2010-02-24, 16:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighet9
None taken . Skulle vara intressant att hra hur du definierar skillnaden mellan smart och intelligent och hur du kan dra sdana vittgende slutsatser som du gjorde utifrn mitt korta inlgg ovan. Varfr skulle intelligens st i motsats till naivitet och livsgldje?

Smart skulle jag kalla hjrnans frmga att behandla sensorisk data. Desto snabbare och bttre hjrnan kan gra detta ju "smartare" r man.

Intelligens skulle jag snarare kalla ett karaktrsdrag. Knner mnga smarta mnniskor som inte har en uns intelligens i sig. En intelligent mnniska ser jag som en ytterst rationell mnniska, vilket smarthet inte alltid medfr. Tnker inte g in djupare d det ofta leder till en diskussion om semantik. Dremot s finns det uppenbarligen en del av vad jag skulle kalla intelligens i dig med tanke p att du lser Rand, visserligen tycker jag att Rand i princip r en frenkling av Nietzsche men det r en annan diskussion.
Citera
2010-02-24, 23:41
Medlem
En viss cynism med glimten i gat r vl OK. Att umgs med en vldigt cynisk mnniska fr mig att bara knna tomhet och nihilism och total svrta.

Jag tror jag bryr mig fr mycket om livet och vrlden fr att attraheras av cynism.
Jag r fullt medveten om det som vissa cyniska mnniskor pratar om.
Och eftersom jag r s medveten om allt ngestframkallande hr p jorden s r det vl ondigt att hylla det som realism?
Citera
2010-02-25, 01:06
Medlem
racerkatts avatar
Citat:
Cynisk - bra eller anus?
Anus, ett stort hrigt jvla nazianus!
Citera
2010-02-25, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racerkatt
Anus, ett stort hrigt jvla nazianus!

vnta nu r det dligt?
Citera
2010-02-25, 06:48
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydal
"Cynism r att betrakta ngot som det verkligen r, inte s som det borde vara."
Oscar Wild

[...]

Detta r faktiskt extremt sannt. Idag vill mnga se verkligheten som den borde vara, srskillt nr det gr dligt i vrlden. Men ajg ser det faktiskt som en styrka att se realiteten som den r, d man kan anpassa sig bttre och drmed har ett vertag gentemot alla "optimister"

Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Bumpar upp trden lite, bttre n att starta en ny.

Jag tycker cynism r bra. En intelligent person kan ju inte sga att vrlden r bra och fin, fr det r den inte. Givetvis hnder bra saker i vr vrld men blundar men fr alla problem r man inte bara naiv, man r dum. Folk sger till mig att jag r cynisk, bitter, pessimistisk och negativ som om det vore ngot riktigt dligt. Sdana kommentarer lyssnar jag inte p, men en av mina vnner sa att det var vldigt jobbigt att jag var s pessimistisk och bitter. Nr en nra vn sger s r det en annan sak, d tar jag t mig av kritiken, frsts. Vill inte frlora mina vnner eller dra ner mina vnner i ngot deprimerat trsk fr att jag har en fr svart livssyn. D r den ju destruktiv. Men jag r fortfarande hellre sedd som cynikern n den naiva alla dagar i veckan Man fr vl knna av lite, man vill ju inte frstra en superbra stmning med en dryg kommentar, ven om det knns lockande ibland.

Om man inte r cynisk sjlv frstr jag att man kan tycka det r jobbigt att umgs med en riktigt cynisk mnniska. Det r frmodligen d man brjar tycka den personen r deprimerande, trkig och sur av sig fr att man inte frstr cynismen.

Cynisk humor r fr vrigt bst, det r drfr jag lskar John Entwistle's lttexter.

Hller helt med!

Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
En viss cynism med glimten i gat r vl OK. Att umgs med en vldigt cynisk mnniska fr mig att bara knna tomhet och nihilism och total svrta.

Jag tror jag bryr mig fr mycket om livet och vrlden fr att attraheras av cynism.
Jag r fullt medveten om det som vissa cyniska mnniskor pratar om.
Och eftersom jag r s medveten om allt ngestframkallande hr p jorden s r det vl ondigt att hylla det som realism?
Mina fetningar

Varfr? Bara fr att vrlden suger s behver du ju inte vara deprimerad? Borde det inge leda till att du nu med flrnyad kraft kan agera baserad p de nya frutsttningarna. Istllet fr att leva i en rosa "drmbubbla"??
Nej, en cyniker hyllar inte det dliga som realism, utan bara konstaterar att det r s.
Citera
2010-02-25, 09:50
Medlem
Citat:
Varfr? Bara fr att vrlden suger s behver du ju inte vara deprimerad? Borde det inge leda till att du nu med flrnyad kraft kan agera baserad p de nya frutsttningarna. Istllet fr att leva i en rosa "drmbubbla"??
Nej, en cyniker hyllar inte det dliga som realism, utan bara konstaterar att det r s.

Jag lever knappast i en rosa drmbubbla. Dock r vrlden inte antingen svart eller vit och en cyniker ser ofta bara det dliga i allt. Realism r summan av det hela inte bara det dliga.
Citera
2010-02-25, 11:45
Medlem
SniperJackals avatar
som andra sagt s r det bara bra att vara lite cynisk. Men fr mycket cynism r bara sjlvdestruktivt och det r lttare att hamna i en depression. Det vet jag av egna erfarenheter

Jag pstr att cyniska mnniskor r realister. vi ser verkligheten fr hur den r utan att gulla till det som alla idioter/pk mnniskor. Som sagt det r bara bra i mttliga mngder men man mr fan inte bra av det om man r fr cynisk ven om man bara konstaterar att det dliga r det dliga.

Det kan ungefr liknas med ett ljus i ett mrkt rum. Man vet ju att det finns viss godhet men jmfrt med allt det hemska s kan det bli rtt pfrestande efter ett tag.
Senast redigerad av SniperJackal 2010-02-25 kl. 11:49.
Citera
2010-02-25, 11:59
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Att vara cyniker r lite som att vara bg: Det kanske gr saker lite omstndigare n de borde vara, men man gavs inget val heller.
Citera
2010-02-25, 12:41
Medlem
racerkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skincare
vnta nu r det dligt?
Ja, det r dligt. Om alla svenskar var lika cyniska som fbs politiska elit s hade Sverige varit ett mycket deprimerande land att leva i.
Citera
2010-02-25, 13:01
Medlem
Cynism r en hgre form av klarsynthet. Jag tror alla blir cyniska, bara de grubblar lite. Naivitet r reslutat av fr lite tankeverksamhet.
Citera
2010-02-25, 13:44
Medlem
Landsknechts avatar
Visst r det okej att vara cynisk, men om man lter sitt cyniska tnkande genomsyra allt annat med pessimism s r man inte mycket till umgnge. Jag r lngtifrn njd med hur vrlden ser ut, men att sitta och klaga om det dygnet runt gr inte saken bttre, och det skadar i slutndan bara mig sjlv.
Citera
2010-02-25, 16:13
Medlem
Cregers avatar
jag tror det r desto mer destruktivt att vara naiv, n att sga saker som pajar den eviga partystmningen hr i livet.

om en mnniska gr genom hela livet utan att se saker som gr han eller hon cynisk s r nog den personen blind, men jag tror inte det r speciellt bra att utveckla cynism vid en fr tidig lder egentligen.
Senast redigerad av Creger 2010-02-25 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in