2007-10-18, 17:44
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Kan mycket väl tänka mig att det finns rastas som ser sig som de "äkta" judarna. Har hört om någon afro-amerikansk "judisk kyrka" (eller sekt, eller vad man nu ska kalla det) som ser sig själv som de riktiga judarna och följdaktigen är jävligt anti-semitiska. Det hela är väldigt rörigt med korsbefruktningar mellan olika svarta amerikanska och Jamaicanska ....
Typ dessa: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hebrew
Black Hebrews, are groups of people of African ancestry situated mostly in the United States who claim to be descendants of the ancient Israelites. They believe that many Africans, as well members of the African Diaspora in places such as South America and the Caribbean, are also descended from the Israelites.
Citat:
judiska/kristna/rasta sekter.. För mycket ganja ,för lite struktur möjligtvis
så sant, så sant
Citera
2007-10-18, 17:53
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Typ dessa: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hebrew
Black Hebrews, are groups of people of African ancestry situated mostly in the United States who claim to be descendants of the ancient Israelites. They believe that many Africans, as well members of the African Diaspora in places such as South America and the Caribbean, are also descended from the Israelites.
så sant, så sant

Ja typ dom , fan det var några stycken olika. Får läsa hela artikeln senare. Jag kommer direkt att tänka på http://www.youtube.com/watch?v=SxMLgwOqHcU
Tyvärr hittade jag inte hela klippet men du har sett det va? "Splitters!"
Citera
2007-10-18, 20:04
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Ja typ dom , fan det var några stycken olika. Får läsa hela artikeln senare. Jag kommer direkt att tänka på http://www.youtube.com/watch?v=SxMLgwOqHcU
Tyvärr hittade jag inte hela klippet men du har sett det va? "Splitters!"
Självklart, helt underbar.

"Judean People's Front? Wankers!"
Citera
2007-10-28, 07:02
Medlem
Himmler!s avatar
Taffari mekonnen, senare ras tafari på amhariska prins tafari var en envåldshärskare i Etiopien. Den sk profeten Marcus Garvey sade till sin jamaicanska bröder att dom skulle mot Afrika där en svartkonung skulle krönas. Rastafari tog namnen Haile Selassie när han kröntes till kejsare i Etiopien (den sista någonsin) alla Etiopiska kejsare sägs härstamma från kung Salomon och drottningen av Saba i bibeln. Han var en ynkrygg som levde i extrem lyx medans hans folk svalt. Han gillade tex att kasta stora köttstycken till sina hundar. Även Marcus Garvey sa att Selassie kommer att ses som en ynkrygg som flydde från sitt land när faschist Italien invaderade Etiopien. Han avsattes och mördades under en militär kupp ledd av Berhane Mengistu. Ha begravdes under en toalet. Han körde förövrigt bort ett gäng rastas som kom till sitt palats för att hedra honom med kommentaren att han var en äkta kristen och att kalla honom för gud var hädiskt.
Citera
2007-10-28, 07:12
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons Åberg
Jag har på senare tid blivit fascinerad av rastafari-kulturen, främst p.g.a att jag har en förkärlek för reggae.

Finns det någon här på FB som lever efter kulturens normer, helt eller delvis?
Om svaret är ja, berätta hur du lever, vilka värderingar du har osv osv...

Peace!

Dom flesta rastafarier äter inte kött framförallt griskött. Dom dricker inte alkohol och mjölkprodukter. Deras speciella kost kallas "ital food" vilket är vegetarisk mat utan tillsatsatser tex salt. Vissa rastarörelser hållar hårda på reglerna tex Nyabinghi och bobo shanti. Den sistnämnda bär alltid turpan och vissar sällan ina lockar. Twelve tribes of Israel är den största och liberalaste formen där bland annat dreads är vallfritt. Alla twelve tribes medlemmar tillhör en viss stam beroende på vilken månad dom är födda. Alla månader symboliserar även en enskilt kroppsdel tex November penis.
Citera
2007-10-28, 10:20
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
H.S. själv var ett riktigt praktsvin till diktator och kommenterade alldrig rastafarI-rörelsen trots att han gjorde ett statsbesök på Jamaica. Lite konstigt av messias himself att inte kommentera de enda rättrogna. Enligt uppgift ska det också
Dr. M. B. Douglas, a delegate to Ethiopia in the mission of 1961, offered the writer this interesting report. On the mission's arrival in Addis Ababa, the delegates were met by Abuna, Archbishop of the Ethiopian Orthodox Church, and upon learning that the cult worshipped the Emperor as God, advised them not to make this known to the King because such information would cause him great displeasure. He informed them that the Emperor was a devout Christian and a regular worshipper at the cathedral.
Dr. Douglas recalled that this in no way discouraged the Rastafarians; to the contrary, it only strengthened their belief. Their reply to the Abuna was, "If he does not believe he is god, we know that he is god;" they informed the Abuna that the King would never display his divinity for "he that humbleth himself shall be exalted, and he that exalteth himself shall be abased." "The Rastafarians left Ethiopia," observed Dr. Douglas, "more convinced than ever, that Haile Selassie is God."
(Ur The Rastafarians av Leonard E Barrett)

