2008-10-21, 14:02
Medlem
Jag antar att man i utredningen kollat om han tagit någon taxi efter att han gick av bussen på fel hållplats.
Jag tänker så här, han kliver av bussen för sent pga att han somnat. Eftersom han antagligen inte är så hemma i omgivningarna (han var väl ganska nyinflyttad och är uppvuxen i Järfälla norr om stan) har han kanske ingen jävla aning om vart han är och i vilken riktning han ska gå. Själv skulle jag i detta läge ringa en taxi!
Om han tog en taxi kan flera saker ha hänt. Han kan tex ha hamnat i bråk med taxichaffisen av någon anledning, tex att han inte har pengar, vilket slutat illa. Han kan ha blivit utslängd från taxin pga att han tex spytt i bilen och hamnat på en helt annan plats än man letat. Från denna ev nya plats kanske han börjat gå planlöst och kanske ringt sin polare för att tex få råd om vad han ska ta sig till för att komma hem eller hjälp att ta reda på vart han befinner sig och vart han ska.
Men som sagt, jag antar att man kollat alla körningar i området vid tidpunkten.

Jag tror iofs också att det kanske kan ha hänt något EFTER han kom hem. Känner inte hans fru överhuvudtaget. Kände Thomas ytligt. Tror det är helt uteslutet att han skulle vänt och tagit sig in till stan igen, känns väldigt osannolikt. Lider med hans familj.
Citera
2008-10-22, 00:48
Medlem
Jag tror inte heller på det att han skulle vänt in til stan igen, det låter helt konstigt. Eftersom man inte hittat honom ännu så känns det som att någon gjort sig av med kroppen. Det här fallet är mysko och jag är övertygad om att det finns folk som vet mer.
Citera
2008-10-22, 18:57
Medlem
Kan inte fatta det där med samtalet till polarn. Vad fan ville han? Synd att han inte lämnade meddelande. Mysko!
Citera
2008-10-22, 21:56
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Det som enligt mig verkar troligast är att han hamnat på en svartklubb och sedan gjort bort sig för att förtjäna att följa med "in på kontoret".

Eller, att han på vägen hem, efter en eventuell taxitur eller promenad i sitt onyktra tillstånd hamnat helt fel, råkat ut för en rånare som såg sin chans i en ensam och full man. TR blir arg och tänker inte låta sig rånas och hamnar i handgemäng men överumplas av GM/en och blir lämnad inte långt ifrån sina sista sekunder i livet men på ett makabert sätt undgås att hittas under alla dessa år.

Jag menar, konstigare saker har hänt.

Hur berusad var han egentligen? Det står att dom skulle ta en öl, hur många det är vet vi inte?
Citera
2008-10-24, 13:30
Medlem
Annan ganska långsökt teori skjuten från höften: TR promenerar vingligt längs vägrenen och blir påkörd. Bilisten går ut och märker att TR är medvetslös men lever. Han vill smita men vill ändå inte att TR ska ligga och dö så han använder TRs mobil och ringer senast ringda samtal för att anonymt meddela vad som hänt för att sedan smita. Ingen svarar. Han upptäcker att TR nu är död. Panik! Han slänger in kroppen i bilen och gör sig av med den.
Jag vet, känns osannolikt, men vem vet?
Som sagt, många saker kan ha hänt. Någon vet vad.
Citera
2008-10-25, 01:48
Medlem
Det där sista samtalet har jag funderat på också. Om han nu var påväg hem, varför ringde han inte sin FRU?? Hon måste ju ha varit närmast till hands också, om han nu gått vilse.

Jag har en känsla av att ringningen till hans kompis det kan ha varit det sista slagna numret som han själv eller någon annan kom åt, kanske av misstag eller kanske med flit (för han ville ha hjälp t ex) Sedan för att det kanske var dålig mottagning t ex så bröts det.

Jag tror också på att han har råkat ut för någon som har gjort sig av med kroppen, annars hade den hittats vid det här laget. Antingen en taxichaufför han blivit osams med (om betalningen kanske) eller så har han blivit påkörd i mörkret, och saker har gått snett.

