2010-02-25, 17:34
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
Jag lever knappast i en rosa drmbubbla. Dock r vrlden inte antingen svart eller vit och en cyniker ser ofta bara det dliga i allt. Realism r summan av det hela inte bara det dliga.

Jag sa heller alldrig att den skulle vara svart eller vit. Men till skillnad frn alla optimister dr ute s inser vi cyniker att vrlden r bra mycket mera t det svarta n det vita hllet. Att det sen finns ljusglimtar r det (nstan) ingen som frnekar. MEN sen har du ett till problem. Du ser vrlden som en kombination av svart och vit. => gr. Men d mste du tnka p att alla har olika definitioner av svart och vit. S bara fr att du tycker att ngt r dligt s betyder det inte att jag tycker likadant.
Citera
2010-02-25, 21:27
Medlem
Skrddarens avatar
Klart man r cynisk, speciellt p mndagar!
Citera
2010-02-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niko1
Cynism r en hgre form av klarsynthet. Jag tror alla blir cyniska, bara de grubblar lite. Naivitet r reslutat av fr lite tankeverksamhet.
Cynism r en vinklad form av klarsynthet. Realism innebr att man ser hela grskalan.
Citera
2010-02-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muckan
Jag sa heller alldrig att den skulle vara svart eller vit. Men till skillnad frn alla optimister dr ute s inser vi cyniker att vrlden r bra mycket mera t det svarta n det vita hllet. Att det sen finns ljusglimtar r det (nstan) ingen som frnekar. MEN sen har du ett till problem. Du ser vrlden som en kombination av svart och vit. => gr. Men d mste du tnka p att alla har olika definitioner av svart och vit. S bara fr att du tycker att ngt r dligt s betyder det inte att jag tycker likadant.
Sjlvklart. Det r vl lite av det jag frsker sga. Eller?
Citera
2010-02-26, 20:37
Medlem
Vet inte om det har med detta att gra men ofta r de som kallar mig bitter eller cynisk eller negativ de som sjlva inte r det alls, vilket i sig knns rtt s sjlvklart.

MEN...de r relativt ofta ven mnniskor som "flyr undan" jobbiga beslut, frhalar saker som innebr att de mste ta tag i den bittra delen av sitt liv, de ker ofta lite rkmacka p andra genom att vara de som alltid blir uppringda men bara ringer sjlva nr det passar dem, som tycker allt r kul hela tiden och uppmuntrar p sitt egna lilla vis, som rtt ofta r utan ngon som helst verklighetsfrankring nr det gller personen som hamnat under isen, fr de vet ju inte alls om hur den personen mr eller bemdar sig att ta reda p VARFR.
De har bara rtt s sltstrukna rd till den i stil med "Det ordnar sig nog" eller "Tnk positivt s ska du se att det lser sig" fast problemet kanske inte direkt r s lttlst som de tror. Och fr de egna likadana problem s duger man som std till de str p egna ben igen, d fortstter det "positiva livet" utan eventuella saker som drar ner dem igen.

Egoism?
Citera
2010-07-29, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niko1
Cynism r en hgre form av klarsynthet. Jag tror alla blir cyniska, bara de grubblar lite. Naivitet r reslutat av fr lite tankeverksamhet.

Dremot tror jag att mnga, de flesta rent ut sagt, har ngon slags inbyggd frsvarsmekanism som motverkar att cynismen tar verhanden. Kalla det god sjlvvertalningsfrmga, i mnga fall ignorans. P gott och ont.

Sen antar jag att det finns olika grader av cynism. Vissa dagar kan jag bara se p allt med likgiltiga gon och se rakt igenom samhllets glasstrukturer. Andra dagar r det annorlunda. Det kan vara problematiskt mnga gnger nr man ser folks naiva frsk att upprtthlla pinsamma sociala konventioner och annat utan att se p med ytterst konfunderad min. Det man kan konstatera r att det r svrt att g tillbaka till ett tidigare stadie nr man vl brjat fundera kring saker och ting p ett ngot djupare plan.
Citera
2010-07-29, 02:18
Moderator
NewDeers avatar
Cynism r ett tecken p att man inte kan hantera livets motgngar. Sleda blir mitt svar anus.
Citera
2010-07-29, 03:08
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Cynism r ett tecken p att man inte kan hantera livets motgngar. Sleda blir mitt svar anus.

