2022-11-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetlekernu
Jag var där från juni 2018 - maj 2021 innan dess var jag på helix i 6 månader.
Din erfarenhet av Helix jämför med Regionsjh K i K-holm?
Dvs. om du jämför saker som säkerheten och den psykiska statusen på patienterna? På vilket av dessa rättspsyk-ställen upplevde du mer av rejält sjuka patienter?
Hur ser du på läkarna på de två platserna i en jämförelse? Var är det bäst läkare? Finns det någon enskild läkare du finner mycket bra? Vem i så fall?
Citera
2022-11-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Fyfan.

Blev dömd nyligen för olaga hot och ofredande. Och fick göra en P7:a (eftersom jag jävlades med kriminalvården vid PU innan rättegången hölls, och påstod att jag var muslim och identifierade mig som kvinna) , Det gjorde jag ju bara för att få en strafflindring. Då påkallade tydligen kriminalvården en så kallad P7 utredning innan rättegången skulle hållas.

Fick en bra advokat, som tyckte att det var lite småkul att jag körde både bög, och muslimkortet. Och han tryckte på rätt duktigt under rättegången om att det vore högst tvivelaktigt år 2022 att anse att islam och bög/trans skulle vara en allvarlig psykisk störning. Jag bara satt och njöt , det blev riktigt jävla stel stämning från både nämndemän och ordförande i Tingsrättssalen xD

Fick skyddstillsyn.

Men kommer passa mig i framtiden, vill inte ha mer med lagens långa arm att göra. Hade inte ens en aning om vad en P7:a var innan jag blev kallad på en, och började då läsa om folk som suttit inne på rättspsyk för cykelstölder i 15 år. Helt jävla vansinnigt.

F.ö så klarade jag P7:an med bravur (Både hon som höll i "intervjun" och jag var ju väl medvetna om varför jag satt där, jag jävlades med KV under PU, så dom ville jävlas tillbaka och försöka trycka dit mig)

Finns folk som verkligen bör sitta på rättspsyk på livstid, men lider med dom som sitter där för bilstölder/olaga hot, eller annat trams!
Du kan inte ha det lätt.
Citera
2022-11-09, 20:12
Medlem
Skötarna på Helix är som plitar, det var min erfarenhet mellan september 2014 till januari 2015.

Här på K i Sörmland så är det mera avslappnat, i alla fall på min avdelning. Men det varierar från olika avdelningar.

