2008-06-01, 15:51
Medlem
belaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narmer
Jag rkar ofta ut fr att folk kallar mig fr cynisk, vilket jag faktiskt r. Dom frsker f det till ntt dligt. r det inte bttre att vara cynisk n att va naiv, eller r det bara jag jag som ser det s?

Jag anser att det man inte r cynisk, r man naiv. Ponera att man r cynisk till 25%, d menar jag att man r till 75% naiv. Jag menar att det inte finns ntt dr emellan. Cynisk eller naiv, det r bara att vlja. Kan verka extremt men jag kan inte se det p ntt annat stt.

r det bara fr att jag r s jvla cynisk jag tnker shr?
Jag kategoriserar alla mnniskor utifrn hur cynsika de r. Ju mer cyniska, desto bttre. Det r det enda kriteriet som behvs fr mig. Jag r helt seris.
Citera
2008-06-01, 23:49
Medlem
r man inte det minsta cynisk r man dum. Sen r det vl ungefr lika dumt att tro att vi r s pass simpla vi mnniskor att alla vra livsml, nskningar och uppfattning av lycka kan utskrivas: $. Cynism r bra, att man ser och frstr mnniskans alla dliga sidor och egoism. Men inte verdriven eller simpel sdan s man frvandlas till ett frkroppsligande av ovanstende.
Citera
2010-02-23, 15:03
Medlem
Ogdens avatar
Bumpar upp trden lite, bttre n att starta en ny.

Jag tycker cynism r bra. En intelligent person kan ju inte sga att vrlden r bra och fin, fr det r den inte. Givetvis hnder bra saker i vr vrld men blundar men fr alla problem r man inte bara naiv, man r dum. Folk sger till mig att jag r cynisk, bitter, pessimistisk och negativ som om det vore ngot riktigt dligt. Sdana kommentarer lyssnar jag inte p, men en av mina vnner sa att det var vldigt jobbigt att jag var s pessimistisk och bitter. Nr en nra vn sger s r det en annan sak, d tar jag t mig av kritiken, frsts. Vill inte frlora mina vnner eller dra ner mina vnner i ngot deprimerat trsk fr att jag har en fr svart livssyn. D r den ju destruktiv. Men jag r fortfarande hellre sedd som cynikern n den naiva alla dagar i veckan Man fr vl knna av lite, man vill ju inte frstra en superbra stmning med en dryg kommentar, ven om det knns lockande ibland.

Om man inte r cynisk sjlv frstr jag att man kan tycka det r jobbigt att umgs med en riktigt cynisk mnniska. Det r frmodligen d man brjar tycka den personen r deprimerande, trkig och sur av sig fr att man inte frstr cynismen.

Cynisk humor r fr vrigt bst, det r drfr jag lskar John Entwistle's lttexter.
Citera
2010-02-23, 15:16
Medlem
Ratads avatar
Jag blir kallad cynsisk allt som oftast och det stmmer skert. Men jag r lite naiv ocks vilket ven gr mig bitter och sarkastisk.
Citera
2010-02-23, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Bumpar upp trden lite, bttre n att starta en ny.

Jag tycker cynism r bra. En intelligent person kan ju inte sga att vrlden r bra och fin, fr det r den inte. Givetvis hnder bra saker i vr vrld men blundar men fr alla problem r man inte bara naiv, man r dum. Folk sger till mig att jag r cynisk, bitter, pessimistisk och negativ som om det vore ngot riktigt dligt. Sdana kommentarer lyssnar jag inte p, men en av mina vnner sa att det var vldigt jobbigt att jag var s pessimistisk och bitter. Nr en nra vn sger s r det en annan sak, d tar jag t mig av kritiken, frsts. Vill inte frlora mina vnner eller dra ner mina vnner i ngot deprimerat trsk fr att jag har en fr svart livssyn. D r den ju destruktiv. Men jag r fortfarande hellre sedd som cynikern n den naiva alla dagar i veckan Man fr vl knna av lite, man vill ju inte frstra en superbra stmning med en dryg kommentar, ven om det knns lockande ibland.

Om man inte r cynisk sjlv frstr jag att man kan tycka det r jobbigt att umgs med en riktigt cynisk mnniska. Det r frmodligen d man brjar tycka den personen r deprimerande, trkig och sur av sig fr att man inte frstr cynismen.

Cynisk humor r fr vrigt bst, det r drfr jag lskar John Entwistle's lttexter.

En intelligent person behver inte vara cynisk heller. Det handlar om hur man vljer att se p saker och ting och hur man vljer att hantera livet. Jag kan inte komma p srskilt mnga saker som frbttras av att g runt och vara bitter/cynisk, det kanske ger en sjlv lite sjlvfrskran om hur tradigt allt r, men man lr knappast m bttre av det. Personligen anser jag att en person som vljer att se saker ur en positiv och konstruktiv synvinkel r smartare n den som inte gr det.