Här är ett inlägg jag skrev för ett par år sedan:
http://www.flashback.org/showpost.p...58&postcount=9
Citera
2008-04-09, 04:44
Medlem
Pujis avatar
Varför bär Rastafarais jude stjärnan?

Som rubriken lyder.
Jag har inte förstått riktigt varför de bär judestjärnan? De är emot zion, antar att de menar zionister då? Skulle vara tacksam för en liten förklaring kring detta.

MVH
Senast redigerad av Puji 2008-04-09 kl. 04:46.
Citera
2008-04-09, 08:29
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puji
Som rubriken lyder.
Jag har inte förstått riktigt varför de bär judestjärnan? De är emot zion, antar att de menar zionister då? Skulle vara tacksam för en liten förklaring kring detta.

MVH

På vilket vis är rasta mot Zion? Låter ju helt sjukt.
Zion är kort beskrivet paradiset enligt rastafari. Att rastafari bär salomos sigill beror på att de, på samma vis som många andra kristna ser sig som israels barn (inte staten israel).
Citera
2008-04-09, 08:50
Medlem
Pujis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
På vilket vis är rasta mot Zion? Låter ju helt sjukt.
Zion är kort beskrivet paradiset enligt rastafari. Att rastafari bär salomos sigill beror på att de, på samma vis som många andra kristna ser sig som israels barn (inte staten israel).

Tack för svaret, är inte så insatt inom religion men har inte kunnat sluta tänka på detta så jag var tvungen att starta en tråd.

Men stödjer de ockupationen av palestina?
Citera
2008-04-09, 08:56
Bannlyst
Citat:
Som rubriken lyder.

MVH

För att de är/var judar. Innan Rast Afari (Haile Selassie) blev kung så var dom osiljaktiga från vilken jude som helst, om man bortsåg ifrån att de rökte marijuana.

Men nu eftersom deras kung har kommit till jorden så skiljer de sig från de andra judarna som fortfarande väntar på att han ska komma. Rastafarierna väntar precis som de kristna på att deras kung ska återuppstå.

Dread locks är deras motsvarighet till de judiska polisongerna.

Citat:
Tack för svaret, är inte så insatt inom religion men har inte kunnat sluta tänka på detta så jag var tvungen att starta en tråd.

Men stödjer de ockupationen av palestina?

De stödjer inte Israel eftersom de tror att judarnas heliga land (Sion) finns i Etiopien och inte i Palestina.

Här kan du läsa vidare om rastafaris och deras syn på Zion (Sion på svenska).
http://en.wikipedia.org/wiki/Zion
Senast redigerad av Suliot 2008-04-09 kl. 09:10.
Citera
2008-04-09, 09:34
Medlem
Pujis avatar
Tack för svaren. Skall kika på wiki länken också.
Citera
2008-04-09, 13:16
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suliot
De stödjer inte Israel eftersom de tror att judarnas heliga land (Sion) finns i Etiopien och inte i Palestina.

Källa på det? Rasta läser exakt samma bibel som övriga kristna, det finns ingen tvivel om vart nya jerusalem kommer stå och det är på samma plats som Jerusalem idag. Däremot ses ofta Etiopien som Zion pga flera andra faktorer. Som att förbundsarken fördes dit efter Salomos "fall", pga att många tror att edens lustgård stod där, att davis blodslinje går genom etiopiska kungahuset.

På den yttersta dagen, är det fortfarande genom jerusalems portar somrasta ska vandra precis så som går att läsa i bibeln.

EDIT: Vill bara tillägga att långt ifrån alla rastafari röker eller rökte marijuana. Att cannabis ska ha växt på Salomos grav som ofta används som ursäkt för eventuellt rökande har inte heller någon grund då det inte finns några samtida skrifter som styrker det och vi har idag fortfarande inte funnit hans grav. Det får närmast ses som en jamaikansk vandringssägen.
Senast redigerad av Requiem 2008-04-09 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in