Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Jag har oxå tänkt precis likadant och startade en tråd i filsofiforumet.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=647167
Och vad jag läst så verkar det tydligen förhålla sig på liknande sätt som föregående skribent skriver. Man kan inte tala om massa på samma sätt på partikelnivå som vi gör i den värd vi upplever med våra sinnen. När man gör en rejäl inzoomning händer mystiska saker. dessa små "delar" kan uppföra sig som antingen vågfunktioner eller som partiklar. Kvarkarna kan inte sönderdelas utan är en sorts vibration av (gitarr)strängar som agerar efter sannorlikhet. Detta blev lite rörigt känner jag och jag är inte helt säker att jag har alla fakta i ordning, rätta mig gärna

De uppför sig som vågor eller partiklar, det sammansatta begreppet heter vågfunktion (våg- och partikelegenskaper), inte tvärt om.
Kvarkarna beter sig inte som några gitarrsträngar, dock är de mycket osäkra, eller bättre uttryckt obestämda.
När man talar om strängar inom den spekulerande fysiken menar man oftast teoretiska mycket små strängar som bygger upp kvarkarna, dessa är för små för att på något sätt kunna påvisas, men ändock verkar de stämma med nuvarande fysik.
Den kallas M-teorin.