• 1
  • 2
2008-05-29, 19:51
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag ska dejta en go kille i helgen och ska fixa en ost- och korvbricka till vinet. Men vilka ostar och korvar är lämpligast? Det är bra om det inte är extrema sorter utan sådant som "de flesta" tycker om.
Citera
2008-05-29, 19:53
Medlem
StigAllans avatar
Det finns ett antal trådar i ditt intresse om du söker.
Inte alltid sökfunktionen fungerar tillfredsställande, men chansa.
Citera
2008-05-29, 19:53
Bannlyst
Brie är ju ett säkert kort...
Citera
2008-05-29, 20:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag ska dejta en go kille i helgen och ska fixa en ost- och korvbricka till vinet. Men vilka ostar och korvar är lämpligast? Det är bra om det inte är extrema sorter utan sådant som "de flesta" tycker om.
Men inte visste jag att vi hade dejt?!?

Bjud på en hårdost (Cheddar, Präst, Ementhaler, Comté), en mjukost med "snäll" smak, en mjukost med sting (Dana Blue, Roquefort, Stilton osv), en opastöriserad ost (Havarti, Syrecki), en färskost, en Brie eller Camembert och kanske någon typ av italiensk smältost.

~Paul~
Citera
2008-05-29, 20:16
Medlem
dePauls avatar
Idiot som man är så glömde jag kommentera korvarna.

Mycket komplicerat i samband med dina önskemål gällande ostar. Varje ost kräver en specifik korv och vice versa.

~Paul~
Citera
2008-05-29, 21:28
Medlem
stilltons avatar
jag skulle nog nöja mig med en stilton (såklart ) en hårdost och sen slänga in en brie om han inte skulle råka gilla ost.. korven tar vi en torkad älg eller renkorv. en torkad salami (ingen massproducerad svensk sursalami!). Serrano funkar ju också bra (du får rulla skinkan så den ser ut som korv
kalamataoliver bör finnas med på ett hörn..
mycket sälta här, men med en veteöl eller en tjeckisk lager så blir det nog bra.
Citera
2008-05-29, 21:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag skulle nog nöja mig med en stilton (såklart ) en hårdost och sen slänga in en brie om han inte skulle råka gilla ost.. korven tar vi en torkad älg eller renkorv. en torkad salami (ingen massproducerad svensk sursalami!). Serrano funkar ju också bra (du får rulla skinkan så den ser ut som korv
kalamataoliver bör finnas med på ett hörn..
mycket sälta här, men med en veteöl eller en tjeckisk lager så blir det nog bra.
Bra förslag. När det gäller ölen så föreslår jag (enligt ditt råd) "Velkopopovicky Kozel".

~Paul~
Citera
2008-05-29, 22:02
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bra förslag. När det gäller ölen så föreslår jag (enligt ditt råd) "Velkopopovicky Kozel".

~Paul~

hmm.. den har jag inte provat, men jag ska ner till prag om en vecka, så försöker fotomemorera stavningen på det ölet

Starobrno eller Gambrinus finns nog annars på de flesta systembolag.
Citera
2008-05-29, 22:18
Medlem
Chilimans avatar
Jag älskar taleggio med flytande honung, olivolja och valnötter. Det är den ultimata smakkombinationen tycker jag.
Citera
2008-08-31, 18:52
Medlem
Jånni Balles avatar
Har en ungersk salami liggande, väldigt fet och med mycket röksmak, dock ej särskilt stark. Skulle vilja ha förslag på en god ost och gärna något rödtjut som skulle passa till detta. Hur ska man tänka rent generellt, ska man ha en stark ost och ett kraftigt vin för att matcha eller blir det för mycket smaker och att man t.ex. ska välja en mildare ost?

Rödvinet får väl gå loss på en hundring, men inte gärna så mycket mer. Osten spelar inte så stor roll eftersom jag inte ska ha så stor bit så jag räknar med att det inte blir så dyrt (om det inte är någon hyperexklusiv flensost från tjurarna i bortre mongoliet för 10k/kg ).

Var får man förresten tag på juste ost i Göteborg? Saluhallen?
Citera
2008-08-31, 19:54
Medlem
För 2 personer att ha 4-5 ostar och sen lite korv låter i mina öron som SJUKT mycket.

Ta 2 ostar och kanske 2-3 korvar a 20-50 gram beroende på hur mycket ni äter. Sen vet vi inte om ni är ost/korv älskare. En enkel är den här.

Kanske:
Brie/Camembert (Same same but diffrent shit)
Nån dansk blå mögel lr nån gorgonzola.

Peppar salami
Mortadella
Parma/Sarrano skinka
Citera
2008-08-31, 20:20
Medlem
klybans avatar
Vällagrad "ring salami"(tysk med vitmögel på) är helt jävla fantastiskt till öl, både lager och ale.

Dock måste den vara vällagrad så den är lika hård som en batong då är den som bäst.
Billighet's ring salami är bara en blek kopia och mjuk, så undvik den.

Kommer ihåg första gång jag köpte och åt den, den vart dyrt som tusan och smaka verkligen annorlunda.
Tänkte lite att det var pengarna i sjön, men så skar jag upp ett gäng lövtunna skivor när en polare kom innan vi skulle på krogen.
Då blev det en fantastikt bra kombo med denna salami och öl.

Priset var över 500:-/kg och detta var för 15 år sedan antar priset har ökat lite sen dess
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in