2022-12-08, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
hur vet du att det finns speciella Gotlandplatser?
Gotland och Regionsjukhuset K är sedan gammalt - K har haft Gotlandspatienter sedan decennier, de hade ett mindre antal patienter därifrån redan för 30-40 år sedan. K har alltså slutit vårdavtal med Region Gotland. Förra året hade Region Gotland avtal för 8 vårdplatser på K i Katrineholm.

Theodor Engström lär dock inte att vårdas på Karsudden. Han kommer av allt att döma hamna hos Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö i Region Kronoberg (i första hand). Kliniken i Växjö har som bekant säkerhetsklass 1, något annat för TE är inte att tänka på. K har säkerhetsklass 2, dvs. inte lika vass säkerhet som Växjö.
Det som också talar för Växjö för TE är att Växjö har ett riksuppdrag med remisser av säkerhetsskäl av patienter från hela landet.
Citera
2022-12-08, 05:55
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyren
Gotland och Regionsjukhuset K är sedan gammalt - K har haft Gotlandspatienter sedan decennier, de hade ett mindre antal patienter därifrån redan för 30-40 år sedan. K har alltså slutit vårdavtal med Region Gotland. Förra året hade Region Gotland avtal för 8 vårdplatser på K i Katrineholm.

Theodor Engström lär dock inte att vårdas på Karsudden. Han kommer av allt att döma hamna hos Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö i Region Kronoberg (i första hand). Kliniken i Växjö har som bekant säkerhetsklass 1, något annat för TE är inte att tänka på. K har säkerhetsklass 2, dvs. inte lika vass säkerhet som Växjö.
Det som också talar för Växjö för TE är att Växjö har ett riksuppdrag med remisser av säkerhetsskäl av patienter från hela landet.

undrar de de transporterar Teodor från Gotland till fastlandet...
Citera
2022-12-08, 07:22
Medlem
Citat:
hur vet du att det finns speciella Gotlandplatser?

Fått reda på det via PAL respektive verksamhetsområdeschefen.
Citera
2022-12-08, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyren

Växjö är den klinik inom svensk rättspsykiatri som absolut ingen pat vill befinna sig i. Det är helvetet gånger en triljard har jag hört av andra pat som har vårdats därnere i Kronobergs län. Riktigt brutalt.
Citera
2022-12-09, 20:17
Medlem
Naiv som jag är trodde jag inte det fanns en sån här tråd så jag tänkte starta en men tänkte först att kanske jag ska söka först så jag inte startar en tråd som blir raderad.

JAG har ett par eller tre eller fler frågor gällande livet på rättspsyk. Har inga illusioner om att det är en semester jämfört med att sitta i finkan. Men jag undrar ju då:

Blir man annorlunda behandlar om man hamnar där om man har MÖRDAT någon?

När får man permissioner?

Om man får permission hur länge är dessa då?

När man befinner sig på vad säger man anstalt? eller sjukhuset eller institutionen kanske är det rätta ordet, ja i alla fall när man är där man är får man då ha sina egna kläder? Får man handla grejer på nätet?

Får man gå på sin mammas begravning om hon skulle falla ifrån när man är inlåst?

Hur länge är det i medeltal som någon som haft ihjäl en annan människa som man haft ihjäl i självförsvar för att den har försökt förgifta en som man är under behandling?

Vad händer när man är friskförklarad? Och hur mycket psykiaterröv måste man suga för att bli friskförklarad?

Oj en annan fråga också vad händer om man tycker om att slåss med personalen och så. För jag är en stor dude som inte tar skit från någon och så här rätt så stark. Men hur stora är vårdarna? Jag brukar kunna ta flera stycken. Det krävs MÅNGA för att hålla nere mig. Vad händer om man allvarligt skadar dom som disrespectar en?

Får man ha egna böcker som man köper? Eller ta med sig hemifrån?
Senast redigerad av Godnattrunkaren 2022-12-09 kl. 20:24.
Citera
2022-12-10, 10:40
Medlem
.jpegs avatar
Var på säger högasta säkerhet felplacerad de var inte kul.
Citera
2022-12-10, 10:57
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren

Förvaltningsrätten bedömer det, du får ansöka vet inte hur ofta. Du får nej tills läkare säger annat.

