• 1
  • 2
2008-05-27, 00:10
Medlem
Fick den frågan häromdagen av en kompis som känner till min vishet i sådana här frågor

Hans flickvän hade sagt det till honom och han fatta inte vad hon menade så senare den kvällen undra han om jag kunde förklara. -Givetvis !!! sa jag, och sade: Att det är precis det man gör när man har flickvän för då får man juh äta sin "kaka" och samtidigt ha den kvar.

Kan nu ni alla där ute i fb-världen ge er beskrivning på det här uttrycket!!

löken69 tackar ödmjukast på förhand för jag vet juh att här kryllar av folk med lika stor eller större visdom än mig
Citera
2008-05-27, 00:14
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Att äta kaka och samtidigt ha den kvar kan vara följande scenario.

Man tröttnar på sin partner, är vänner (som har sex och är intima) men träffar andra.

Då äter du kakan samtidigt som du har den kvar.

Rekomenderas fö. aldrig att göra det.
Citera
2008-05-27, 04:22
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löken69
Fick den frågan häromdagen av en kompis som känner till min vishet i sådana här frågor

Hans flickvän hade sagt det till honom och han fatta inte vad hon menade så senare den kvällen undra han om jag kunde förklara. -Givetvis !!! sa jag, och sade: Att det är precis det man gör när man har flickvän för då får man juh äta sin "kaka" och samtidigt ha den kvar.

löken69 tackar ödmjukast på förhand för jag vet juh att här kryllar av folk med lika stor eller större visdom än mig
Att kunna få två saker som i vanliga fall utesluter varandra.

Exempelvis om man gör slut med sin partner och fortsätter vara kk som beskrivits ovan. Tvärtemot föregående talare har jag mestadels positiva erfarenheter av det.

Det kan också vara att vara flitig studerande av svenska skriftspråket och samtidigt besitta förmågan att överväga om det ens vackra ord förmedlar ger diskussionsunderlag nog för en tråd på flashback. När jag läser ditt inlägg får jag intrycket av att du har några erfarenheter av det.
Citera
2008-05-27, 09:02
Medlem
Charmas avatar
Ja precis, två saker som normalt utesluter varandra. Typ att säga upp sig från tryggheten på jobbet, men man vill ändå att lönen ska fortsätta trilla in på kontot varje månad.
Citera
2008-05-27, 09:41
Bannlyst
Citat:

Det är lättare att förklara exakt, om man vet i vilken situation flickvännen sa detta till din kompis.

Om de nyss har träffats, kan man tänka sig att din kompis har varit ute och festat och träffat massor med olika tjejer innan. När han träffade "flickvännen" vill hon naturligtvis att han skall sluta träffa andra tjejer. Om inte din kompis vill sluta träffa andra tjejer, men samtidigt ha henne som flickvän, då kan man säga att han både vill äta kakan, och samtidigt ha den kvar.

Att vilja äta kakan och samtidigt ha den kvar innebär att man förväntas avstå från något, om man hamnar i en ny situation. Om man då vill fortsätta njuta av det "gamla" samtidigt som man vill njuta fullt ut av det "nya", så passar uttrycket bra...
Citera
2008-05-27, 13:49
Medlem
Citat:

Jag har en tjej-kompis som har flera stycken killkompisar som hon behandlar ungefär som porslins-tomtar. Nu har jag behov av den tomten så nu tar jag fram honom och ringer honom:" heeejjj...vi måste ses på en fika", tomten i fråga som ofta är singel och lite småkär i tjejen nappar direkt och så träffas de under en period som nära kompisar, tills något annat mer spännande händer, då tröttnar tjejen ställer tillbaka sin tomte i skåpet och tar fram en annan tomte som är mer spännande och ägnar honom all tid och uppskattning.

