Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det säger du? intressant - jag har alltid trott att de sett sig själva som de "riktiga hebréerna" och sitt afrika som sion.
Lite svårt att säga "precis såhär ser dom på saken" då det finns en mängd olika inriktningar inom rörelsen. Även inom de olika grenarna finns det massvis med olika syner på saken. RastafarI-rörelsen är ju väldigt individuellt inriktad, inte så jävla toppstyrd. Sen hör det ju till saken att för de flesta Rastas är det bra mycket viktigare att röka sig helstekt och sitta och trumma i en ring än att ha seriösa teologiska diskussioner. Kan mycket väl tänka mig att det finns rastas som ser sig som de "äkta" judarna. Har hört om någon afro-amerikansk "judisk kyrka" (eller sekt, eller vad man nu ska kalla det) som ser sig själv som de riktiga judarna och följdaktigen är jävligt anti-semitiska. Det hela är väldigt rörigt med korsbefruktningar mellan olika svarta amerikanska och Jamaicanska judiska/kristna/rasta sekter.
Likaså är det med påståendet i ett av inläggen där det påstås att vita absolut inte kan vara Rastas. Vissa av sekterna och individerna är extremt rasistiska andra är absolut inte rasister. Såg en intervju med Rita Marley där hon snackade om att Bobs cancer var av hudcancer typ och eftersom denna typ av cancer endast fanns hos vita var det Bobs vita gener som hade haft ihjäl honom...
Det finns förmodligen lika många RastafarIanismer som det finns rastas. Jag har hört om någon gren som helt har tagit avstånd från Haillie Selassie (!). Vissa är skit-inne på astrologi, vissa sitter allt som oftast med näsan i en bibel, vissa tycker att man bör bränna biblar

. För mycket ganja ,för lite struktur möjligtvis

....