Men på specialavdelningar så är det strikt och hårt, som när man förlorade ett år på avdelning 83.
Citera
2022-11-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyren
Din erfarenhet av Helix jämför med Regionsjh K i K-holm?
Dvs. om du jämför saker som säkerheten och den psykiska statusen på patienterna? På vilket av dessa rättspsyk-ställen upplevde du mer av rejält sjuka patienter?
Hur ser du på läkarna på de två platserna i en jämförelse? Var är det bäst läkare? Finns det någon enskild läkare du finner mycket bra? Vem i så fall?
Karsudden är snällare bättre personal och bättre läkare. Men det tar lite längre tid att komma ut därifrån. Fanns en läkare som var väldigt speciell på Karsdudden han favoriserade vissa patiententer. Och en patient fick promenad gård i 3 år med honom. Annars var väl läkarna på udden helt okej. Dom flesta patienterna verkade inte vara speciellt sjuka på både helix och karsudden. Men vissa var riktigt sjuka.
Citera
2022-11-14, 13:00
Medlem
Citat:
Karsudden är snällare bättre personal och bättre läkare. Men det tar lite längre tid att komma ut därifrån. Fanns en läkare som var väldigt speciell på Karsdudden han favoriserade vissa patiententer. Och en patient fick promenad gård i 3 år med honom. Annars var väl läkarna på udden helt okej. Dom flesta patienterna verkade inte vara speciellt sjuka på både helix och karsudden. Men vissa var riktigt sjuka.
Jag gillade min senaste läkare. Johan Hellström.
Citera
2022-11-20, 20:18
Medlem
Anmäld K-personal etcetera
Citat:
Ursprungligen postat av michael1844
Det är välkänt sedan lång tid tillbaka att Karsudden anställer 18-19 åringar som inte har någon som helst livserfarenhet och ska bestämma över oss vuxna människor.
/.../
Jag har stött på riktiga avfall till skötare genom åren och vissa av de har fått sparken. Minns en gång när en skötare /.../.
Finns en anmäld personal på K som just nu utreds bl.a. för incident på K för ett år sen, i november 2021. K anmälde en tid efter incidenten hen varefter ärende öppnades för granskning av hens yrkesutövning. Fallet pågår.
Hen anställdes f.ö. på K för antal år sen som 19-åring.
Citat:
Mycket utländsk personal som arbetar här på K också, med noll utbildning och extraknäcker lite tills de går vidare till nästa jobb.
Den anmälde som just nu utreds ur K-personalen har sådan bakgrund du beskrivit i tidigare inlägg (det fetstilta). I alla fall då hen anställdes på K från början. Vid incidenten i nov 2021 hade hen viss utbildning och legitimation. Efter anställningen på K fortsatte hen att jobba på andra rättspsykiatriska ställen i landet, som regel via olika bemanningsföretag. Förutom K i Region Sörmland har t.ex. den anmälde/hen jobbat i Region Östergötland, Region Kalmar och Region Kronoberg. Nu i somras jobbade hen på Rättspsyk i Väx**, samtidigt som dito var anmäld och fortfarande granskades för incidenten på K för ett år sen. Uppdrag i Vä**ö och Upps*** (under pågående utredning) har pga. nya incidenter avslutats i förtid.
Hen har under tiden för pågående granskning och utredning varit svår att delge handlingar. Skickade handlingar, rekommenderad post, till hens uppgivna adresser har inte uthämtats av hen. Man har även använt sig av stämningsmannadelgivning för att delge den tidigare K-anställde handlingar, även det har misslyckats. Man lyckades till slut, nu i höst, komma i kontakt med och informera den tidigare K-anställde per telefon. Hen har haft möjlighet att yttra sig men avstått från det.
Senast redigerad av Tyren 2022-11-20 kl. 20:23.
Citera
2022-11-21, 22:38
Medlem
Citat:
Intressant med denna synpunkt rörande läkarna på K. Många har under åren uttalat sig negativt om K:s läkare. Det har delvis eller nästintill blivit en grej under antal år (historiskt sett) att klaga på och misskreditera just K-läkare, både bland patienter och andra utanför K med mindre koll.
Att personalen där överlag är eller varit snällare och bättre än den på Helix (om man jämför de förhållandevis få år Helix funnits) är min uppfattning också. Och då ska man veta att K historiskt haft betydande problem med att locka till sig tillräckligt med sjukvårdspersonal, alltifrån läkare till skötare.
Sedan verkar det finnas mindre kvalificerad personal, som den anställde jag beskrivit i inlägget ovanför detta, en anställd på K (under ganska många år) som nu utreds för incident på K och därefter på andra vårdplatser.

Vilken läkare var speciell, menar du? Är hen kvar på K?
Citat:
Jag gillade min senaste läkare. Johan Hellström.
Har hört mestadels bra ord om honom.
Citera
2022-11-22, 21:52
Medlem
Citat:
Intressant med denna synpunkt rörande läkarna på K. Många har under åren uttalat sig negativt om K:s läkare. Det har delvis eller nästintill blivit en grej under antal år (historiskt sett) att klaga på och misskreditera just K-läkare, både bland patienter och andra utanför K med mindre koll.
Att personalen där överlag är eller varit snällare och bättre än den på Helix (om man jämför de förhållandevis få år Helix funnits) är min uppfattning också. Och då ska man veta att K historiskt haft betydande problem med att locka till sig tillräckligt med sjukvårdspersonal, alltifrån läkare till skötare.
Sedan verkar det finnas mindre kvalificerad personal, som den anställde jag beskrivit i inlägget ovanför detta, en anställd på K (under ganska många år) som nu utreds för incident på K och därefter på andra vårdplatser.

