Citat:
Ursprungligen postat av Nydal
"Cynism r att betrakta ngot som det verkligen r, inte s som det borde vara."
Oscar Wild
[...]
Detta r faktiskt extremt sannt. Idag vill mnga se verkligheten som den borde vara, srskillt nr det gr dligt i vrlden. Men ajg ser det faktiskt som en styrka att se realiteten som den r, d man kan anpassa sig bttre och drmed har ett vertag gentemot alla "optimister"
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Bumpar upp trden lite, bttre n att starta en ny.
J
ag tycker cynism r bra. En intelligent person kan ju inte sga att vrlden r bra och fin, fr det r den inte. Givetvis hnder bra saker i vr vrld men blundar men fr alla problem r man inte bara naiv, man r dum. Folk sger till mig att jag r cynisk, bitter, pessimistisk och negativ som om det vore ngot riktigt dligt. Sdana kommentarer lyssnar jag inte p, men en av mina vnner sa att det var vldigt jobbigt att jag var s pessimistisk och bitter. Nr en nra vn sger s r det en annan sak, d tar jag t mig av kritiken, frsts. Vill inte frlora mina vnner eller dra ner mina vnner i ngot deprimerat trsk fr att jag har en fr svart livssyn. D r den ju destruktiv. Men jag r fortfarande hellre sedd som cynikern n den naiva alla dagar i veckan
Man fr vl knna av lite, man vill ju inte frstra en superbra stmning med en dryg kommentar, ven om det knns lockande ibland.
Om man inte r cynisk sjlv frstr jag att man kan tycka det r jobbigt att umgs med en riktigt cynisk mnniska. Det r frmodligen d man brjar tycka den personen r deprimerande, trkig och sur av sig fr att man inte frstr cynismen.
Cynisk humor r fr vrigt bst, det r drfr jag lskar John Entwistle's lttexter.
Hller helt med!
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
En viss cynism med glimten i gat r vl OK. Att umgs med en vldigt cynisk mnniska fr mig att bara knna tomhet och nihilism och total svrta.
Jag tror jag bryr mig fr mycket om livet och vrlden fr att attraheras av cynism.
Jag r fullt medveten om det som vissa cyniska mnniskor pratar om.
Och eftersom jag r s medveten om allt ngestframkallande hr p jorden s r det vl ondigt att hylla det som realism?
Mina fetningar
Varfr? Bara fr att vrlden suger s behver du ju inte vara deprimerad? Borde det inge leda till att du nu med flrnyad kraft kan agera baserad p de nya frutsttningarna. Istllet fr att leva i en rosa "drmbubbla"??
Nej, en cyniker hyllar inte det dliga som realism, utan bara konstaterar att det r s.