Citat:
När man befinner sig på vad säger man anstalt? eller sjukhuset eller institutionen kanske är det rätta ordet, ja i alla fall när man är där man är får man då ha sina egna kläder? Får man handla grejer på nätet?

Får man gå på sin mammas begravning om hon skulle falla ifrån när man är inlåst?

Hur länge är det i medeltal som någon som haft ihjäl en annan människa som man haft ihjäl i självförsvar för att den har försökt förgifta en som man är under behandling?

Vad händer när man är friskförklarad? Och hur mycket psykiaterröv måste man suga för att bli friskförklarad?
Du sitter på rättspsyk, det är strängare än fängelse med vad du får ha med dig och vad du får göra.

Du får inte permis för mammas begravning om läkare säger nej.

Du sitter där tills du är friskförklarad, hur länge det blir vet ingen. Träffat folk som åkt på något enklare brott men suttit i sju år utan ljusning. Andra blir friskförklarade inom ett år.
Citat:
Oj en annan fråga också vad händer om man tycker om att slåss med personalen och så. För jag är en stor dude som inte tar skit från någon och så här rätt så stark. Men hur stora är vårdarna? Jag brukar kunna ta flera stycken. Det krävs MÅNGA för att hålla nere mig. Vad händer om man allvarligt skadar dom som disrespectar en?

Böcker? Sannolikt inte på avdelningen men det finns ju inlåst, allt är ju givetvis avvägning.

Spelar väldigt lite roll hur stora eller små vårdarna är, du kommer drogas ned och isoleras om du mopsar dig. Det är polis du får slåss med, vårdare backar och utrymmer. Varje rum och korridor är en sluss som de kan låsa in dig i.
Citera
2022-12-11, 17:13
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Naiv som jag är trodde jag inte det fanns en sån här tråd så jag tänkte starta en men tänkte först att kanske jag ska söka först så jag inte startar en tråd som blir raderad.

JAG har ett par eller tre eller fler frågor gällande livet på rättspsyk. Har inga illusioner om att det är en semester jämfört med att sitta i finkan. Men jag undrar ju då:

Blir man annorlunda behandlar om man hamnar där om man har MÖRDAT någon?

Jag sitter på rättspsykiatrisk vård sen 2018. Förvaltningenrätten bestämmer om dr ska vi tillåtelse att ge dej permission och Förvaltningenrätten har du en gång I halvåret.
Ja du får gå på begravning om dr godkänner det. Kan bli att du får ha med personalen.
Citera
2022-12-24, 21:21
Medlem
Enligt en artikel från Sundsvalls Tidning så ska kliniken i Nacksta bli dubbelt så stor och utbyggnaden startade i september. Även i Västervik ska det byggas ett nytt rättspsyk med ett stort antal platser om jag minns rätt.

Rättspsykiatri Sundsvalls nya projekt kostar 607 miljoner kronor totalt.
Citera
2023-01-17, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Jag sitter på rättspsykiatrisk vård sen 2018. Förvaltningenrätten bestämmer om dr ska vi tillåtelse att ge dej permission och Förvaltningenrätten har du en gång I halvåret.
Ja du får gå på begravning om dr godkänner det. Kan bli att du får ha med personalen.

Jag trodde inte att intagna med särskild utskrivningsprövning fick ha tillgång till datorer eller mobiltelefoner med internet?
Citera
2023-01-17, 20:15
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Jag trodde inte att intagna med särskild utskrivningsprövning fick ha tillgång till datorer eller mobiltelefoner med internet?

Hur ska annars personer som är intagna på rättspsykiatrisk kunna skriva och berätta
om det på Flashback, om de inte har tillgång till datorer och internet ?
Citera
2023-01-17, 20:16
Bannlyst
Citat:
Hur ska annars personer som är intagna på rättspsykiatrisk kunna skriva och berätta
om det på Flashback, om de inte har tillgång till datorer och internet ?

Att få ha tillgång till något, är inte samma som att ha tillgång till något. Du inser det va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in