Citat:
Ursprungligen postat av
kajus333
Tack för utförlig information! Ja, det är inga enkla saker, varken fallen eller önskvärda regler. Har man mött psykotiska patienter, så vet man att det inte handlar om några lätt avvikande människor vars beteende påverkats av en samhällelig struktur, - men om en helt vedervärdig situation i den egna skallen. Man tycker så oändligt synd om de värsta fallen. Men det gäller, just som du säger, att hålla sig undan och inte säga emot. Hemskheten med allvarlig mentalsjukdom måste man nog ha sett för att begripa den. För läkarna är det ju ofta inte lätt heller. Också dom vet att det inte handlar om någon exakt vetenskap.
Men det är lätt att det skapas en vårdslentrian, eftersomn personalen ju så sällan får positiv input i relation till sitt arbete. osv osv.
Men, även på sådana här ställen finns det ju faktiskt både anständighet och vänskap, då och då....
För all del. Det jag har lärt mig under alla de här åren inom rättspsykiatrin är att vara artig, trevlig och tillmötesgående mot avdelningspersonal, läkare, psykolog, kurator, arbetsterapeut etc. Det är även pluspoäng om man kontaktar sin hemkommun för att leta efter ett framtida boende (t.ex. LSS) för att visa framfötterna.
Har man ingen diagnos och är medicinfri, så har man en stor chans att skrivas ut helt från öppen rättspsykiatrisk vård efter sex månader via muntlig förhandling i Förvaltningsrätten.
Men om man har en diagnos eller två, och är medicinerad enligt ordination från behandlande läkare, så kan öppenvården (t.ex. Helix) pågå i minst ett år. Det finns en patient här på vårdavdelningen som har en vän som har haft öppenvård sedan 2012. Både chefsöverläkaren och den sakkunnige överläkaren gör sina riskbedömningar enbart vad det är för typ av brott och risken för återfall i allvarlig brottslighet.
Visst, alkohol och narkotikamissbruk är faktorer som ligger grund för läkarnas riskbedömningar gällande antingen utskrivning till öppenvård och sedan helt utskriven från öppenvård till frihet efter flera års tid med en vårdprocess som är väldigt tuff som patient att ta sig igenom.
Som ni kanske har läst i pressen de senaste veckorna så har vi haft ett självmord i somras (en patient som vårdades här i 27 år) som mörkades av vissa, inga namn pga min egen säkerhet, ett gisslandrama med insatsstyrkan på plats med två bussar, en mordbrand som släcktes av en annan patient på en hemavdelning osv.
Det enda scenario som saknas just nu är en fritagning med fordon och skjutvapen. Jag hoppas innerligt att det inte leder till något sådant igen, eftersom Karsudden har drabbats av fritagningar tidigare. Men vi får se helt enkelt när allmän inpassering står klart.
Jag tycker media bör fokusera på det jobb som personalen på sjukhuset gör för att vi ska må bättre psykiskt och fysiskt, inte bara ta upp hårdare säkerhet, anställning av mer personal etc. Det nämns aldrig i pressen att vi mår bra, för det gör de flesta inte. Rättspsyk är oerhört ansträngande för psyket som patient, för det är trots allt på obestämd tid.
Det är dags att allmänheten får en korrekt bild av antingen patienter eller personal om hur verksamheten bedrivs på ett rättspsykiatriskt sjukhus i Sverige, och inte bara baserar sina tankar på enbart fördomar kring oss. Det är fördomarna om oss som gör att vi får väldigt dålig press av tidningar etc.
Man måste lyfta frågor till ledningen på t.ex. Karsudden för att beskriva och resonera kring hur vården kan förbättras, eftersom det är trots allt tvångsvård. Det finns ett väldigt litet antal patienter som kommer hit frivilligt (helt tokigt enligt mig), men nästan alla här vårdas under tvång. Det får man inte glömma men det är en svår fråga att bedriva till de högsta cheferna på sjukhuset, även om de lyssnar noggrant på vad man har att säga.
Jag skulle vilja se en pressträff med statsministern och en särskild utredare där det står på TV med följande text: Rättspsykiatrin avvecklas eller Rättspsykiatrin skall förändras.
Då skulle patienterna le stort tror jag iaf.
Kan dra ett exempel från vårdtiden på en hemavdelning på Helix för sju år sedan. Jag mådde väldigt dåligt och bestämde mig för att vråla som ett as, det hördes ju över hela avdelningen. Vad blev konsekvensen av det? Jo, jag går in på mitt rum, stannar där ett ögonblick, sedan knackar personalen på dörren och öppnar. Då möts jag av 30 skötare och en sjuksköterska redo med fyra injektioner i höftmuskeln.
Utöver det fick jag 10 ml Theralen och en tablett (Zyprexa). Därför kallar jag Helix för injektionsarmén eller Fortet i Flemingsberg.
Tyvärr så kommer Karsudden snart att kallas för Fortet i Katrineholm. Hårdare tider väntar oss patienter.