2008-10-31, 15:17
Medlem
Vet inte vart jag hört eller läst det, men vad jag har förstått (kan vara fel) så var han så packad på krogen så hans polare satte honom i en taxi hem men angav fel address eller att chaffisen inte hittade och det var därför han istället tog bussen från Björknäs. Någon kanske kan konfirmera om så var fallet?
Citera
2008-10-31, 15:47
Medlem
pli99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolund
Vet inte vart jag hört eller läst det, men vad jag har förstått (kan vara fel) så var han så packad på krogen så hans polare satte honom i en taxi hem men angav fel address eller att chaffisen inte hittade och det var därför han istället tog bussen från Björknäs. Någon kanske kan konfirmera om så var fallet?
Jo, precis så minns jag det också---letade lite i Nacka/Värmdöpostens arkiv och hittade följande redogörelse för hur det hela ska ha gått till:

Citat:
Fler tips behövs om försvunnen
NYHETER 15 april Polisen vill få in fler tips om Thomas Ruzicka från Eriksvik som försvann från Orminge lördagen den 3 april.

ORMINGE EFTERLYSNING
Sökandet efter 32-årige Thomas Ruzicka har pågått i 11 dagar, utan resultat. Fortfarande söker polisen vittnen som kan ha sett honom i Björknäs eller Orminge natten mellan fredag 2 april och lördag 3 april. Thomas Ruzicka hade varit på hockey med två kompisar på fredagkvällen. Efter matchen gick de till en pub på Götgatsbacken. Efter ett tag tyckte kompisarna att Thomas hade druckit tillräckligt och satte honom därför i en förbetald taxi mot Boo, men sade fel hemadress till föraren.
Följden blir att taxin hamnar i Björknäs. Väl där lyckas inte taxichauffören få ur Thomas Ruzicka vilken adress han ska till. Efter några minuters ordväxling blir Thomas avsläppt vid Centralplan i Björknäs. Klockan är då cirka kvart i ett på natten mot lördag.

Bussen till Orminge

Strax därpå, 00.50, kliver Thomas på buss 416 mot Orminge. Han säger till chauffören att han ska till Eriksvik, föraren informerar då om att han måste byta buss i Orminge centrum. Istället för att hoppa av i centrum, åker Thomas med till Ormingeringen, hållplats Skarpövägen. Han kliver av där cirka klockan 01.00. Efter det vet ingen var Thomas Ruzicka tog vägen. Polisen vet att han försökte ringa en av kompisarna han varit på hockey med när han satt på bussen mot Orminge. Kompisen svarade inte men ringde tillbaka några minuter senare, 00.55. Då svarade inte Thomas. Strax före 02.00, ska Thomas Ruzicka ha ringt en annan kompis på dennes mobiltelefon.
– Den kompisen upptäckte på lördagmorgonen att ett samtal var missat. Om han hade svarat på natten hade samtalet registrerats och då hade vi kunnat se i vilket geografiskt område Thomas befann sig när han ringde, säger Helge Dahlin, spaningschef på Nackapolisen.

Mobil under bevakning

Polisen har nu satt Thomas mobilabonnemang under bevakning, man kontrollerar även hans konton. Så sent som i onsdags fanns inga livstecken.
Polisen har sökt igenom stora områden kring Rensättra och Eriksvik, ett flertal gånger med lågtflygande helikopter och spårhundar. Alla vattendrag i området har undersökts och i onsdagskväll skulle vattnen nedanför Telegrafberget kontrolleras med hundar.
Frågan är nu om Thomas Ruzicka började gå mot Eriksvik eller om han satte sig på en nattbuss in mot stan igen. Tog han en genväg eller blev han upplockad av en svarttaxi? Polisen har inget spår.
– Man kan säga att vi befinner oss i ett mellanläge när det gäller sökandet, vi behöver fler tips. Vi har ingen misstanke om brott eller självmord, men vi kan heller inte utesluta det.
Thomas Ruzicka har fru och ett barn. Familjen har valt att gå ut med namn och bild på honom för att få in tips från allmänheten. Så sent som i söndags hade polisen fortfarande inte hittat honom.

