Citat:
Ursprungligen postat av bolund
Vet inte vart jag hört eller läst det, men vad jag har förstått (kan vara fel) så var han så packad på krogen så hans polare satte honom i en taxi hem men angav fel address eller att chaffisen inte hittade och det var därför han istället tog bussen från Björknäs. Någon kanske kan konfirmera om så var fallet?
Jo, precis så minns jag det också---letade lite i Nacka/Värmdöpostens arkiv och hittade följande redogörelse för hur det hela ska ha gått till:
Citat:
Fler tips behövs om försvunnen
NYHETER 15 april Polisen vill få in fler tips om Thomas Ruzicka från Eriksvik som försvann från Orminge lördagen den 3 april.
ORMINGE EFTERLYSNING
Sökandet efter 32-årige Thomas Ruzicka har pågått i 11 dagar, utan resultat. Fortfarande söker polisen vittnen som kan ha sett honom i Björknäs eller Orminge natten mellan fredag 2 april och lördag 3 april. Thomas Ruzicka hade varit på hockey med två kompisar på fredagkvällen. Efter matchen gick de till en pub på Götgatsbacken. Efter ett tag tyckte kompisarna att Thomas hade druckit tillräckligt och satte honom därför i en förbetald taxi mot Boo, men sade fel hemadress till föraren.
Följden blir att taxin hamnar i Björknäs. Väl där lyckas inte taxichauffören få ur Thomas Ruzicka vilken adress han ska till. Efter några minuters ordväxling blir Thomas avsläppt vid Centralplan i Björknäs. Klockan är då cirka kvart i ett på natten mot lördag.
Bussen till Orminge
Strax därpå, 00.50, kliver Thomas på buss 416 mot Orminge. Han säger till chauffören att han ska till Eriksvik, föraren informerar då om att han måste byta buss i Orminge centrum. Istället för att hoppa av i centrum, åker Thomas med till Ormingeringen, hållplats Skarpövägen. Han kliver av där cirka klockan 01.00. Efter det vet ingen var Thomas Ruzicka tog vägen. Polisen vet att han försökte ringa en av kompisarna han varit på hockey med när han satt på bussen mot Orminge. Kompisen svarade inte men ringde tillbaka några minuter senare, 00.55. Då svarade inte Thomas. Strax före 02.00, ska Thomas Ruzicka ha ringt en annan kompis på dennes mobiltelefon.
– Den kompisen upptäckte på lördagmorgonen att ett samtal var missat. Om han hade svarat på natten hade samtalet registrerats och då hade vi kunnat se i vilket geografiskt område Thomas befann sig när han ringde, säger Helge Dahlin, spaningschef på Nackapolisen.
Mobil under bevakning
Polisen har nu satt Thomas mobilabonnemang under bevakning, man kontrollerar även hans konton. Så sent som i onsdags fanns inga livstecken.
Polisen har sökt igenom stora områden kring Rensättra och Eriksvik, ett flertal gånger med lågtflygande helikopter och spårhundar. Alla vattendrag i området har undersökts och i onsdagskväll skulle vattnen nedanför Telegrafberget kontrolleras med hundar.
Frågan är nu om Thomas Ruzicka började gå mot Eriksvik eller om han satte sig på en nattbuss in mot stan igen. Tog han en genväg eller blev han upplockad av en svarttaxi? Polisen har inget spår.
– Man kan säga att vi befinner oss i ett mellanläge när det gäller sökandet, vi behöver fler tips. Vi har ingen misstanke om brott eller självmord, men vi kan heller inte utesluta det.
Thomas Ruzicka har fru och ett barn. Familjen har valt att gå ut med namn och bild på honom för att få in tips från allmänheten. Så sent som i söndags hade polisen fortfarande inte hittat honom.
Fakta Thomas Ruzicka
Född 1971, normal kroppsbyggnad, mörkt hår. Vid försvinnandet var han klädd i jeans, beige stickad polotröja med dragkedja, röd-brun skinnkavaj och svarta lågskor. Fotnot: Om du har sett Thomas någon gång efter klockan 00.50 natten mot lördag 3 april, då han klev på buss 416 från Centralplan i Björknäs, kan du ringa spaningschef Helge Dahlin på 08-401 61 81, eller 08-40169 01
Det här tycker jag är det som ger hela fallet en så extremt underlig touche. Han har alltså varit
så berusad att han inte kunnat tala om för taxichauffören var han bor, men
ändå klarar han av att fråga busschauffören om han stannar i Eriksvik. Det hänger liksom inte ihop. Tycker att taxichauffören borde ha kunnat göra lite mer om han fått samma info, fast 2004 fanns det kanske inte lika mycket GPS:er som idag. Och om han fått betalt i förskott så kanske hans motivation att köra honom ända hem var minimal.
Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen
Nu har jag kollat på
www.sl.se och det finns ingen buss alls 416! (kanske fanns det för 4 år sedan då?)
Den försvann för några år sedan, dagens buss
471 har ungefär samma sträckning genom Saltsjö-Boo.
Citat:
Sedan går han på en buss 416 och går av på Skarpövägen, den färden tar bara 4 minuter! Vad hade den bussen för slutstation? Var det närmaste stationen till hemmet?
Ja, det är det, vilket också verkar konstigt duktigt om han tidigare var så berusad att han inte kom ihåg sin egen adress.
Citat:
Är någon lite mer hemma i området än jag är?
Ja.
Citat:
Har man kollat igenom skogen mellan Skarpövägen och Eriksvik?
Jag minns att man läste att hans vänner gått skallgångskedjor genom skogen, och jag minns att polisen åkte med helikopter-med-värmekamera lågt över skogen under den helg då han försvann, men jag märkte aldrig att det gjordes någon dörrknackning.
Citat:
Hur otillgänglig är skogen där?
Inte speciellt.
Citat:
Finns det tydliga stigar i skogen? Lätt att gå vilse??
Stigar kors och tvärs och vi pratar inte precis Tiveden eller Orsa Finnmark här. Men om jag skulle gå från Skarpövägen till Vårvägen så finns det absolut ingen mening med att gå genom någon skog i mörkret, det finns ju fina vägar/gångbanor/gångstigar med belysning hela vägen.
Citat:
Hur kom han då till Björknäs, med vilken buss då? Hur går den rutten? Vilken buss tog han från Slussen??
Som sagt ovan så kom han tydligen i taxi till Björknäs. Vill minnas att busschauffören inte var riktigt 100% på att det var Thomas han såg kliva av på Skarpövägen, så kanske slutar spåret redan i Björknäs. Om ens där---man hoppas ju att polisen gjorde en grundlig undersökning av taxin och grillade taxichauffören ordentligt, men det kanske aldrig blev av om de inte misstänkte något brott.