Vad jag menade med denna liknelse är att hon ser sina relationer som något som bara finns där och som kan tas fram vid behov och ställas undan vid behov, precis som en prydnadstomte. Relationer är som krukväxter skulle jag snarare säga, man måste vattna dem då och då, prata med dem, annars vissnar de. På detta sätt äter hon både kakan (hon får umgänge/sällskap, uppmärksamhet och uppskattning av killkompisen) men hon håller samtidigt honom på distans, han får inte komma får nära, bli för klängig, då puttar hon undan honom, är taskig mot honom. Han drar sig undan sur/ledsen. Då tar hon fram honom igen, gullar med honom, pussar lite på honom och bygger sakta men säkert upp relationen igen: "Du betyder såååå mycket för mig". Och så fortsätter i samma cykel i all oändlighet.
Citera
2008-05-27, 15:51
Medlem
Kosstaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag har en tjej-kompis som har flera stycken killkompisar som hon behandlar ungefär som porslins-tomtar. Nu har jag behov av den tomten så nu tar jag fram honom och ringer honom:" heeejjj...vi måste ses på en fika", tomten i fråga som ofta är singel och lite småkär i tjejen nappar direkt och så träffas de under en period som nära kompisar, tills något annat mer spännande händer, då tröttnar tjejen ställer tillbaka sin tomte i skåpet och tar fram en annan tomte som är mer spännande och ägnar honom all tid och uppskattning.

Vad jag menade med denna liknelse är att hon ser sina relationer som något som bara finns där och som kan tas fram vid behov och ställas undan vid behov, precis som en prydnadstomte. Relationer är som krukväxter skulle jag snarare säga, man måste vattna dem då och då, prata med dem, annars vissnar de. På detta sätt äter hon både kakan (hon får umgänge/sällskap, uppmärksamhet och uppskattning av killkompisen) men hon håller samtidigt honom på distans, han får inte komma får nära, bli för klängig, då puttar hon undan honom, är taskig mot honom. Han drar sig undan sur/ledsen. Då tar hon fram honom igen, gullar med honom, pussar lite på honom och bygger sakta men säkert upp relationen igen: "Du betyder såååå mycket för mig". Och så fortsätter i samma cykel i all oändlighet.

Hehe...låter som vi känner samma tjej =) Men finns nog många av dem.
De flesta i min bekantskapskrets är flitiga kakätare men har ändå alltid en reservkaka. Dvs nån slags halvflickvän/kk men ligger runt med andra när tillfälle ges, halvflickvännerna ligger inte runt i samma utsträckning men det händer.

Fungerar hyfsat so far..men krångligt att administrera
Citera
2008-05-27, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten

Det du beskriver skulle inte jag kalla för att hon vill äta kakan och ha den kvar. Däremot skulle jag kalla det för att hon utnyttjar människor...

Om någon av er "porslinstomtar" däremot skulle be henne välja någon av er och hon säger att hon inte vill avstå någon av er. Då skulle hon både vilja äta kakan och ha den kvar.

En ganska viktig skillnad om man vill förstå innebörden av uttrycket, tycker jag! Eller har jag missförstått din mening?
Citera
2008-05-27, 18:52
Medlem
SUPERHITLERs avatar
Citat:

Varför svarade du om du inte visste? Det fattar inte jag.

Svårt att veta säkert vad hon menade utan att känna till sammanhanget, de kan ju ha pratat om sojabönor och fotsvamp, men sannolikt menade hon exakt motsatsen till det du skriver.
Citera
2008-05-27, 19:37
Medlem
z0ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
Varför svarade du om du inte visste? Det fattar inte jag.

Svårt att veta säkert vad hon menade utan att känna till sammanhanget, de kan ju ha pratat om sojabönor och fotsvamp, men sannolikt menade hon exakt motsatsen till det du skriver.

han forklarade ju nestan rett...

de e sak samma va de handlar om, han vill bara veta "typ" va som menas nar man sejer so
Citera
2008-05-27, 19:38
Moderator
evilhoneys avatar
R&S-->Språk
//mod
Citera
2008-05-28, 08:56
Medlem
SUPERHITLERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0k
han forklarade ju nestan rett...

På vilket sätt är den absoluta motsatsen nästan rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in