• 1
  • 2
2008-06-02, 12:37
Medlem
buyzabas avatar
Jag har märkt att människor norr om forna riksgränsen Danmark-Sverige har problem att sätta ord på vad vi östdanskar kallar för säckakärra. När man är på ett lager eller ska köra iväg med någonting säger folk "Ta den där ööh, vad heter det, kärran" allt som oftast. Dvs. den skjutkärran som man använder för att lasta på backar, lådor, (säckar) med mera på för att underlätta transport och minska slitage på rygg.

Ord som internet gav som förslag var: Skjutkärra, Lastkärra, Pirra och Trilla.

Vilket ord använder ni och vad fan är standardordet?
Citera
2008-06-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Jag har märkt att människor norr om forna riksgränsen Danmark-Sverige har problem att sätta ord på vad vi östdanskar kallar för säckakärra. När man är på ett lager eller ska köra iväg med någonting säger folk "Ta den där ööh, vad heter det, kärran" allt som oftast. Dvs. den skjutkärran som man använder för att lasta på backar, lådor, (säckar) med mera på för att underlätta transport och minska slitage på rygg.

Lastvagn möjligtvis, får inte riktigt en klar bild av vad för "vagn/kärra" du menar. :] (Skulle dock aldrig orka säga lastvagn, blir nog bara vagn).
Citera
2008-06-02, 12:42
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba

Säckkärra är i alla fall det naturliga för mig, som inte bott längre söderut än i Norrköping.
Citera
2008-06-02, 12:44
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Lastvagn möjligtvis, får inte riktigt en klar bild av vad för "vagn/kärra" du menar. :] (Skulle dock aldrig orka säga lastvagn, blir nog bara vagn).

http://images.google.com/images?um=1...A4ckk%C3%A4rra menar i alla fall jag.
Citera
2008-06-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
http://images.google.com/images?um=1...A4ckk%C3%A4rra menar i alla fall jag.

Hm okej, brukar använda sådana under sommaren. Blir nog oftast bara: "Släng upp det på den där!"
Citera
2008-06-02, 13:08
Medlem
Köses avatar
Pirra har jag alltid sagt.
Citera
2008-06-02, 13:09
Medlem
Vrövhåls avatar
Jag har aldrig hört någon kalla det för något annat än just säckkärra, så jag antar att det är det allmänt vedertagna namnet i sverige.
Citera
2008-06-02, 13:10
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Pirra har jag alltid sagt.

Jag också, men i Göteborg har ingen fattat vad jag menat...
Citera
2008-06-02, 13:21
Medlem
jumpcuts avatar
Det heter pirra, men i Skåne har jag förstått att pirra betyder knulla.

Jävla skåningar, baxa betyder stjäla och pirra är ett transporthjälpmedel, men halv-danskarna gör om allt till knulla...
Citera
2008-06-02, 13:23
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Jag har aldrig hört någon kalla det för något annat än just säckkärra, så jag antar att det är det allmänt vedertagna namnet i sverige.

Inte i flyttbranschen i alla fall, eller i Stockholm.
Citera
2008-06-02, 13:33
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål

Jag har aldrig hört något annat än pirra, säckkärra har jag aldrig hört talas om. Mitt ursprung är i Roslagen.
Citera
2008-06-02, 13:36
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det heter pirra, men i Skåne har jag förstått att pirra betyder knulla.

Haha ja, det var det första jag tänkte på när "pirra" nämndes i tråden: "Det är ju ett verb, det betyder att man..."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in