Det ar inte sannt. Cynism har inget med hur man hanterar mot/framgangar. Jag kan hatera livets motganger men det betyder inte att jag inte ar cynisk. jag skulle faktiskt saga att det ar tack vare min cynism som jag har klarat dessa situationer. En cyniker sager att allt gar at hellvete(vilket det gor sa smaningom) och den naiva sager att allt loser sig till slut(vilket det oftast inte gor). Det betyder att cynikern ar forberedd for "the worst case scenario" medans den naive kommer och sta dar med brallo0rna nere och undra hur fan han kunde hamna i sa mycket skit.
jag ar iaf hellre cynisk och forberedd...
Citera
2010-07-29, 03:15
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Det ar inte sannt. Cynism har inget med hur man hanterar mot/framgangar. Jag kan hatera livets motganger men det betyder inte att jag inte ar cynisk. jag skulle faktiskt saga att det ar tack vare min cynism som jag har klarat dessa situationer. En cyniker sager att allt gar at hellvete(vilket det gor sa smaningom) och den naiva sager att allt loser sig till slut(vilket det oftast inte gor). Det betyder att cynikern ar forberedd for "the worst case scenario" medans den naive kommer och sta dar med brallo0rna nere och undra hur fan han kunde hamna i sa mycket skit.
jag ar iaf hellre cynisk och forberedd...
Men du kan ju uppenbarligen inte hantera livets motgngar d du har nn slags plan fr allt, och r "frberedd". Du sger att det r tack vare din cynism du kan hantera saker, men det r bullshit. Du blir cynisk fr att du inte vet hur man hanterar det p ett vettigt stt. Och med det sger jag inte att du behver vara naiv (ven naivitet faller in i den "strda" zonen) - snarare ska du leva i grzonen dremellan. Grzonen som kallas "att handskas med livet utan ngra som helst frsvar, bara lta det vara som det r". Fr s r livet - vi kan inte kontrollera det. Hur grna vi n vill.
Citera
2010-07-29, 04:08
Medlem
Muckans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Men du kan ju uppenbarligen inte hantera livets motgngar d du har nn slags plan fr allt, och r "frberedd". Du sger att det r tack vare din cynism du kan hantera saker, men det r bullshit. Du blir cynisk fr att du inte vet hur man hanterar det p ett vettigt stt. Och med det sger jag inte att du behver vara naiv (ven naivitet faller in i den "strda" zonen) - snarare ska du leva i grzonen dremellan. Grzonen som kallas "att handskas med livet utan ngra som helst frsvar, bara lta det vara som det r". Fr s r livet - vi kan inte kontrollera det. Hur grna vi n vill.

Sen nar ska man inte vara forberedd? Ar det fel av mig att skicka 2 kopior avett viktigt dokument eftersom ajg inte litar pa kinesiska posten? Ar det fel att jag sparar pengar sa att jag har ngt om tex min dator pajar, eller ngt annat dyrt som maste betalas direkt?

Att handskas med livet utan forsvar ar otroligt naivt. Jag har testat detta och har endast pga tur inte kommit till skada. Sen sa har ajg alldrog pastat att jag vill kontrollera livet, for det kan man(som du redan sagt) inte gora. Men att vara forberedd for olika scenarion ar inte att vara "oformogen att hantera livet" utan ren och skar sjalvbevarelsedrift.
Citera
2010-07-29, 04:14
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Sen nar ska man inte vara forberedd? Ar det fel av mig att skicka 2 kopior avett viktigt dokument eftersom ajg inte litar pa kinesiska posten? Ar det fel att jag sparar pengar sa att jag har ngt om tex min dator pajar, eller ngt annat dyrt som maste betalas direkt?

Att handskas med livet utan forsvar ar otroligt naivt. Jag har testat detta och har endast pga tur inte kommit till skada. Sen sa har ajg alldrog pastat att jag vill kontrollera livet, for det kan man(som du redan sagt) inte gora. Men att vara forberedd for olika scenarion ar inte att vara "oformogen att hantera livet" utan ren och skar sjalvbevarelsedrift.
Man kan ha en sjvbevarelsedrift utan att vara cynisk. Det r skillnad mellan att skicka 2 kopior av ett viktigt dokument och att leva livet p helspnn utifall ngot dligt ska hnda. Och nu pratar jag framfrallt om knslolivet.
Citera
2010-07-29, 04:29
Medlem
twoeggss avatar
Cynisism r bra till den punkt det gr en hmmad, okreativ, frdmmande och inskrnkt. Man anvnder inte sin kapacitet till fullo om man inte tl motgngar och r beredd att kmpa lite fr sina ml. Jag tnker mig livet som en sport dr de naiva gr misstag gng p gng, cynikerna r domarna och de dr ngonstans mitt i mellan gr mlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in