Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Slänger ihop lite osammanhängande summeringar och förutsägelser här.
Apropå spelare som blivit besvikelser i år skulle jag vilja droppa ett annat namn, Thomaz Bellucci. För något år sedan trodde jag att han var en av dem som hade chansen att ta sig upp i värdseliten och bli en stabil spelare på topp 20, han hade ett väldigt bra spel i sig och behövde bara bli jämnare. Men han har dalat fullständigt, och han spelade över nästan hela 2013 så jag tror inte att det var någon skada som låg bakom.
Största positiva överraskningen har Wawrinka varit. Hoppas han håller den nivån även nästa år.
Annars tror jag att nästa år kommer fortsätta ungefär som det här. Nadal kommer vara bäst på grus och hardcourt utomhus, medan Djokovic lär vara bäst på gräs och inomhus. Nadal för se upp lite extra med Del Potro som har styrkan att slå igenom Nadal, medan Djokovic får se upp mer med Murray som har defensiven att trötta ut Djokovic.
Federer är inte helt uträknad än, men ska han vinna någon mer stor turnering så måste det bli på ett snabbt underlag. Har svårt för att se honom slå flera världsspelare i rad på något annat underlag än gräs och inomhus.
Kan inte heller se att någon annan spelare ska kunna plocka bort Nadal och Djokovic mer än under någon enstaka turnering. Finns några namn som på sikt kan ta över förstaplatsen men det lär inte hända under 2014. Tror att minst tre av fyra GS även nästa år kommer gå till antingen Nadal eller Djokovic.
Ferrer lär ryka från världstoppen detta år, och det skulle inte förvåna mig om han rent av missar slutspelet 2014.
På gräs så är Andy Murray den bästa spelaren, Han rör sig så jävla bra på det underlaget, dessutom så har han vassare förstaserve än t.ex Djokovic och Nadal, sen så är han riktigt bra på att returnera andraservar. Federer är väl säkert bäst om han kommer upp till 100% av sina gamla förmåga men jag tror inte han kommer att göra det igen. Murray har ett positivt facit mot Federer, sen slog han även honom i OS-finalen på gräs, så det finns inga mentala hinder för Murray att ta hem Wimbledon igen. Jag håller honom som favorit i den turneringen.
Sen så lyfter jag ett varningens finger för Del Potro i Wimbledon, han har spelat helt otroligt bra där de senaste två åren om man räknar OS och senaste Wimbledon-turneringen. Detta är egentligen en stor överraskning för mig med tanke på att för cirka 3-4 år sedan så var han inte alls något vidare på gräs, han hade otroliga problem att röra sig på gräset. Det verkar som helt borttränat nu och han har faktiskt spelat sin bästa tennis sedan 2009 på just gräset där, tycker jag. Han har gjort enstaka bra matcher på hardcourt också men han har varit oväntat bra på Wimbledon-banorna måste jag säga.
Resten av turneringarna tror jag att Djokovic och Nadal tar hem, fast inte nödvändigtvis att de spelar final i alla. Murray och Del Potro tror jag kan skrälla till det. Jag tror faktiskt att Wawrinka också kan skrälla till det i AO eller USO om någon av dessa inte har sin allra bästa dag samtidigt som Wawrinka har sin bästa dag någonsin (vilket är ganska troligt att han kommer att ha i framtiden någon gång).