Fakta Thomas Ruzicka
Född 1971, normal kroppsbyggnad, mörkt hår. Vid försvinnandet var han klädd i jeans, beige stickad polotröja med dragkedja, röd-brun skinnkavaj och svarta lågskor. Fotnot: Om du har sett Thomas någon gång efter klockan 00.50 natten mot lördag 3 april, då han klev på buss 416 från Centralplan i Björknäs, kan du ringa spaningschef Helge Dahlin på 08-401 61 81, eller 08-40169 01
Det här tycker jag är det som ger hela fallet en så extremt underlig touche. Han har alltså varit så berusad att han inte kunnat tala om för taxichauffören var han bor, men ändå klarar han av att fråga busschauffören om han stannar i Eriksvik. Det hänger liksom inte ihop. Tycker att taxichauffören borde ha kunnat göra lite mer om han fått samma info, fast 2004 fanns det kanske inte lika mycket GPS:er som idag. Och om han fått betalt i förskott så kanske hans motivation att köra honom ända hem var minimal.

Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen
Nu har jag kollat på www.sl.se och det finns ingen buss alls 416! (kanske fanns det för 4 år sedan då?)
Den försvann för några år sedan, dagens buss 471 har ungefär samma sträckning genom Saltsjö-Boo.

Citat:
Sedan går han på en buss 416 och går av på Skarpövägen, den färden tar bara 4 minuter! Vad hade den bussen för slutstation? Var det närmaste stationen till hemmet?
Ja, det är det, vilket också verkar konstigt duktigt om han tidigare var så berusad att han inte kom ihåg sin egen adress.

Citat:
Är någon lite mer hemma i området än jag är?
Ja.

Citat:
Har man kollat igenom skogen mellan Skarpövägen och Eriksvik?
Jag minns att man läste att hans vänner gått skallgångskedjor genom skogen, och jag minns att polisen åkte med helikopter-med-värmekamera lågt över skogen under den helg då han försvann, men jag märkte aldrig att det gjordes någon dörrknackning.

Citat:
Hur otillgänglig är skogen där?
Inte speciellt.

Citat:
Finns det tydliga stigar i skogen? Lätt att gå vilse??
Stigar kors och tvärs och vi pratar inte precis Tiveden eller Orsa Finnmark här. Men om jag skulle gå från Skarpövägen till Vårvägen så finns det absolut ingen mening med att gå genom någon skog i mörkret, det finns ju fina vägar/gångbanor/gångstigar med belysning hela vägen.

Citat:
Hur kom han då till Björknäs, med vilken buss då? Hur går den rutten? Vilken buss tog han från Slussen??
Som sagt ovan så kom han tydligen i taxi till Björknäs. Vill minnas att busschauffören inte var riktigt 100% på att det var Thomas han såg kliva av på Skarpövägen, så kanske slutar spåret redan i Björknäs. Om ens där---man hoppas ju att polisen gjorde en grundlig undersökning av taxin och grillade taxichauffören ordentligt, men det kanske aldrig blev av om de inte misstänkte något brott.
Citera
2008-11-01, 17:57
Medlem
Nu har jag "forskat" lite mer.
Tydligen enligt hemmahörande i Nacka så hittar man inte igenom skogen från Skarpövägen till Vårvägen om man inte är hemma i området. Han var ju ganska nyinflyttad och kom väl ursprungligen från Grimsta. (rätta mig om jag har fel) Det finns tydligen bara en övergång över Värmdöleden, som man måste känna till.

Detta med taxichaufförens historia är ju hel konstig, sin hem adress kan man väl i alla fall?? Jag har lite svårt att tänka mig att Thomas (eller någon annan) skulle gå av frivilligt i Björknäs (långt hemifrån) mitt i vintern och mörkret. (och det var kallt!!)

"Efter några minuters ordväxling" som chaffisen säger så blir han avsläppt i Björknäs. Det låter som en ganska allvarlig ordväxling i mina öron!!
Hoppas verkligen att polisen undersökt den bilen och chauffören ordentligt!!

Har man kontrollerat om han hade några körningar efter han släppt av Thomas? Kl 01.00 en lördags natt borde han ha haft massor av körningar efteråt..Hade han inte det så är det ju verkligen något lurt då det är de här helgnätterna förarna får in all sin kosing.

För mig låter det inte som att Thonmas har kommit fram till Skarpövägen, utan han har kommit till Björknäs. Det verkar vara det man vet i alla fall, om man nu skall lita på chaffisens ord.

Jag har fått andra indikationer på att det skulle kunna ha varit så att nynazister råkat i gräl med honom i Orminge, och haft ihjäl honom.
Thomas såg väl inte helt svensk ut vad jag förstår. Det sägs att det ofta var/är tjafs och bråk på nattbussarna där, och att nynazisterna var/är kända där.

