2007-09-02, 21:46
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Jag har på senare tid blivit fascinerad av rastafari-kulturen, främst p.g.a att jag har en förkärlek för reggae.

Finns det någon här på FB som lever efter kulturens normer, helt eller delvis?
Om svaret är ja, berätta hur du lever, vilka värderingar du har osv osv...

Peace!
Citera
2007-09-06, 21:10
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons Åberg
Jag har på senare tid blivit fascinerad av rastafari-kulturen, främst p.g.a att jag har en förkärlek för reggae.

Finns det någon här på FB som lever efter kulturens normer, helt eller delvis?
Om svaret är ja, berätta hur du lever, vilka värderingar du har osv osv...

Peace!

Lustigt nog var det Ras Tafari som ledde mig till Jesus Kristus.

Ras Tafari var Haile Selassies namn innan han blev krönt till Kejsare av Etiopien.

Idag existerar Rasta i form av Nyabhingi samt Twelve tribes of Israel( Bob Marley ). Båda sekterna finns i Sverige.

Komplicerad historia.. men även ett underbart religiöst uttryck.

Kontakta mig om du behöver mer info.

Mvh

Tubbo..
Citera
2007-09-07, 14:23
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Ras Tafari var Haile Selassies namn innan han blev krönt till Kejsare av Etiopien.

Idag existerar Rasta i form av Nyabhingi samt Twelve tribes of Israel( Bob Marley ). Båda sekterna finns i Sverige.

Mvh

Tubbo..

Det finns ett flertal grupper inom rastafari. Du har t.ex. glömt att nämna Bobo Ashanti och Ethiopiskortodoxa rastas.

Sedan är det väll inte lustigt att en man av kung Salomos blod leder dig till kristus? Glöm inte att alla rastafariska grenar ser Kristus i en eller annan skepnat och på så vis är alla grenar av rastafari kristna i större eller mindre utsträckning även om förstås Etiopiskortodoxa samt 12 Tribes of Israel är de som är tydligast kristna.

Det som separerar 12 Tribes ifrån vanliga kristna är ju synen på att Haile Selassie väckte de tolv stammarna och att profeten Gad samlade dem samt erkännandet av Haile Selassie som av davids ätt.

Kontakta mig om du behöver mer info
Citera
2007-09-07, 19:02
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Mvh

Tubbo..

Jo jag visste det redan.
På vilket sätt ledde Ras Tafari dig till Jesus? Är du från Sverige? Om du kommer från något annat land, ange gärna vilket.
Citera
2007-09-08, 09:13
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons Åberg
Jo jag visste det redan.
På vilket sätt ledde Ras Tafari dig till Jesus? Är du från Sverige? Om du kommer från något annat land, ange gärna vilket.

Nu är inte jag Tubbo men Haile Selassie sa att han satte ära i Bibeln och att det är samlingspunkten för hela mänskligheten. Så kallar man sig rasta, så bör man ju följa Ras Tafari, Seen? Så, som rasta, läs bibeln ifrån början till slut, ett kapitel om dagen för dig själv. I och med det så finner du även kristus om du inte redan gjort det.
Citera
2007-10-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Det som separerar 12 Tribes ifrån vanliga kristna är ju synen på att Haile Selassie väckte de tolv stammarna och att profeten Gad samlade dem samt erkännandet av Haile Selassie som av davids ätt.

Kontakta mig om du behöver mer info

Har länge undrat över rastafaris och haile selassies koppling till judah, conquering lion of the tribe of judah o de. Greppar inte riktigt ditt snack. Vad jag förstått var det Marcus Garvey som sa att nästa kung som kröns i afrika skall bli gud, typ. Hur kan då han som nästan funnits i "vår" tid kunnat väcka de tolv stammarna eller vad du nu menar?

