2008-05-27, 01:02
Medlem
FRA-lagen innefattar även avlyssning av teletrafik och SMS (vilket inte framgick av mitt första meddelande).
2008-05-27, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Jag stödjer detta förslag. Jag orkar inte längre leva i en värld där terrorister vankas runt hörnet. Tack och lov att staten gör något åt detta.

Jag håller motvilligt med dig. Detta är tyvärr helt nödvändigt pga ökad kriminalisering i allmänhet och islamisering i synnerhet. Samhällsutvecklingen de senaste decennierna har gjort att inte ens de naiva politikerna hela tiden kan blunda för verkligheten, särskilt inte när de själva börjar bli föremål för allehanda hot. Så sent som på 80talet fanns chansen att arbeta för ett männskligt samhälle, men det var och förblir totalt ointressant för "våra" politiker och journalister.

Självfallet kommer rättsäkerheten runt detta att bli under all kritik och politikerna kommer att - via sina hantlangare SÄPO - använda sig av denna TOTALÖVERVAKNING för att ytterligare underminera demokratin för såväl individen som politiska grupperingar med "fel" åsikt.

Synd kan man tycka...

Men som man bäddar får man ligga.
2008-05-27, 01:34
Medlem
Blir fan mörkrädd, detta är ju ganska stort? Om dom ska övervaka allt, så borde det ju nästan vara folkomröstning?:S

Vad kan man göra?

Edit: läste på wikipedia

Google säger:

Google har deklarerat att man inte kommer att investera i nya servrar i Sverige om lagförslaget går igenom. Peter Fleischer, Googles ansvarige för integritetsfrågor, har om förslaget sagt:

"Vi kan helt enkelt inte kompromissa med våra användares integritet och låta svenska myndigheter ta del av data som kanske inte ens rör svensk aktivitet. [...] Förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati."
Senast redigerad av ame 2008-05-27 kl. 01:38.
2008-05-27, 01:37
Medlem
jeddes avatar
Varför känns det som att vi återigen tar ett fotsteg i USA:s spår?
2008-05-27, 01:56
Medlem
Vad kan man göra?
2008-05-27, 01:58
Medlem
Nämen! Om jag skulle stödja detta så skulle jag vilja se det folkvalt först!
2008-05-27, 04:53
Bannlyst
Vi måste göra något nu
2008-05-27, 05:17
Medlem
fuskas avatar
Det här lät ju förjävligt. Sen att det är så jävla hysch hysch om det gör ju bara saken mer äcklig!

Varför får ingen veta att det här är på gång? Varför snurrar inte pressarna på tidningarna?
Fy fan vad fint att Sverige snart kommer stå där med sina vänner Nordkorea, Kina och Burma. Man känner sig ju jävligt stolt över att vara Svensk.... Fy fan
2008-05-27, 06:16
Medlem
Vad fan håller vi på med i det här jävla landet egentligen?
2008-05-27, 06:43
Medlem
Vad i helvete! Detta fick mig då fan att tända på alla 12 cylindrar! Även telefon och sms trafik? Nå fy fan, detta jävla storebrors samhälle håller ju på att gå rent åt helvete. Detta kommer bara skapa ännu mer kriminell organisation, fast denna gången kommer den vara direkt riktad mot storebror!

FUCK YOU SVERIGE!

M(o)vh//Olliie
2008-05-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Det här lät ju förjävligt. Sen att det är så jävla hysch hysch om det gör ju bara saken mer äcklig!

Varför får ingen veta att det här är på gång? Varför snurrar inte pressarna på tidningarna?
Fy fan vad fint att Sverige snart kommer stå där med sina vänner Nordkorea, Kina och Burma. Man känner sig ju jävligt stolt över att vara Svensk.... Fy fan

Att det är sådan tystnad passar regeringen utmärkt. De har för avsikt att "kuppa" igenom lagen. De hoppas på att slippa debatt eftersom de vet att de inte har några vettiga argument. I lagrådets yttrande (http://www.lagradet.se/yttranden/For...verksamhet.pdf) står det rakt ut att FRA-lagen bryter mot Europakoventionen om mänskliga rättigheter. Sedan 1995 är Europakonventionen en del Sveriges grundlag. FRA-lagen strider alltså mot grundlagen. Men detta bekommer inte våra folkvalda ett dugg. Så länge de får obegränsade möjligheter till övervakning av medborgarnas privata kommunikation (telefon, sms, mail, internet... RUBBET!) skiter de högaktningsfullt i vad andra tycker.
2008-05-27, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Splish
Att det är sådan tystnad passar regeringen utmärkt. De har för avsikt att "kuppa" igenom lagen. De hoppas på att slippa debatt eftersom de vet att de inte har några vettiga argument. I lagrådets yttrande (http://www.lagradet.se/yttranden/For...verksamhet.pdf) står det rakt ut att FRA-lagen bryter mot Europakoventionen om mänskliga rättigheter. Sedan 1995 är Europakonventionen en del Sveriges grundlag. FRA-lagen strider alltså mot grundlagen. Men detta bekommer inte våra folkvalda ett dugg. Så länge de får obegränsade möjligheter till övervakning av medborgarnas privata kommunikation (telefon, sms, mail, internet... RUBBET!) skiter de högaktningsfullt i vad andra tycker.

Stämmer detta så borde ju det ju gå att ta upp i europadomstolen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in