men jag var med och utformade en hel del andra delar av regelverket på FB. En sak kan jag iaf intyga och det är att ingen enskild moderator kan skapa egna regler utan ALLA förslag av den typen måste nagelfaras hårt av modskollegiet.
Ingen mod har möjligheten att agera diktator eller småpåve i "sin" forumdel. Att egenmäktigt hitta på regler har i de få (ett tror jag) fall det skett lett till att moderatorn fick avgå.

Hur är det med Laidback då?

Är det inte ett ypperligt exempel på just hur pass fritt spelrum moderatorer egentligen kan få vad gäller skapande av egna regler?
Citera
2008-06-03, 22:03
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident

Är det inte ett ypperligt exempel på just hur pass fritt spelrum moderatorer egentligen kan få vad gäller skapande av egna regler?

Citat:
Ursprungligen postat av admin2
Priset som får betalas för laidback´s existens är enväldiga moderatorer. Detta innebär också att trådar som "inte passar" kan låtas vara kvar om de anses ha ett värde.

Moderatorerna här har möjligheten att stänga av användare från laidback. Detta sker på obestämd tid och den som blivit avstängd får själv söka återinträde i den för ändamålet särskilda tråden när han eller hon anser sig ha suttit i skamvrån länge nog.

vid brott mot reglerna i laidback (i laidback) stängs man av från laidback. vid brott mot forumets regler (oavsett om det är i laidback eller inte) stängs man av från forumet eller får en varning.

(om någon kan visa ett historiskt exempel på att jag har fel får denne hemskt gärna rätta mig.)
Senast redigerad av Ödlan 2008-06-03 kl. 22:08. Anledning: stavfel
Citera
2008-06-03, 22:03
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident

Modsen i laidback är på intet vis undantagna samma regler som gäller för alla andra mods. De regler som finns för laidback är framtagna av modskollegiet och inte nån skapelse av en enskild moderator.
Generellt så kan jag säga att om man anser att en mod missköter sin forumdel eller beter sig olämpligt där så ska man:
a: Kontakta någon av de andra modsen i samma forumdel.
b: Kontakta en annan mod man känner förtroende för.
c: Om man inte får respons av steg a eller b så bör man kontakta admin för att höra hans åsikt.
Citera
2008-06-03, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Modsen i laidback är på intet vis undantagna samma regler som gäller för alla andra mods. De regler som finns för laidback är framtagna av modskollegiet och inte nån skapelse av en enskild moderator.

Alright, tackar för klargörandet.
Citera
2008-06-03, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
på vilket sätt förekommer det censur om det inte handlar om en diskussionstråd utan snarare en listtråd?
Jag tycker inte att det spelar någon roll vad det är för tråd, det är grejen att vissa användare stängs ute från att posta i tråden pga att dom inte har tillräckligt med poster och/eller ett tillräckligt gammalt konto som gör mig sur.
Anledningen att vissa användare blivit lurade tycker jag inte räcker för att hindra massor av användare(förmodligen majoriteten av alla användare) att posta i en tråd.
Kollektiv bestraffning är just vad det är.

Att vissa inte kan använda hjärnan och ger ut konto eller invites (utanför flashback) till opålitliga personer är inget man ska kunna grunda sådana här nya regler på, speciellt inte när det berör så många användare och att man åker på ban om man bryter mot den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in