Citat:
Ursprungligen postat av löken69
Fick den frågan häromdagen av en kompis som känner till min vishet i sådana här frågor
Hans flickvän hade sagt det till honom och han fatta inte vad hon menade så senare den kvällen undra han om jag kunde förklara. -Givetvis !!! sa jag, och sade: Att det är precis det man gör när man har flickvän för då får man juh äta sin "kaka" och samtidigt ha den kvar.
Kan nu ni alla där ute i fb-världen ge er beskrivning på det här uttrycket!!
löken69 tackar ödmjukast på förhand för jag vet juh att här kryllar av folk med lika stor eller större visdom än mig

Jag har en tjej-kompis som har flera stycken killkompisar som hon behandlar ungefär som porslins-tomtar. Nu har jag behov av den tomten så nu tar jag fram honom och ringer honom:" heeejjj...vi måste ses på en fika", tomten i fråga som ofta är singel och lite småkär i tjejen nappar direkt och så träffas de under en period som nära kompisar, tills något annat mer spännande händer, då tröttnar tjejen ställer tillbaka sin tomte i skåpet och tar fram en annan tomte som är mer spännande och ägnar honom all tid och uppskattning.
Vad jag menade med denna liknelse är att hon ser sina relationer som något som bara finns där och som kan tas fram vid behov och ställas undan vid behov, precis som en prydnadstomte. Relationer är som krukväxter skulle jag snarare säga, man måste vattna dem då och då, prata med dem, annars vissnar de. På detta sätt äter hon både kakan (hon får umgänge/sällskap, uppmärksamhet och uppskattning av killkompisen) men hon håller samtidigt honom på distans, han får inte komma får nära, bli för klängig, då puttar hon undan honom, är taskig mot honom. Han drar sig undan sur/ledsen. Då tar hon fram honom igen, gullar med honom, pussar lite på honom och bygger sakta men säkert upp relationen igen: "Du betyder såååå mycket för mig". Och så fortsätter i samma cykel i all oändlighet.