Och skulle gärna vilja ha lite mer allmän inblick i rasta-israel kopplingen
Citera
2007-10-17, 17:50
Medlem
langaocbs avatar
Älskar reggea och gräs, avskyr sekter och religion ?
RastafarIs hänvisar alltid till Marcus Garvey som en profet och att hans ord var bevis för att Haillie Selassie var messias, lite lustigt eftersom Garvey har sagt att H.S. inte var messias. H.S. själv var ett riktigt praktsvin till diktator och kommenterade alldrig rastafarI-rörelsen trots att han gjorde ett statsbesök på Jamaica. Lite konstigt av messias himself att inte kommentera de enda rättrogna. Enligt uppgift ska det också ha pågått slavhandel i Etiopien under H.S. regeringsperiod
Som reggea-fantast har jag själv varit fascinerad av rastafarI-rörelsen men tro inte att det finns något vettigt att hämta där...
Utan reggea, gräs och Bob Marley hade RastafaIanismen endast varit en liten bortglömd sekt på Jamaica och vi hade knappast sett vita svennar hylla en död afrikansk diktator som messias.
Citera
2007-10-17, 18:47
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capitano
Och skulle gärna vilja ha lite mer allmän inblick i rasta-israel kopplingen
Det finns ingen koppling. De tror att de utgör de 12 "riktiga" Israels stammar. Det finns utöver det mig veterligen ingen koppling mellan Israel och rastas.

EDIT: Ska säga att jag är en stor reggaefantast, lyssnar på reggae mer än något annat. Ett lyssningstips: http://www.youtube.com/watch?v=hip2i9yHZ38
Citera
2007-10-18, 14:27
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det finns ingen koppling.

Det beror helt på vad man lägger i begreppet. I rastafari-religionen liksom i etiopisk kristendom anser man att monarken (Haile Selassie var den 225:e) är rakt nedstigande led ättling till Kung Salomo och drottningen av Saba – det rör sig alltså inte om den annorstädes spridda villfarelsen att man är sprungen ur någon av de förlorade stammarna. Denna uppfattning har lett till att delar av den etiopiska judenheten i dagens Israel närmat sig rastafari-religionen, förmodligen som en reaktion på svårigheter att bli fullt accepterade och integrerade i det omgivande samhället.
Citera
2007-10-18, 14:34
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Är du svart?

Om inte så har du ju inget att göra i den religionen, utifrån religionen själv.
Citera
2007-10-18, 14:41
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige
Det beror helt på vad man lägger i begreppet. I rastafari-religionen liksom i etiopisk kristendom anser man att monarken (Haile Selassie var den 225:e) är rakt nedstigande led ättling till Kung Salomo och drottningen av Saba – det rör sig alltså inte om den annorstädes spridda villfarelsen att man är sprungen ur någon av de förlorade stammarna. Denna uppfattning har lett till att delar av den etiopiska judenheten i dagens Israel närmat sig rastafari-religionen, förmodligen som en reaktion på svårigheter att bli fullt accepterade och integrerade i det omgivande samhället.
Det säger du? intressant - jag har alltid trott att de sett sig själva som de "riktiga hebréerna" och sitt afrika som sion.
Citera
2007-10-18, 17:36
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det säger du? intressant - jag har alltid trott att de sett sig själva som de "riktiga hebréerna" och sitt afrika som sion.

Lite svårt att säga "precis såhär ser dom på saken" då det finns en mängd olika inriktningar inom rörelsen. Även inom de olika grenarna finns det massvis med olika syner på saken. RastafarI-rörelsen är ju väldigt individuellt inriktad, inte så jävla toppstyrd. Sen hör det ju till saken att för de flesta Rastas är det bra mycket viktigare att röka sig helstekt och sitta och trumma i en ring än att ha seriösa teologiska diskussioner. Kan mycket väl tänka mig att det finns rastas som ser sig som de "äkta" judarna. Har hört om någon afro-amerikansk "judisk kyrka" (eller sekt, eller vad man nu ska kalla det) som ser sig själv som de riktiga judarna och följdaktigen är jävligt anti-semitiska. Det hela är väldigt rörigt med korsbefruktningar mellan olika svarta amerikanska och Jamaicanska judiska/kristna/rasta sekter.
Likaså är det med påståendet i ett av inläggen där det påstås att vita absolut inte kan vara Rastas. Vissa av sekterna och individerna är extremt rasistiska andra är absolut inte rasister. Såg en intervju med Rita Marley där hon snackade om att Bobs cancer var av hudcancer typ och eftersom denna typ av cancer endast fanns hos vita var det Bobs vita gener som hade haft ihjäl honom...
Det finns förmodligen lika många RastafarIanismer som det finns rastas. Jag har hört om någon gren som helt har tagit avstånd från Haillie Selassie (!). Vissa är skit-inne på astrologi, vissa sitter allt som oftast med näsan i en bibel, vissa tycker att man bör bränna biblar . För mycket ganja ,för lite struktur möjligtvis ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in