Det där med svartklubb tror jag inte på, han har ju bevisligen åkt bussen hemåt. Han skulle ha varit ganska rejält berusad om jag inte förstått det fel. Det jag undrar över lite är det rykte som säger att han kunde bli arg då han var berusad, sk dåligt ölsinne. Kan någon berätta något om det?

Det jag inte kan släppa är den konstiga intervjun med hans fru, och hennes för mig konstiga beteende. Det som stör mig mest är att han inte skulle ha hittat hem, det gör de allra flesta fastän de är aspackade. Därför tror jag att det ligger ett brott bakom, någon vet vad som har hänt.

Hur mycket har man letat efter honom i skogen egentligen?
Finns det någon chans att det är ett frivilligt försvinnande?

Nu har jag läst mig till att han gått på bussen (416) i Björknäs, för att enligt busschauffören sedan gått av på Skarpövägen. Sedan är det en massa skog mellan den vägen och där han bor. Har han inte gått vilse i skogen där emellan och där frusit ihjäl? Jag har ett minne av att det var väldigt kallt då han försvann, hur jag nu kan komma ihåg det efter flera år!?

Hans fru bor tydligen kvar på samma adress, med hans efternamn och har sitt kontor på Östermalm. Googlar man så kan man hitta en artikel med dem båda om hur de träffades och var de gifte sig.

Min tanke är att han måste vara i skogen där någonstans mellan Skarpövägen och Vårvägen och jag undrar om man verkligen har letat där? Jag tror att han har börjat gå hem i fyllan och villan och sedan inte insett hur mörkt och kallt det är. När han har gått i ca 50 minuter kommer han på att han har gått vilse och hur dumt det hela är och ringer sin kompis, för hjälp. Hem vill han kanske inte ringa för att oroa eller störa henne om hon sover? Sedan bryts samtalet..
Senast redigerad av Sthms Tjejen 2008-10-25 kl. 02:47.
Citera
2008-10-27, 13:05
Medlem
Skulle va intressant att få svar på en del grejer från er som kände Thomas bra och var med i sökandet.
Hur full var han egentligen när han drog från stan?
Var polarn han ringde hans närmaste kompis, typ nån han skulle ringa om han var i knipa?
Är det troligt att hans sista samtal innan han åkte hem var till denna polare?
Vilka områden sökte man av egentligen? Bara områdena mellan hållplatsen och hemmet, eller har man även tagit höjd för att han kan ha gått helt fel tex norrut för att sedan gena genom skogarna eller slungats in i skogen av en smitare på ett lite ologiskt ställe?
Hur väl kände han till de här områdena?
Hade han bra eller dåligt lokalsinne?
Hade han sådana skor att det överhuvudtaget är troligt att han skulle gett sig ut i terrängen?

Enda lösningen på detta är nog att någon som vet något lättar sitt samvete eller att kroppen hittas någon gång. Får hoppas på det för familjens skull. (Tror faktiskt inte alls hans fru har ett dugg med försvinnandet att göra)
Kommer ihåg Thomas som en trevlig prick med humor och alltid ett stort leende på läpparna. RIP "Russin".
Citera
2008-10-28, 22:16
Medlem
Jag har väldigt svårt att tro att Thomas fru skulle ha något med försvinnandet att göra. Jag känner henne inte personligen, men ser henne ibland när hon lämnar deras dotter hos Thomas föräldrar som är våra grannar. Vår dotter och Thomas dotter leker för övrigt ofta med varandra. Jag har även pratat en del med Thomas föräldrar och detta försvinnandet är verkligen en gåta. Anledningen till att det finns så lite konkret är för att ingen vet något. Busschaffisen är det sista säkra spåret efter Thomas och det troligaste scenariot är att han återvänt till stan och råkat ut för något där, olycka eller mord.

Jag hoppas innerligt för dotterns, fruns, färäldrarnas och systerns sak att detta någon gång får en lösning.
Citera
2008-10-29, 00:40
Bannlyst
Hade det inte vart för det där sista telefonsamtalet till polaren så hade jag varit övertygad om att Tomas avvikit självmant och håller sig undan. Men det där samtalet förändrar mycket. Var polaren det senast uppringda numret? Om han var det så antar jag att Tomas hamnat i problem och behövde hjälp. Konstigt fall dock.
Citera
2008-10-30, 00:46
Medlem
Det känns bra att någon kan säga något om hans fru, att hon inte har med det att göra.