Sedan detta med Thomas "dåliga" ölsinne eller vad man skall kalla det, är tydligen ganska känt också, har jag fått höra från kompisars kompisar.
Detta i kombination med vad chaffisen säger, där tror jag att vi har svaret. Thomas har med största sannolikhet lackat ur för att taxi chaffisen inte hittat vägen hem till honom (innan gps fanns så som idag) och ville bli av med honom i Björknäs. (han har ju fått betalt med redan)
Många chaufförer är ganska barska och hårda typer i Stockholm, så inget förvånar mig i detta läget.
Prata mer med chaffisen skulle jag säga till polisen!!

Sedan undrar jag hur mycket han egenligen druckit? Först hade de varit på hockey och han vart hemskickad pga berusning ganska tidigt på natten. Tidsaspekten får mig att tro att han inte kunde ha varit så rejält redlös ändå. Han har väl inte haft så många timmar på sig att dricka? Vilken tid brukar en hockey match sluta??
Senast redigerad av Sthms Tjejen 2008-11-01 kl. 18:11.
Citera
2008-11-02, 23:19
Medlem
pli99s avatar
Citat:
Tydligen enligt hemmahörande i Nacka så hittar man inte igenom skogen från Skarpövägen till Vårvägen om man inte är hemma i området. Han var ju ganska nyinflyttad och kom väl ursprungligen från Grimsta. (rätta mig om jag har fel) Det finns tydligen bara en övergång över Värmdöleden, som man måste känna till.
Nej, Skarpövägen och Vårvägen ligger på samma sida av Värmdöleden (som är en fyrfilig motorväg), så den borde inte vara något hinder. Däremot måste han passera Värmdövägen (som är en vanlig tvåfilig lokalgata, knappast trafikerad alls sådär dags).

Citat:
För mig låter det inte som att Thonmas har kommit fram till Skarpövägen, utan han har kommit till Björknäs. Det verkar vara det man vet i alla fall, om man nu skall lita på chaffisens ord.
Det enda vi kan vara 100% säkra på är nog att han klev in i taxin inne i stan för färd hemåt. Sen kan vad som helst ha hänt.

Citat:
Jag har fått andra indikationer på att det skulle kunna ha varit så att nynazister råkat i gräl med honom i Orminge, och haft ihjäl honom. Thomas såg väl inte helt svensk ut vad jag förstår. Det sägs att det ofta var/är tjafs och bråk på nattbussarna där, och att nynazisterna var/är kända där.
Just detta att man inte hittat kroppen tycker jag motsäger detta. Om något ungdomsgäng knivskurit honom så skulle deras första reaktion vara att lägga benen på ryggen och lämna honom på trottoaren. Jag kan liksom inte se dem gömma undan kroppen på ett så kompetent sätt att den ännu efter fem år inte hittats.

Citat:
Sedan detta med Thomas "dåliga" ölsinne eller vad man skall kalla det, är tydligen ganska känt också, har jag fått höra från kompisars kompisar. Detta i kombination med vad chaffisen säger, där tror jag att vi har svaret. Thomas har med största sannolikhet lackat ur för att taxi chaffisen inte hittat vägen hem till honom (innan gps fanns så som idag) och ville bli av med honom i Björknäs. (han har ju fått betalt med redan)
Jo, jag håller med om att där finns pudelns kärna. Det vore väldigt intressant att få läsa polisförhören, både med taxichauffören och med hans vänner---exakt hur full var han när de satte honom i taxin? Utslagen på gränsen till medvetslöshet eller fullt kontaktbar? Och ville han över huvud taget åka hem, eller hade han helst velat vara kvar på stan och festa? Att han sen inte kunde säga till chauffören var han bodde, berodde det på att han inte ville hem, utan att han ville tillbaka till stan och parta vidare?
Citera
2008-11-03, 03:39
Medlem
Jag måste säga att jag tror att chauffören ljuger där. Att han inte skulle komma ihåg att han bodde på Vårvägen? (inget vidare svårt namn heller)
Det har jag MYCKET svårt att tro på.

Jag kan tänka mig att Thonmas har spytt i bilen och därav har det uppstått tjafs, kanske därför fick han gå av där i Björknäs, men knappast p ga av att han inte visste vart han bor.

Jag tror mer och mer på denna teori nu, då jag aldrig förr träffat på en kille som på fyllan inte har hittat hem då han sitter i en taxi. Dispyt har inträffat i bilen, t ex ang. spya (det kostar pengar att sanera bilen och de vill inte gärna betala det själva) och sedan har något inträffat -bråk. Där känns det för mig rimligt om Thomas nu fått en smocka eller två eller är skadad att han skulle ringa sina kompisar istället för sin fru efter hjälp. Mest för att skona henne med hurdant skick han var i e tc.

