Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Jag använder en blåsbälg från apoteket som egentligen är till för att spruta vatten i öron, funkar alldeles utmärkt, lite hårdare att klämma på bara.
Jag hade en sån förut, men faktum är att den är helt värdelös jämfört med en "riktig". För det första så är det väldigt svårt att sikta eftersom hela gummitutan deformeras när man trycker på den. För det andra är öppningen för stor, så det blir inget ordentligt tryck i luftströmmen. Men visst är den bättre än inget och kostar väl ungefär 25:-.
Olika kameror är förresten väldigt olika benägna att dra till sig damm. Jag tror att det beror på att sensorn blir mer eller mindre statiskt laddad. Jag som använder fasta objektiv byter ganska mycket, men jag har aldrig behövt rengöra sensorn på något annat sätt än med blåsbälg hittills. Jag har haft kameran (D200) i ett och ett halvt år ungefär. Samtidigt vet jag folk som måste svabba sensorn med rengöringsvätskor och jox en gång i månaden.
Tillägg: Ett tips i förebyggande syfte är att inte byta objektiv inomhus. Det är i regel enormt mycket mer partiklar i luften inomhus än utomhus. Särskilt av den typ som gärna fastnar på sensorn, nämligen textilfibrer (hår) och liknande fnyk. Det är också vettigt att blåsa ur spegelhuset och baksidan av det objektiv man ska montera vid varje byte. Alltså utan att öppna slutaren, bara så att man får ur det värsta. Det är ju det som finns där inne som sen kan hamna på sensorn när man fotograferar.
Tillägg 2: Den här frågan kommer säkert upp igen, så jag petade lite i rubriken för att det ska bli lättare att söka.