• 1
  • 2
2008-05-25, 23:57
Medlem
Skggbiffens avatar
Nationalister sger sig vilja bevara det som r svenskt och vr s.k kultur. Jag och en god vn till mig hade en diskution om detta och ingen av oss kunde stta fingret p vad som menas med just "Svensk kultur" Vad r det egentligen?

Hjlp mig frst vad det r ni kmpar fr bortsett frn vra skogar och vita skin.
Citera
2008-05-26, 00:02
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiffen
Nationalister sger sig vilja bevara det som r svenskt och vr s.k kultur. Jag och en god vn till mig hade en diskution om detta och ingen av oss kunde stta fingret p vad som menas med just "Svensk kultur" Vad r det egentligen?

Hjlp mig frst vad det r ni kmpar fr bortsett frn vra skogar och vita skin.
Vad r det fr hndelser som r terkommande varje r fr din familj, som i alla fall dina frldrar brukar att gna sig t?
Citera
2008-05-26, 00:06
Medlem
Germanias avatar
frken har rtt det finns ingen svensk kultur , det t bara andra folk som har klutur , och svenskar finns ju inte heller.

Det r bara meningslst att slsa sin tid p idioter som dig.
Citera
2008-05-26, 00:09
Medlem
Skggbiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
frken har rtt det finns ingen svensk kultur , det t bara andra folk som har klutur , och svenskar finns ju inte heller.

Det r bara meningslst att slsa sin tid p idioter som dig.

Det r just snt hr jag menar.. Om en s.k nationalist inte kan ge mig ett exempel vem kan d gra det? Trden r inte gjord i syfte att frarga.. snarare att upplysa bla. mig och andra som inte riktigt kan stta foten p vad som r just genuint svenskt.
Citera
2008-05-26, 00:10
Medlem
Skggbiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Vad r det fr hndelser som r terkommande varje r fr din familj, som i alla fall dina frldrar brukar att gna sig t?

Kristna traditioner - Vad har det med "svensk kultur" att gra ? det r internationellt allts inte svenskt.
Citera
2008-05-26, 00:18
Medlem
Vrt sprk kan sgas vara en del av vr kultur (sprk r en kulturbrare, om inte annat), fr att dra det mest uppenbara exemplet. Tnker du efter lite s hittar du ven en hel del traditioner, som i och fr sig inte r enkom svenska utan som vi delar med andra lnder p den nordligare breddgraden, men som vi firar p ett svenskt vis i motsats till norskt, danskt, finskt etc. Jag tnker frmst p hgtider med hedniskt ursprung ssom jul, midsommar osv.

Ser du inte att det finns en svensk kultur s har du trolgitvis fel p dina synorgan. Jag rekommenderar ett besk hos en optiker.
Citera
2008-05-26, 00:21
Medlem
visemans avatar
Snus r en svensk kulturyttring.
Citera
2008-05-26, 00:25
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Vrt sprk kan sgas vara en del av vr kultur (sprk r en kulturbrare, om inte annat), fr att dra det mest uppenbara exemplet.
S svensk kultur r ett talat skriftsprk, was soll man sagen?
Citera
2008-05-26, 00:27
Medlem
HoccultAs avatar
Svensk kultur enligt wikipedia:
Citat:
Kulturella freteelser med ett svenskt, inhemskt ursprung saknas naturligtvis inte, ssom exempelvis runstav, svenskskor, falu rdfrg, sparksttting, knckebrd, lngfil, messmr, lutfisk, snus, nyckelharpa, surstrmming, gravlax, isterband, semla, punsch, rrugn (svensk kakelugn), varmrkning av livsmedel, nattfrieri, sngsttet kulning, konsthantverk i lvdalsporfyr etc.

Svenska sprket r en viktig kulturbrare. Bland typiska svenska hgtider och traditioner idag mrks rliga hgtider som midsommar, krftskivor och julfirande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_kultur

Vad r det TS menade igentligen?
Citera
2008-05-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
S svensk kultur r ett talat skriftsprk, was soll man sagen?

Va? Jag kan bara ngra f meningar p tyska. Kan man inte sga att vrt sprk r en grundsten fr den kultur som kan betraktas som vr, eller? Kanske r dumt att definiera ett sprk som en kulturform, jag vet inte.
Citera
2008-05-26, 00:35
Medlem
HoccultAs avatar
Samtidigt nr du sger: "hjlp mig frst vad det r ni kmpar fr bortsett frn vra skogar och vita skin."
frstr man ju att du redan har frutfattade meningar.
Citera
2008-05-26, 00:43
Medlem
S som vrt folk levde, lrde och skapade under frkristen tid, utan frmmande influenser och allt vad livet fr oss d innebar, r vr kultur.
Hur ett homogent folk lever sitt liv utefter sina egna behov och hur de skapar den framtid som de vill att kommande generationer ska f leva i r den "allomfattande" kulturen.
Att kalla knckebrd fr svensk kultur r enbart urbota dumt d saker som det samt andra "kulturella ting" enbart r en avbild, en tavla, som visar vr kultur, som visar hur vi levde och hur vi lrde.

Edit: Vad vi ser idag, efter att kristendomen sndrat vrt folk och allt som vi stod fr, har ingenting med vr kultur att gra. Kultur r ngonting som vxer fram inom folkkroppen, inte utanfr.
Senast redigerad av D. Zachrisson 2008-05-26 kl. 00:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in