Sedan är det väl inte helt omöjligt attThomas blev avsläppt/utkastad någon annanstans, där det inte fanns så mycket bebyggelse, hus, trafik eller annat. Om han inte kunnat ta sig hem och förfrusit till döds t ex, så har ju chaffisen gjort sig skyldig till vållande till annans död så kallt som det var den här natten, därför ljuger han och säger att han släppte av honom i Björknäs för att han kände på sig att något hänt meed Thomas då polisen frågade.
Citera
2008-11-03, 03:43
Medlem
En annan persons teori var att Thomas skulle begått självmord, och frågade om han var adopterad. Tydligen så är det 200% större chans att adopterade tar livet av sig än andra.
Citera
2008-11-03, 21:48
Medlem
Citat:
En annan persons teori var att Thomas skulle begått självmord, och frågade om han var adopterad. Tydligen så är det 200% större chans att adopterade tar livet av sig än andra.

Thomas var inte adopterad.

Angående sista iaktagelsen av honom så tror jag att polisen är rätt säker på att busschaffören är den siste som såg honom i livet (utom en eventuell förövare då), så har jag i alla fall förstått det på hans föräldrar.
Citera
2008-11-03, 22:44
Medlem
Kan man inte se gamla klipp från Efterlyst? Jag skulle vilja se klippet där hans fall tog upp, och hans fru intervjuades b la. Är det någon som vet hur man gör, eller finns det inte kvar?
Citera
2008-11-04, 17:36
Medlem
TotenEngels avatar
Citat:
Enligt googlingar har han gått på en buss i Björknäs- buss 416- och gått av på Skarpövägen. Känns märkligt att han gått PÅ bussen i Björkvik??
(Helt fel ställe ju om han kom från stan tycker jag?) Sedan går han av på Skarpövägen. Det ser ut att vara väldigt mycket skog mellan hemmet och den här vägen, och även Värmdöleden.

Nu har jag kollat på www.sl.se och det finns ingen buss alls 416! (kanske fanns det för 4 år sedan då?) Det tar 15 minuter från Slussen till Björknäs, och där han hoppat av enl. någon för att han åkt för långt.
Sedan går han på en buss 416 och går av på Skarpövägen, den färden tar bara 4 minuter! Vad hade den bussen för slutstation? Var det närmaste stationen till hemmet?

Det ser ut att vara stora luckor i natt trafiken där ute också, mellan 02.55 och 05.25 går inga bussar alls, när var det han skulle ha åkt?

Han bor/bodde i Eriksvik på Vårvägen. Hans fru bor kvar där.
Är någon lite mer hemma i området än jag är? Har man kollat igenom skogen mellan Skarpövägen och Eriksvik? Hur otillgänglig är skogen där? Finns det tydliga stigar i skogen? Lätt att gå vilse?? Hur kom han då till Björknäs, med vilken buss då? Hur går den rutten? Vilken buss tog han från Slussen??

Jag bodde många år i Orminge, och t.o.m på Skarpövägen. Den vägen ligger ca 100 meter från busstationen där han klev av. Har oxå intresserat mig för det här fallet speciellt för att det är mina hemtrakter. Skogsområdet runt Myrsjön (som ligger i anslutning till busshållsplatsen) är inte direkt enormt, men visst skulle man kunna irra runt sig där, Det mer troliga alternativ som jag ser det är att Thomas gick neråt mot vattnet i riktning mot restaurang Telegrafen. Där är det ganska brant och klippigt på sina ställen, och säkerligen lätt att drutta i. Jag tror att han på ett eller annat sätt drunkat lr blivit mördad. I Orminge lr någon annanstans låter jag vara osagt.
Citera
2008-11-05, 00:50
Medlem
Enligt uppgifter så skall polisen ha sökt igenom några "mindre sjöar" är det någon som vet om Myrsjön hör dit?

Det var ju mycket kallt den här natten, låg det inte is på sjön då?
Det är väl en mindre insjö om jag har förstått det rätt?

Busschauffören var väl inte 100% säker på att det var Thomas som gick av på Skarpövägen.?
Citera
2008-11-12, 16:38
Medlem
pli99s avatar
Nytt likfynd i Orminge, kanske det är rätt människa den här gången?
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1367027/dod-kropp-hittad-pa-13-meters-djup
Citera
2008-11-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pli99
Nytt likfynd i Orminge, kanske det är rätt människa den här gången?
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1367027/dod-kropp-hittad-pa-13-meters-djup

Mycket intressant, hur ligger den här fyndplatsen i förhållande till Thomas färdväg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in