Varken extrem cynism eller extrem naivism lter srskilt friskt. Lite mrkligt att endast ha det som tillstnd ocks d majoriteten befinner sig i mellanrummet.
Senast redigerad av Bulletpr00f 2010-02-23 kl. 15:23.
Citera
2010-02-24, 09:45
Medlem
Anakinskywalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jag tycker cynism r bra. En intelligent person kan ju inte sga att vrlden r bra och fin, fr det r den inte.

Men en intelligent person kan ju se p det som r och tnka sig en frbttring av det, en inbiten cyniker har svrt fr det d den inte tror p mnniskans godhet. Har hon ingen godhet kommer inget gott att ske, man r inte intelligent bara fr att man tror att vrlden kommer g under (det r kristendomens uppgift) och inte ointelligent fr att man tror p en bttring.

Sen kan jag hlla med om att viss cynism behvs fr att man ska m bra.
Citera
2010-02-24, 09:53
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakinskywalker
Men en intelligent person kan ju se p det som r och tnka sig en frbttring av det, en inbiten cyniker har svrt fr det d den inte tror p mnniskans godhet. Har hon ingen godhet kommer inget gott att ske, man r inte intelligent bara fr att man tror att vrlden kommer g under (det r kristendomens uppgift) och inte ointelligent fr att man tror p en bttring.

Sen kan jag hlla med om att viss cynism behvs fr att man ska m bra.

D r personen i detta fall inte en realist. Att vara realist och intelligent brukar g hand i hand, ven om man kan tnka sig en frbttring s vet den intelligenta att samhllet bara degenererar, att tro annat r naivt. S ven om man kan tnka sig ett bttre samhlle s betyder det inte att man inte r cynisk.

Sedan s har mnniskan ingen "godhet". Ett ftal av de mnniskor som lever idag besitter en fundamental vilja till att vara god. Resten av mnskligheten r egoistiska rvhl, fakta. Men nu kom jag in p ngot som var lite OT
Citera
2010-02-24, 10:01
Medlem
Anakinskywalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
D r personen i detta fall inte en realist. Att vara realist och intelligent brukar g hand i hand, ven om man kan tnka sig en frbttring s vet den intelligenta att samhllet bara degenererar, att tro annat r naivt. S ven om man kan tnka sig ett bttre samhlle s betyder det inte att man inte r cynisk.

Men man kan tro annat, och visst r det naivt, men man kan tro det.
Jag tror inte att man r ointelligent bara fr att man r naiv ven om mnga intelligenta mnniskor r cyniska.
Det r inte realistiskt att tror att alla mnniskor r likadana och allts inte heller att alla intelligenta r likadan, p tal om att vara realist.
Citera
2010-02-24, 10:26
Medlem
Overklighet9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakinskywalker
Men man kan tro annat, och visst r det naivt, men man kan tro det.
Jag tror inte att man r ointelligent bara fr att man r naiv ven om mnga intelligenta mnniskor r cyniska.
Det r inte realistiskt att tror att alla mnniskor r likadana och allts inte heller att alla intelligenta r likadan, p tal om att vara realist.

Nej precis, jag r intelligent (om nu IQ r ett bra mtt p "intelligens") och jag r naiv p grnsen till utvecklingsstrd faktiskt .

Det r vl bra att det finns bde cyniker och naiva (hr ni hur naiv jag lter). Att man inte skulle kunna vara realist och naiv samtidigt vet jag inget om eftersom jag inte r realist men om jag tittar p det jag sett av verkligheten idag s r det att solen skiner, att det r vackert med sn p taken, att jag har tid en stund att lsa den fantastiska boken "The Fountainhead" av Ayn Rand, att jag r frisk, etc. Inget av det jag rknade upp kan hindra mig i min naiva livsgldje...
Citera
2010-02-24, 13:46
Medlem
Bohlingers avatar
Jag r vertygad om att naiva mnniskor r lyckligare och drfr r det bttre att vara naiv.
Citera
2010-02-24, 14:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighet9
Nej precis, jag r intelligent (om nu IQ r ett bra mtt p "intelligens") och jag r naiv p grnsen till utvecklingsstrd faktiskt .

Det r vl bra att det finns bde cyniker och naiva (hr ni hur naiv jag lter). Att man inte skulle kunna vara realist och naiv samtidigt vet jag inget om eftersom jag inte r realist men om jag tittar p det jag sett av verkligheten idag s r det att solen skiner, att det r vackert med sn p taken, att jag har tid en stund att lsa den fantastiska boken "The Fountainhead" av Ayn Rand, att jag r frisk, etc. Inget av det jag rknade upp kan hindra mig i min naiva livsgldje...

Smart kanske du r, ja. Men intelligent skulle jag inte kalla dig, no offense.
Citera
2010-02-24, 14:09
Medlem
Overklighet9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Smart kanske du r, ja. Men intelligent skulle jag inte kalla dig, no offense.

None taken . Skulle vara intressant att hra hur du definierar skillnaden mellan smart och intelligent och hur du kan dra sdana vittgende slutsatser som du gjorde utifrn mitt korta inlgg ovan. Varfr skulle intelligens st i motsats till naivitet och livsgldje?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in