Citat:"Vilka områden sökte man av egentligen? Bara områdena mellan hållplatsen och hemmet, eller har man även tagit höjd för att han kan ha gått helt fel tex norrut för att sedan gena genom skogarna eller slungats in i skogen av en smitare på ett lite ologiskt ställe?
Hur väl kände han till de här områdena?
Hade han bra eller dåligt lokalsinne?
Hade han sådana skor att det överhuvudtaget är troligt att han skulle gett sig ut i terrängen?"

Det jag gissade på en gång (då det hände) var att han gått vilse i mörkret och kylan. Därför undrar jag verkligen hur mycket man letat efter honom i skogen? Jag tar för givet att han bara ville hem så fort som möjligt (oavsett skor) och bara började att gå. Någonstans gick han vilse, kanske skulle gena för att komma hem snabbare e tc och sedan var han lost. Kanske var det sista slagna numret som han bara ringde, mest för att säga att han gått vilse. När han var full kanske han inte tänkte så klart på vem han ringde.

Fast möjligheten finns ju ang. hans humör då han drack- att han blivit osams med busschauffören. Personligen tycker jag att polisen skall ta en snack med honom igen. Hur kunde han komma ihåg så mycket detaljer om vart han gått av e tc? Det måste ju ha funnits fler passagerare än han ombord på bussen?? Han kanske har ljugit rent av. Han kanske kom ihåg honom just bara för att de bråkat och något hänt? Eftersom det är sista personen som man vet har sett honom vid liv tycker jag inte att det skadar.
Efter flera år så har ofta personer ändrats, och andra (nya) saker kanske kommer fram. Kanske man skall prata med hans fru också, om han hade något ändrat beteende e tc efter den dagen? (som kan tyda på ett brott från hans sida?)

Även andra resenärer från den bussen/kvällen tycker jag man skall titta på igen. Kanske någon inte då vågade berätta om ett bråk e tc, men de kanske gör det idag?
Senast redigerad av Sthms Tjejen 2008-10-30 kl. 00:50.
Citera
2008-10-30, 14:43
Medlem
Troians avatar
Någon som vet lite mer exakt var han (enligt busschauffören) klev av, samt var han bodde? Är det ett långt avstånd? Vad är det för typ av terräng? Tätbebyggt område, skog, eventuella vattendrag?
Citera
2008-10-31, 01:22
Medlem
Enligt googlingar har han gått på en buss i Björknäs- buss 416- och gått av på Skarpövägen. Känns märkligt att han gått PÅ bussen i Björkvik??
(Helt fel ställe ju om han kom från stan tycker jag?) Sedan går han av på Skarpövägen. Det ser ut att vara väldigt mycket skog mellan hemmet och den här vägen, och även Värmdöleden.

Nu har jag kollat på www.sl.se och det finns ingen buss alls 416! (kanske fanns det för 4 år sedan då?) Det tar 15 minuter från Slussen till Björknäs, och där han hoppat av enl. någon för att han åkt för långt.
Sedan går han på en buss 416 och går av på Skarpövägen, den färden tar bara 4 minuter! Vad hade den bussen för slutstation? Var det närmaste stationen till hemmet?

Det ser ut att vara stora luckor i natt trafiken där ute också, mellan 02.55 och 05.25 går inga bussar alls, när var det han skulle ha åkt?

Han bor/bodde i Eriksvik på Vårvägen. Hans fru bor kvar där.
Är någon lite mer hemma i området än jag är? Har man kollat igenom skogen mellan Skarpövägen och Eriksvik? Hur otillgänglig är skogen där? Finns det tydliga stigar i skogen? Lätt att gå vilse?? Hur kom han då till Björknäs, med vilken buss då? Hur går den rutten? Vilken buss tog han från Slussen??
Senast redigerad av Sthms Tjejen 2008-10-31 kl. 01:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in