• 1
  • 2
2008-05-29, 19:50
Medlem
hompzs avatar
http://i28.tinypic.com/vhxfgo.jpg

Det blir som små mörkar prickar på mina bilder, har försökt göra rent med en microfiberduk, men de försvinner inte. Det är inget smuts på linsen.

Vad ska jag göra?
Finns det något kit att köpa som man rengör med eller kan man lämna in den och få det fixat?

Tacksam för snabba svar, om det är något som går att fixa själv. För skulle vilja gå ut och fota nu! Antar dock att de inte går.

EDIT: Fick bort det, ta bort tråden om så önskas.
Senast redigerad av hompz 2008-05-29 kl. 20:03.
Citera
2008-05-29, 20:07
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det där är med största sannolikhet damm på sensorn. Om du inte blåst rent sensorn så är det nog inte borta. Att du inte ser det längre kan bero på att du använder en större bländaröppning än förra gången. Dammet syns mer ju mindre bländaröppningen är.
Citera
2008-05-29, 22:34
Medlem
Stardestroyers avatar
http://www.the-digital-picture.com/R...er-Review.aspx

Detta är en grej alla fotografer bör ha. Glöm allt med vätskor o dyra rengöringskit för sensorn. Köp denna och en microfiberduk.
Citera
2008-05-29, 23:03
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer

Detta är en grej alla fotografer bör ha. Glöm allt med vätskor o dyra rengöringskit för sensorn. Köp denna och en microfiberduk.

Jag har en sån men tycker inte den duger till att blåsa bort damm från sensorn. Använder en tryckluftsspray och det funkar Ja, jag vet att det kan fucka hela sensorn om man råkar få ut drivgas, men blås först i luften och sen korta intervaller på sensorn, bara en halv sekund.
Citera
2008-05-30, 11:43
Medlem
Citat:

Jag har en liknande från Hama som fungerat utmärkt.
Även smidigt att blåsa bort damm från objektiv som är lite pilligt att få bort med trasa.
Använd dock INTE komprimerad luft på burk då den kan innehålla allt möjligt tråkigt som kan förstöra sensorn. Det finns även våtrengöringskit man kan köpa men det är inget jag vågar leka med. Annars går det alltid att lämna in den men steg ett är blåsbälg.
Citera
2008-05-30, 15:47
Medlem
hompzs avatar
Citat:

Finns den att köpa någonstans i Sverige?
Citera
2008-05-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hompz

finns ju en hama för 99:- på cyberphoto
Citera
2008-05-30, 17:58
Medlem
Jag använder en blåsbälg från apoteket som egentligen är till för att spruta vatten i öron, funkar alldeles utmärkt, lite hårdare att klämma på bara.
Citera
2008-05-30, 19:23
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Jag använder en blåsbälg från apoteket som egentligen är till för att spruta vatten i öron, funkar alldeles utmärkt, lite hårdare att klämma på bara.
Jag hade en sån förut, men faktum är att den är helt värdelös jämfört med en "riktig". För det första så är det väldigt svårt att sikta eftersom hela gummitutan deformeras när man trycker på den. För det andra är öppningen för stor, så det blir inget ordentligt tryck i luftströmmen. Men visst är den bättre än inget och kostar väl ungefär 25:-.

Olika kameror är förresten väldigt olika benägna att dra till sig damm. Jag tror att det beror på att sensorn blir mer eller mindre statiskt laddad. Jag som använder fasta objektiv byter ganska mycket, men jag har aldrig behövt rengöra sensorn på något annat sätt än med blåsbälg hittills. Jag har haft kameran (D200) i ett och ett halvt år ungefär. Samtidigt vet jag folk som måste svabba sensorn med rengöringsvätskor och jox en gång i månaden.

Tillägg: Ett tips i förebyggande syfte är att inte byta objektiv inomhus. Det är i regel enormt mycket mer partiklar i luften inomhus än utomhus. Särskilt av den typ som gärna fastnar på sensorn, nämligen textilfibrer (hår) och liknande fnyk. Det är också vettigt att blåsa ur spegelhuset och baksidan av det objektiv man ska montera vid varje byte. Alltså utan att öppna slutaren, bara så att man får ur det värsta. Det är ju det som finns där inne som sen kan hamna på sensorn när man fotograferar.

Tillägg 2: Den här frågan kommer säkert upp igen, så jag petade lite i rubriken för att det ska bli lättare att söka.
Senast redigerad av Farbror Sallad 2008-05-30 kl. 19:27.
Citera
2008-06-01, 11:07
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hompz

Jag köpte exakt den där på Expert Foto i Nordstan. Det var ett kit, man fick med en duk och ett rengöringsmedel också.

Och tryckluft på burk fungerar jättebra om man vet vad man gör.
Citera
2008-06-05, 21:53
Medlem
hompzs avatar
Det går inte bort med blåsbälg Blir väl att lämna in den för rengöring på måndag då. Jag som tänkte fota i helgen, fan också Någon som har ett ungefärligt pris på sådan rengöring? Eller skiljer det sig helt beroende på vart man går?
Senast redigerad av hompz 2008-06-05 kl. 22:06.
Citera
2008-06-13, 10:41
Medlem
midarks avatar
Dags att skaka liv i den här gamla tråden... Nu har jag nämligen fått ett fett dammkorn på sensorn: http://www.midark.net/flashback/damm.jpg

Nu till problemet, det sitter på min kompakt (Canon ixus 850IS) och då blir det lite besvärligare att plocka bort objektiv och annat för att blåsa bort dammkornet... men frågan är, går det att ta sig in utan att förstöra kameran, eller är det bara att lämna in den? Och slutligen, vart fan ska jag lämna in den, bor i en liten håla så har inte så många alternativ direkt... gör t ex Expert sådant? Och vad brukar priserna vara på för att blåsa rent en kamera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in