Vilken läkare var speciell, menar du? Är hen kvar på K?Har hört mestadels bra ord om honom.

Jan golebiovski polsk läkare får jag fråga har du någon anknytning till karsudden? Personal/ patient?
Citera
2022-11-22, 21:55
Medlem
Citat:
Anmäld K-personal etceteraFinns en anmäld personal på K som just nu utreds bl.a. för incident på K för ett år sen, i november 2021. K anmälde en tid efter incidenten hen varefter ärende öppnades för granskning av hens yrkesutövning. Fallet pågår.
Hen anställdes f.ö. på K för antal år sen som 19-åring.Den anmälde som just nu utreds ur K-personalen har sådan bakgrund du beskrivit i tidigare inlägg (det fetstilta). I alla fall då hen anställdes på K från början. Vid incidenten i nov 2021 hade hen viss utbildning och legitimation. Efter anställningen på K fortsatte hen att jobba på andra rättspsykiatriska ställen i landet, som regel via olika bemanningsföretag. Förutom K i Region Sörmland har t.ex. den anmälde/hen jobbat i Region Östergötland, Region Kalmar och Region Kronoberg. Nu i somras jobbade hen på Rättspsyk i Väx**, samtidigt som dito var anmäld och fortfarande granskades för incidenten på K för ett år sen. Uppdrag i Vä**ö och Upps*** (under pågående utredning) har pga. nya incidenter avslutats i förtid.
Hen har under tiden för pågående granskning och utredning varit svår att delge handlingar. Skickade handlingar, rekommenderad post, till hens uppgivna adresser har inte uthämtats av hen. Man har även använt sig av stämningsmannadelgivning för att delge den tidigare K-anställde handlingar, även det har misslyckats. Man lyckades till slut, nu i höst, komma i kontakt med och informera den tidigare K-anställde per telefon. Hen har haft möjlighet att yttra sig men avstått från det.
Vilken typ av incident rör det sig om?
Citera
2022-11-22, 22:03
Medlem
Citat:
Anmäld K-personal etceteraFinns en anmäld personal på K som just nu utreds bl.a. för incident på K för ett år sen, i november 2021. K anmälde en tid efter incidenten hen varefter ärende öppnades för granskning av hens yrkesutövning. Fallet pågår.
Hen anställdes f.ö. på K för antal år sen som 19-åring.Den anmälde som just nu utreds ur K-personalen har sådan bakgrund du beskrivit i tidigare inlägg (det fetstilta). I alla fall då hen anställdes på K från början. Vid incidenten i nov 2021 hade hen viss utbildning och legitimation. Efter anställningen på K fortsatte hen att jobba på andra rättspsykiatriska ställen i landet, som regel via olika bemanningsföretag. Förutom K i Region Sörmland har t.ex. den anmälde/hen jobbat i Region Östergötland, Region Kalmar och Region Kronoberg. Nu i somras jobbade hen på Rättspsyk i Väx**, samtidigt som dito var anmäld och fortfarande granskades för incidenten på K för ett år sen. Uppdrag i Vä**ö och Upps*** (under pågående utredning) har pga. nya incidenter avslutats i förtid.
Vilken typ av incident rör det sig om?
Citera
2022-12-07, 20:11
Medlem
Theodor Engström kan vara på väg hit till K eftersom vi har Gotlandplatser på sjukhuset.
Citera
2022-12-07, 20:47
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Theodor Engström kan vara på väg hit till K eftersom vi har Gotlandplatser på sjukhuset.

hur vet du att det finns speciella Gotlandplatser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in