• 3
  • 4
2009-08-13, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Tänker man sig bara för när man byter objektiv så behöver man inte få in såna mängder smuts att man måste våtrengöra sensorn.

Jag har alltid bytt objektiv väldigt fort och det är då inte alls många sekunder som huset har stått öppet i total tid utan lock/objektiv på men trots det så har jag nu en hel del damm/skit som inte vill bort med blåsbälg, undrar hur det kommer sig..
Citera
2009-08-14, 16:14
Medlem
sceptics avatar
För att bjuda på lite handfasta rengöringstips: Moose Peterson har gjort ett gäng små filmer om rengöring av kameror och allt därikring (objektiv, filter etc.) Film 2 handlar om sensorrengöring. Enda invändningen jag har mot Mooses tips är att han använder tops för att torka ur sin "mirror box" (utrymmet bakom objektivfästet, framför spegeln). Jag skulle hellre använda nåt som inte luddar, men det verkar ju funka för Moose... Filmerna finns samlade här: http://www.roesand.com/video/170-moo...eaning-da-gear. I övrigt kan jag väl bara rekommendera respektive rengörings-tillverkares hemsida för konkreta tips på hur man får rent sina prylar.
Citera
2009-08-14, 16:26
Bannlyst
Någonting som gör mig fundersam är att vissa säger att det är absolut tabu att använda penslar på sensorn, den kommer bara att bli repad och ta skada medans andra säger att det är skitbra och det finns produkter som den där Arctic Butterfly..

En hel jävla del säger emot varandra, så jag vet inte vad jag ska tro på..
Citera
2009-08-14, 18:19
Medlem
Cliffaks avatar
Lämna in kameran till tillverkaren annars, så kan de ge den en genomgång i övrigt också. Kostar kanske en slant extra men å andra sidan slipper man risken att något dyrt går sönder.
Citera
2009-08-14, 22:11
Moderator
rotadents avatar
Jag har aldrig haft problem med damm på sensorn trots att jag ofta byter objektiv och aldrig är jätteförsiktig med det. Antidammfunktionen på Sony-kameran kanske skyddar sensorn från damm rätt bra...?
Citera
2009-08-14, 23:24
Medlem
Cliffaks avatar
Eller så är det bara så att det inte syns vid normal fotografering. När jag hade D70s dröjde det 2 år innan dammet syntes så pass att det föranledde åtgärd. Iofs plåtade jag inte skärmen på datorn vid f/22 och photoshoppade fram sämsta tänkbara förhållande, så det är möjligt att det fanns nåt tidigare också.

Är inte heller jätteförsiktig med objektivbyten, tänker aldrig "omg nu får jag damm på sensorn" utan jag byter bara objektiv och fortsätter plåta.
Citera
2009-08-15, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Eller så är det bara så att det inte syns vid normal fotografering. När jag hade D70s dröjde det 2 år innan dammet syntes så pass att det föranledde åtgärd. Iofs plåtade jag inte skärmen på datorn vid f/22 och photoshoppade fram sämsta tänkbara förhållande, så det är möjligt att det fanns nåt tidigare också.

Är inte heller jätteförsiktig med objektivbyten, tänker aldrig "omg nu får jag damm på sensorn" utan jag byter bara objektiv och fortsätter plåta.

Syns och syns, dammet är ju fortfarande på sensorn.

Fotograferar man dock "vanligt", alltså med stor bländare, litet bländartal, så kommer man inte att lägga märke till dammpartiklarna som dammpartiklar utan det man fotar kan istället bli mörkare på de ställena där dammet är och så, självklart inte mycket alls men att dammet ändå är där bekymrar mig lite.
Känns liksom fel att gå runt med en smutsig kamera, fast jag är väl en aning perfektionist av mig får jag erkänna. Speciellt när det gäller min kamera som jag så himla gärna vill kunna hålla ren och fin då jag älskar fotograferingen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in