Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-27, 05:01
  #1
Medlem
Belenuss avatar
Nedan följer mitt nuvarande träningsschema. Notera att jag inte alltid kör samtliga övningar, utan ibland alternerar mellan de som är av liknande karaktär. Jag hänger heller inte kroppen åt endast de muskler som nämns. Underrubrikerna åsyftar tonvikten. Fire away med kritik och förslag.

Dag 1 - Rygg, triceps
Chins (pronerat grepp)
Sittande rodd
Latsdrag
Enarmsrodd kabel
Enarmsrodd hantel
Omvänd pecdeck kabel
Triceps pushdown kabel
Hantelpress bakom huvudet med en hand
Liggande franskpress skivstång
Dips

Dag 2 - Vila

Dag 3 - Bröst, biceps
Pecdec
Flyes
Bänkpress
Cablecross upp
Cablecross ned
Prone bicepscurl
Cablecurl biceps
Hammercurl
Skivstångscurl
Preacher curl
Stående rodd

Dag 4 - Vila

Dag 5 - mage, axlar, ben
Benspark
Tåhäv med skivstång
Marklyft med raka ben
Axelpress
Axelhäv hantel
Rygghäv med skivstång
Fällkniven
Benhäv
Abcrunch
Benpress

Dag 6 - Vila

Dag 7 - Vila
__________________
Senast redigerad av Belenus 2008-05-27 kl. 05:53.
Citera
2008-05-27, 09:41
  #2
Medlem
xetc!s avatar
Alldeles för lite benövningar och knäböj saknas.
Citera
2008-05-27, 11:40
  #3
Medlem
sk8fishs avatar
Hinner du med alla dom där övningarna 8*3 under en timme så kör på.
Citera
2008-05-27, 13:54
  #4
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk8fish
Hinner du med alla dom där övningarna 8*3 under en timme så kör på.


Det gör jag inte, vilket jag nämner i ursprungsinlägget. :P
Jag kommer förmodligen att alternera mellan övningar av liknande karaktär; detta för att undvika att vänja musklerna vid mitt träningspass.

Jag kommer förmodligen även att variera repetitionsantal och vikt, från 15 lättare till 4-6 tyngre. Som det är nu är jag inne i min 8-reps-fas.
Citera
2008-05-27, 14:02
  #5
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xetc!
Alldeles för lite benövningar och knäböj saknas.

...Dessutom funderar jag över att dra ner ytterligare på benövningarna.
Jag har av naturen relativt stora ben och breda höfter, och tänker att ideligt tränande av benen, enligt mina ideal, inte kommer att ligga mig till gagn.
Däremot har man ju hört att benträning indirekt (i och med hormonutsöndring) bidrar till överkroppsuppbyggandet också.

Bespar mig predikan om discogymmande, tack - hade jag haft pinnsmala höfter och taniga ben hade jag definitivt resonerat annorlunda.
__________________
Senast redigerad av Belenus 2008-05-27 kl. 14:06.
Citera
2008-05-27, 14:59
  #6
Medlem
WeeMaans avatar
Jag skulle börja varje pass med marklyft, bänkpress eller knäböj.
Sen fylla på med lite andra övningar.
Citera
2008-05-27, 17:48
  #7
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Jag skulle börja varje pass med marklyft, bänkpress eller knäböj.
Sen fylla på med lite andra övningar.

Du menar att man börjar med vederbörande tre övningar för att kunna ta ut sig optimalt i dessa, eller?
Som det är nu kör jag hantelpress, förresten. Jag föredrar det framför bänkpress. Det känns som en behagligare övning.
Citera
2008-05-27, 17:52
  #8
Medlem
Belenuss avatar
Förresten, helt apropå ingenting (annat än min träning):
Då jag anstränger mig grovt under träning händer det att jag får röda prickar i ansiktet. Vad är detta; brustna blodkärl? Är det en vanlig åkomma i och med mycket tung styrketräning?
Citera
2008-05-27, 20:13
  #9
Medlem
LoTiXs avatar
In med knäböj så får benen sitt!
Citera
2008-05-27, 20:21
  #10
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Du menar att man börjar med vederbörande tre övningar för att kunna ta ut sig optimalt i dessa, eller?
Som det är nu kör jag hantelpress, förresten. Jag föredrar det framför bänkpress. Det känns som en behagligare övning.

Ja precis. Och köra många set med dom och sedan bara komplettera med andra övningar. Och sen skulle jag nog rekommendera att köra bänkpress, man har en tendens att orka mera vikt i den, sedan kan du ju komplettera med hantelpressar också förstås.
Citera
2008-05-27, 22:01
  #11
Medlem
bygg om passen.
1.rygg biceps underarmar
2.bröst, axlar triceps
3. ben mage

Anledning till detta är att det är mer ergonomiskt, triceps aktiveras i många bröst övningar vilket gör det smart att ha de i samma pass.


lägg även lika mycket tid på alla delar av kroppen.
Citera
2008-05-28, 03:32
  #12
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Ja precis. Och köra många set med dom och sedan bara komplettera med andra övningar. Och sen skulle jag nog rekommendera att köra bänkpress, man har en tendens att orka mera vikt i den, sedan kan du ju komplettera med hantelpressar också förstås.


Okay. Tack för tipsen! Jag går kanske över till bänkpress igen när jag har kommit tillbaka in i styrketräningen någorlunda. Som det är nu känns hantelspress behagligare. Även om det var min bästa övning, så minns jag att jag bävade mig inför varje set av bänkpress då jag styrketränade som yngre. Svankade en del också, på grund av viktkåthet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback